• Anonym (Undrande?)

    Hur fasiken får jag mina råttor tama?

    Jag och sambon köpte 2 råttor i fredags.

    Vi har kunnat klappa dom lite på ryggen, men så fort vi försöker ta ut dom så "skriker" dom.
    Min fråga, hur fan ska man få råttorna tama, vad ska man göra och hur lång tid brukar det ta?

    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden Hur fasiken får jag mina råttor tama?
  • sallybuse

    Tycker att man kan ta och läsa på lite om råttor innan man köper dom.Finns ju hur många böcker som helst eller här på nätet.Tycker nog att det är lite dåligt gjort av er.Samma sak om man hade köpt en häst,hund,katt osv.Oj då ska dom äta också eller ha mat.Eller så kunde ni ha pratat med affären där ni köpte dom-

  • upp och ner

    Jag skulle börja sakta sakta genom att ha lite godis i handen och sticka ner den i buren och hålla den där tills de vågar sig fram. Vänja dem sakta vid handen och att de alltid uppfattar händer som något positivt.
    Råttor är smarta djur så läs på i både böcker och på nätet.
    Har aldrig haft några själv, eller jo gerbiler men det är ju inte samma sak.
    Men jag tror hur som helst på att vänja dem sakta.

  • Anonym (Undrande?)
    sallybuse skrev 2011-09-19 12:15:58 följande:
    Tycker att man kan ta och läsa på lite om råttor innan man köper dom.Finns ju hur många böcker som helst eller här på nätet.Tycker nog att det är lite dåligt gjort av er.Samma sak om man hade köpt en häst,hund,katt osv.Oj då ska dom äta också eller ha mat.Eller så kunde ni ha pratat med affären där ni köpte dom-
    ÖÖ att jämföra det med att köpa en hund eller häst var väldigt dåligt, personligen tycker jag det krävs lite mer för att köpa en hund eller häst
  • Anonym (musen)

    Har inte haft råttor men tror väl det är som med hamstrar typ, låt dem få chansen att känna sig hemma i sin bur första tiden, locka med lite godis, låt dem lukta på er osv. Låt dem själva krypa upp på er osv så ska du se att de blir tama.

    Men som någon annan skrev, sådant här tar man reda på innan man skaffar djur. OAVSETT vad för djur det är.
    Finns något som heter Google.

  • Petronella01
    Anonym (Undrande?) skrev 2011-09-19 13:39:28 följande:
    ÖÖ att jämföra det med att köpa en hund eller häst var väldigt dåligt, personligen tycker jag det krävs lite mer för att köpa en hund eller häst
    Det som alla djur har gemensamt är att de ska köpas av folk som vet vad de ger sig in på. Man köper inte djur på samma bevekelsegrunder som man köper ett par skor "De var fina". Är ingen skillnad mellan djur där.

    Råttor, precis som alla andra djur, tämjer man med tålamod. Man lyfter inte upp dem bara hur som helst utan låter dem vänja sig vid att man har handen i buren. Förr eller senare kommer de att klättra upp i handen. Då lägger man handen över ryggen på råttan och lyfter ut den försiktigt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Undrande?) skrev 2011-09-19 13:39:28 följande:
    ÖÖ att jämföra det med att köpa en hund eller häst var väldigt dåligt, personligen tycker jag det krävs lite mer för att köpa en hund eller häst
    Fast råttor är väldigt intelligenta och för att må bra så behöver de faktiskt en del stimulans. Kanske inte att jämföra med hund men ändå.

    Kim som även är en aktiv hundmänniska har också aktiva råttor :cirkusberger.wordpress.com/
    råttor kräver som sagt lite mer än bara sällskap.
  • LovleyMamma

    Det gäller att vänja dom vid er först. Man får ha mycket tålamod. Och man ska veta vad man ger sig in på. 

    Jag har haft många råttor i mina dar. Sök efter information på nätet, finns hur mycket som helst.  

  • sallybuse
    Anonym (Undrande?) skrev 2011-09-19 13:39:28 följande:
    ÖÖ att jämföra det med att köpa en hund eller häst var väldigt dåligt, personligen tycker jag det krävs lite mer för att köpa en hund eller häst

    Jo du har så rätt de som du skriver.Men så tänkte inte jag.Man har ju tagit hand om ett djur om de nu är en hund eller en katt,häst.Så har man ju lika mycket ansvar för djuren.Alla djur har ju lika mycket plats.Men i o för sig så behöver ju en hund eller en häst mer tillsyn än en råtta.
  • Anonym (Undrande?)

    Men de är väll klart som fan att jag har läst på internet innan.
    Ville bara ha lite mer tips och råd

Svar på tråden Hur fasiken får jag mina råttor tama?