• Anonym (Elia?)

Vad tycker ni om namnet Elia?

Vi har funderat en hel del på namn till den lill* i magen och oj vad svårt det är. Men nu har vi hittat ett namn som vi både gillar, Elia. Jag tycker att det kan funka på båda könen.

Vad tycker du om namnet? Vad tänker du på när du hör det? Tycker du att det funkar på båda könen?

Och nej, jag kommer inte välja namn utifrån vad någon på FL tycker, utan jag vill bara höra andras reaktioner på namnet. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-18 23:36
    Jag måste tillägga att namnet uttalas Ellia. Jag har aldrig reflekterat om att man skulle uttala det som Telia minus t:et.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-18 23:41
    Nej, nej, nej, inte Ellia haha Elliiia ska det vara. Hårt E och L och långt I.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-18 23:49
    Elias utan s alltså.

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Elia?
  • Tissetass

Jag uttalar det som El-ia och det får mig att tänka på något elbolag. Det, eller att jag skulle fundera om någon glömt sista bokstaven i namnet "Elias".

Eftersom namnet slutar på A så känns det automatiskt mer feminint tycker jag. Vet dock inte om jag tycker om eller inte tycker om namnet. Känner mig ganska neutral till det.

• Anonym

Jag är väl tråkig, men jag gillar namn som inte kan missförstås. Det kan bli krångligt om man inte vet om personen på en lista eller som man har mailkontakt med i jobbet är en man eller kvinna. Elia vet jag inte hur jag ska uttala - ska betoningen vara på E eller I? Jag tror att barnet i så fall ofta kommer att vara med om att lärare, tränare, myndighetspersoner osv uttalar det fel, eller behöver fråga. Eller så kommer frågan "Eh, fattas det ett S här?" (om det är en kille)

• Vinxen

Låter som ett religiöst namn så nej nej nej! Typ Elias....

• Anonym

Jag tycker också att det känns feminimt eftersom det slutar på A. Sen finns ju manet Eli också men det får mig bara att tänka på vampyren i Johan Ajvides bok.

• Anonym (Elia?)

Jag måste tillägga att namnet uttalas Ellia. Jag har aldrig reflekterat om att man skulle uttala det som Telia minus t:et.

• Tissetass
    Anonym (Elia?) skrev 2011-09-18 23:36:51 följande:
    Ellia... Försöker säga det högt för mig själv och det känns lite krångligt. Jag tror att många kommer uttala det fel om ni stavar det med bara ett L. Ska det uttalas "Ellia" så borta det stavas Ellia också.
  • ninagirrl

Elia var en profet i koranen och i gamla testamentet , på gammel hebreiska är det  Elijahu och betyder "Min gud".
    (ifrån wiki)

Vår ena och yngsta son  heter Elias och vår äldsta son heter Adam (betyder "människa" på hebreiska  och i koranen var han en profet)

Jag tycker Elias eller Elia är ett jätte fint namn.  

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Elia?