Grannen har en schäfervalp på ca 7 månader som inte får hälsa
Jag mår dåligt över min grannes schäfervalp. Den är ca 7 månader. Får aldrig hälsa på andra hundar eller människor som passerar. Idag träffade jag och min valp grannen och valpen ute. Valparna skällde när de såg varandra, och hon platsade hunden och sa åt den att vara tyst... Jag förklarade att de nog bara behöver få träffa varandra och lukta för att osäkerheten ska försvinna men nej. Hennes hund får inte skälla och den får inte heller hälsa. Stackars hund. Jag är rädd att denna valp växer upp till en frustrerad vuxen hane som kommer att vara livsfarlig eftersom den aldrig fått lära sig leka med andra hundar och eftersom den tvingas hålla tillbaka sin naturliga instinkt på fel sätt. Min valp platsade jag och den fick sitta och observera den andra hunden. En hand lätt mot bröstkorgen och all stress försvann.
Vad tror ni? Ska man tvinga en hund att vara tyst och aldrig hälsa på andra eller kan min mjukare metod med en hand mot bröstet för att skapa trygghet och sen lek och möten med många hundar flera gånger i veckan vara bättre?