• Magster

Rhodos rätt present?

Hej!  Finns det några beresta här som kan hjälpa mig?

Min sambo fyller 30 år och jag vill överraska med en resa. Tänker sol, vackra stränder, vyer, barnpool och familjemys. Vi kommer ha vår son med oss som kommer va runt 1 år vid resan som jag tänker mig till våren, maj.

Gillar Grekland när jag var på Kreta, men tänker nu Rhodos. Fick rekomenderat ett hotell med alla ink. på västkusten av Rhodos. Sunshine vacation club heter det, ligger vid Ixia om jag fattat rätt.

Har någon varit på Rhodos, helst Rhodos västkust? Passar det för en skön semester?
    Blir lite orolig då det står överallt om blåsigt väder och steniga stränder... kan man resa lätt mellan eller på ön för att kombinera detta bra hotell men bättre stränder på västsidan?

Alla tips, råd och tankar om Rhodos eller andra öar/länder tas gärna emot!

• Svar på tråden Rhodos rätt present?
  • Elli47

Jag har varit till Rhodos för längesen och bodde vid Falirakistranden som är kanonfin med sand. Ixia däremot verkar ha lite steniga stränder faktiskt om man kollar på bilder och sånt hos Fritidsresor... men jag vet inte.

• Magster

Tack Eva! Ska genast kolla in Faliraki som även någon kollega tipsade om.

• Hey you

Har aldrig varit på rhodos..men jag kan stark rekomendera turkiet, belek. Vi va där förra året och de va toppen fint. Super hotell, varm och skönt. Fina sandstränder. 

• VärldensbästaH

Jag rekommenderar Vings resort med all inclusive i Kalithea, ligger på östkusten. Vi valde det just för att slippa den "blåsiga" sidan. Varför vill du ha västkusten just?

• Magster

Tack för svaren!
    Dalasonen: det va för jag blev rekomenderad ett hotell där.
    Men nu har jag tänkt att västkusten nog inte är rätt, vill inte riskera blåst och steniga stränder i onödan.

Nu lutar det åt Agia Marina på Kreta!

Vad tycker ni ska man satsa på halvpension eller är det roligare att testa olika restauranger i området?

Nån som har koll på middagspriser i Grekland?

• rarasara

Jag kan starkt rekommendera Rhodos, har varit där 7 ggr, men aldrig med småbarn. Tror dock både Faliraki och Rhodos stad funkar bra för småbarn, då det ändå inte är alltför mycket liv i stan, speciellt inte ännu i maj.

Kreta är också att föredra, har bott i Nea Hora i Chania. Känner dock bättre till Rhodos, och har fått för mig att det är lättare att röra sig på Rhodos (då ön är mindre också). Busstrafiken fungerar bra där (man kan ta sig till bl.a. en vattenpark i Faliraki, den antika badorten Kalithéa osv. Lindos är jättevackert också, en by med vitkalkade hus som klättrar sig upp mot Akropolis.) I Maj är det inte för varmt heller, varken på Rhodos eller Kreta.

Maten kostar ungefär som i Sverige, priserna har definitivt stigit efter euron. En grekisk måltid i en normalprisklass-restaurang kostar 7-10 €. Själv älskar jag att vara ute och äta på kvällarna, det är varje dags höjdpunkt. Om ni har en 1-åring med er kan det iofs vara lättare med halvpension. Men det beror ju helt på er också!:)

Hoppas ni får en trevlig resa, vart ni än beger er!

• Mabaja

Vi var på Rhodos i början på månaden och vi bodde i ixia. Ja det blåser men det är varma vindar. Och perfekt för vår dotter som då var nästan 11 mån. Det blev aldrig för varmt utan hon kunde sova ett par timmar ute i vagnen när vi låg vid poolen. Det var steniga stränder så gick inte att sola där men bada gick hur bra som helst. :)

• rarasara

Jag tycker nästan mer om de steniga stränderna, iaf då man blir van med dem. Stenarna är ju runda av allt saltvatten, så det tar inte sjukt att gå på dem. Sanden är ofta lika het som stenarna då solen värmer dem. Så blir man inte så klottig av stenstränderna som av sandstränderna, då sanden fastnar överallt! :)

• Magster

Tack för ea inlägg! :) hm... Jaha men va svårt!! Steniga stränder eller sand?
    önskar jag kunde fråga min sambo! Han hR aldrig varit på charter så därför tänker ja klassiskt med långa sandstränder. Vi är mer solare än badare.. Han gillar att fota sp vackra ställen är att föredra men det finns väl överallt! :)

• Elli47

Om jag får välja så tar jag en sandstrand, roligare för barn att leka i sand än bland stenar och om stenarna är ojämna så kan det göra riktigt ont att gå på dem, råkade ut för en sån strand i Turkiet och den var inte badbar utan badskor tyvärr vilket var lite trist. Fördelen är förstås att man slipper en massa sand i kläder och fötter.

Svar på tråden Rhodos rätt present?