-
-
Svar på tråden Fått en anmälan på mig, hur ska jag gå tillväga..?
-
Du får nog utveckla det hela lite.
-
Säger som ovan
-
hehe, ja.. blev nått fel..
-
Jag har en fd travare (17år) som är väldigt stel i benen. Staplar lite när hon har stått stilla/legat ned. Ligger ganska länge i hagen på morgonen. Blir lite värre vid kallt väder.
Hon är pigg, glad för övrigt, äter och dricker som hon ska. Bra hull och så.
för ca 6 veckor sedan flyttade jag henne till ett nytt stall, där jag informerade alla hur hästen mår, så att de vet att jag är medveten om hennes tillstånd.
Jag har haft vet. kontakt sedan det började och de har tittat på henne osv.
Bokade en ny tid med veterinären för 2 veckor sedan och han kom och tittade på henne i förra veckan.
Dagen efter att jag hade bokat tiden med vet. så ringde länsstyrelsen och sade att jag har blivit anmäld för vanvård.
kom som en chock! Trodde aldrig att jag skulle få det, jag som har/gör allt för att min häst ska må så bra som möjligt!
har inte tagit åt mig, då jag vet att jag inte har gjort ngt fel. Men har mått jättedåligt pga av detta.
Blir så arg när den här personen inte har tagit reda på fakta ordentligt innan han/ hon gör en anmälan. Människan har ju inte ens pratat med mig..
Min vet. blev riktigt arg på den här personen. han sade att det kommer lösas snabbt och det sade hon på länsstyrelsen också, så det känns riktigt bra! Men jag skulle vilja prata med den här personen, men han/hon har inte gett sig till känna ännu.
Då till min fråga:kan jag anmäla den här personen för förtal? eller hur ska jag gå vidare? bara strunta i det?
vill ju markera för den här personen att han/hon har gjort fel/kan tänka sig för om det skulle uppstå något annat.. -
fast om du mistänker att en häst far illa är det din plikt att anmäla det tycker jag. självklart löser det sig när man sedan paratr med vet osv det är ju inget att bli förbannad över.sensommar2009 skrev 2011-09-19 14:59:35 följande:Jag har en fd travare (17år) som är väldigt stel i benen. Staplar lite när hon har stått stilla/legat ned. Ligger ganska länge i hagen på morgonen. Blir lite värre vid kallt väder.
Hon är pigg, glad för övrigt, äter och dricker som hon ska. Bra hull och så.
för ca 6 veckor sedan flyttade jag henne till ett nytt stall, där jag informerade alla hur hästen mår, så att de vet att jag är medveten om hennes tillstånd.
Jag har haft vet. kontakt sedan det började och de har tittat på henne osv.
Bokade en ny tid med veterinären för 2 veckor sedan och han kom och tittade på henne i förra veckan.
Dagen efter att jag hade bokat tiden med vet. så ringde länsstyrelsen och sade att jag har blivit anmäld för vanvård.
kom som en chock! Trodde aldrig att jag skulle få det, jag som har/gör allt för att min häst ska må så bra som möjligt!
har inte tagit åt mig, då jag vet att jag inte har gjort ngt fel. Men har mått jättedåligt pga av detta.
Blir så arg när den här personen inte har tagit reda på fakta ordentligt innan han/ hon gör en anmälan. Människan har ju inte ens pratat med mig..
Min vet. blev riktigt arg på den här personen. han sade att det kommer lösas snabbt och det sade hon på länsstyrelsen också, så det känns riktigt bra! Men jag skulle vilja prata med den här personen, men han/hon har inte gett sig till känna ännu.
Då till min fråga:kan jag anmäla den här personen för förtal? eller hur ska jag gå vidare? bara strunta i det?
vill ju markera för den här personen att han/hon har gjort fel/kan tänka sig för om det skulle uppstå något annat.. -
Jag har väldigt svårt för att tro att man kan anmäla någon för förtal bara för att den gör typ en orosanmälan... Om det nu ändå kommer lösas och inte får några följder för dig så skaka bara av dig det och var glad att det ändå finns folk som bryr sig, för nästa gång kanske det faktiskt ÄR en vanvårdad häst. Om då en som tidigare gjort en orosanmälan blir anmäld för förtal för att det i det fallet inte stämde så kanske den inte vågar anmäla igen även om det finns grunder för det...
-
TS: Sa du till dem på det nya stallet att du hade haft vetrinärkontakt? I så fall är det ju konstigt att man anmäler tycker jag
-
Ja det är klart att man ska ta tag i saken om man tror att ett djur far illa ingen snack om den saken!
Det är inte det jag är arg över utan att personen bara kunde ha kommit fram till mig och sakt att han/hon är orolig över hästen. Så kunde jag ha förklarat läget att veterinären kommer och kollar på henne och allt. Tråkigt att det skulle bli en anmälan liksom, är väl ingen som vill ha det!?
Ville bara höra era åsikter, för själv vill jag nog inte gå vidare med det. Men många i min omgivning tycker att jag borde det. Så det var därför jag ville höra mig för lite extra. -
Det är väl ganska typiskt svenskt, att göra anonyma anmälningar utan att först ta reda på alla fakta? När allt är avklarat och du är frikänd hade jag, om jag var du, tagit ett snack med samtliga hästägare i stallet...samlat ihop alla och förklarat läget och att du är besviken över att personen inte kommit och pratat med dig själv. Sedan får man väl låta saken vara ur världen...
-
Men från en jurist, jag tror inte att du har någon framgång i att anmäla personen för förtal, om det nu ens går att ta reda på vem anmälaren är.