• umj

30+ första barnet och föräldraledig i Skälby/Barkarby/Hässelby

Hej,
    Är 34 år och vi fick vårt första barn den 22 juni i år.Är just nu hemma med vår lille son och skulle tycka det vore kul att lära känna lite andra föräldralediga människor i området (är relativt nyinflyttad). Finns det några därute som är i samma situation?

• Svar på tråden 30+ första barnet och föräldraledig i Skälby/Barkarby/Hässelby
  • Becka 77

Hej, är 34 och bor i Hässelby. Är fl med dotter som är 17 månader, väntar nr 2 i mars nästa år. Kommer vara hemma ett bra tag till.

• umj

Oj, snabbt svar, vad trevligt! En tjej på 17 månader, då har du lite försprång då Vad hittar man på när man är FL? Förslag?

• Becka 77

Oj, det finns ju hur mycket som helst att göra. Jag har alltid en massa på gång. Det kan vara allt från att fixa hemma (måla möbler, tapetsera osv), pyssla (virka, sy osv), promenera och träna hunden, gå till lekparken mm. Jag pluggar dessutom på halvtid, övningskör, är med i styrelsen för två ideella föreningar och har odlingslott. När dottern var riktigt liten pysslade jag mest hemma (fick en massa virkat) och på odlingslotten, gick många promenader, hälsade på hos folk och träffade mammagruppen. Nu är vardagen mer planerad, alla måste få sitt. Dottern behöver sin lek och springtid utomhus på eftermiddagen och vettig sysselsättning resterande tid, gärna lek med kompisar så ofta det går. Hunden behöver sin motion, aktivering/träning och lektid. Jag behöver tid att plugga varje dag (när dottern sover middag) och sen ska allt hushållsarbete och tråkiga vardagssysslor in. Men det funkar konstigt nog riktigt bra Mammagruppen genom Bvc har varit bra. Vi sågs en till två gånger i veckan och åt lunch hos varandra. Det var ett trevligt avbrott i vardagen. Vi ses fortfarande men inte lika ofta eftersom de flesta jobbar igen.

• Becka 77

Sen finns det flera öppna förskolor i området och kyrkorna har babysång. Bra ställen att hitta vänner på

• umj

Tack för tipsen! Min son är dock en riktig buse, han sover endast korta stunder på dagen, ca 15 min åt gången, om han inte ligger i mitt knä. Det blir därför lite svårt att hinna med att göra saker, men jag får kanske in vanan snar

• Becka 77

Har du provat bärsjal? För oss har det varit oumbärligt. Jag fick armarna fria och kunde helt plötsligt göra saker samtidigt som barnet var nöjt. Dessutom sov hon längre stunder i sjalen. Trikåsjal är att föredra den första tiden.

• umj

Inte sjal men väl en sele och i den somnar han med en gång och det blir ju samtidigt ett grymt bra träningspass att städa med en 5,5kg-tyngd på magen

• Becka 77

Sjal kommer att avlasta mycket bättre, det är stor skillnad... Då kommer han inte att kännas så tung och du kommer tycka att det inte är så tokigt trots allt

• MrsMumrik

Vet inte om den här tråden lever än, men jag har en 15 månaders hemma och hänger en del med andra mammor i Järfälla tråden. Jag bor i Barkarby

• umj

Hej, vad trevligt. Jag har inte varit inne på ett tag, har haft fullt upp med annat. har du varit på öppna förskolan i Barkarby? Något du kan rekomendra att göra? En 15månaders, då antar jag att du har fullt upp. Min sonär nu 4 månader och jag tycker det är fullt upp hela tiden. hade en massa planer på att läsa en massa böcker och greja, men  ickem det är fullt upp hela tiden. Har du en son eller dotter?

• Ningaloo

Hej,

är också föräldraledig just nu. Är 33 år och bor i Skälby. Precis som TS fick vi också barn 22 juni, men vi fick en liten tjej.  Glad

Det är vårt andra barn så det är fullt upp med att hämta/lämna på dagis 3 dagar i veckan och de andra 2 dagarna är det fullt upp med att hitta på saker att göra med storebrorsan!

• MrsMumrik

Min dotter har börjat på dagis så jag är inte hemma längre, men det är full rulle ändå Öppna förskolan i Barkarby kan jag varmt rekommendera! Vi hängde där var och varannan vecka och det var supermysigt! Kul att träffa andra mammor och låta barnen "leka av sig lite" även om man kanske inte leker så mycket när man är 4 månader, men det är ju stimlurande att se andra barn!

• el an

Hej, kan ni rekommendera en bra (helst den bästa) MVC i närheten av Skälby? Nyinflyttad och nyligen plussat Solig

• umj

Hej och grattis! Har själv inte gått på Mvc här i närheten, men jag har hört flera rekomendera Åkermyntan i Hässelby så kolla där. Lycka till!

Svar på tråden 30+ första barnet och föräldraledig i Skälby/Barkarby/Hässelby