• Sooofia

PYSSEL för små barn

Kan vi inte samla pysselideér för våra småttingar, här?

En ide´sprutar-lista att ta fram när fantasin tryter. :)

Gärna pyssel som delvis kan göras utomhus!

Själv har jag en tvååring (och en bebis - men han får nog mest hänga med), som jag gärna vill vara lite kreativ tillsammans med. :)

• Svar på tråden PYSSEL för små barn
  • Sooofia

Ett första inlägg kommer här;

Hösttavlor:
    Samla vackra skatter ute i skogen/på ängen. Kanske lite mossa. Rönnbär. Nypon. Färgglada löv. Pinnar.  Snäckor. Allt som ett barnasinne upptäcker. Klistra upp det på ett stort papper och låt det pryda rummet. Åtmonstonde vår son brukar bli så stolt när vi hänger upp hans pyssel!
    Vill du vara lite mer avancerad kan ni ju samla ihop ett gäng tunna grejer (löv etc) och plasta in till en mer tålig tavla.

Vackra fönstersnören:
    Precis som ovan samlar du ihop en massa fina höstgrejer utomhus. Häng fast det på ett snöre och häng upp i fönstret. Blir fint!

• Ramborg

Potatistryck. Fast det kanske är för tidigt? Halvera en potatis och skär ut tex en stjärna i relief. Använd som stämpel med en stämpeldyna eller måla färg direkt på potatisen innan du trycker. Tryck på papper eller använd tygfärg och dekorera en "fin" tröja.

• KMJ
    Igelkotte: klipp ut en form som ser ut som en igelkotte i papper. Måla brun och svarta ögon. Plocka tall barr och limma på som taggar.

Mindre barn brukar oftast gilla att bara få material att hålla på med och undersöka. Jag brukar lägga fram papper tidningar, silkespapper, paljetter, knappar, torkad pasta m.m samt lim så får barnen klippa, riva och limma bäst det vill och så blir det det de blir. Oftast är det inte slut resultatet som är det viktiga utan att få prova och testa. Stökigt blir det men vad gör det och när de kan hålla på länge och blir fullt sysselsatta.  

På denna sida finns mängder av bra pyssel idéer på olika nivåer:
    http://skapligtenkelt.blogspot.com/
  • KMJ

Måla stenar som de små ofta plockar. Antingen i olika färger bara eller som en gubbe eller ett djur, till exempel en nyckelpiga.

• principessan

Vi brukar klippa.. Typ från reklam (glassbilsreklamen är kul...) de klipper än så länge mes Jack. Men jag klipper ut bilder så får de limma det sen.

Pärla halsbad

Baka med lera! Ett tips till dig( när du ändå sitter med) är att göra fika( typ dammsugare syltkakor osv och sen måla) sen kan ni leka kafé med kakorna....

• anyXX

playdooh-lera. googla receptet! både min 3,5-åring och min 1,5-åring älskar att leka med lera :)

Riva och ev klistra med silkespapper. man kan riva sm bitar och knyckla ihop och klistra fast på ett papper i form av ett hjärta, ett äpple etc.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Honeyrose

hur är bäst att klistra med papper? vilket sorts klister? =)

• MammaTillDomFinaste
    Honeyrose skrev 2011-10-18 13:24:52 följande:
    hur är bäst att klistra med papper? vilket sorts klister? =)
    min dotter kan både använda klister på en pensel å ett limstift
  • MammaTillDomFinaste

måla ljuslyktor. färg och gamla glasburkar. 

måla stenar, min dotter älskar det!

klipper massa färgat papper i bitar å sen får hon limma.

startade en sådan här tråd förut, ska hitta den... 

Svar på tråden PYSSEL för små barn