• SmultronKatt

Han får kväljningar av nappen..

Jag har en son på snart 9 veckor som är den underbaraste lilla varlese..Men..han är också som så många andra besvärade av gaser och rapar. Stora delar av min dag hemma med honom går ut på att han använder mitt pekfinger eller bröst som napp. Då kan han sitta och "jobba" (dvs leverera pruttar) och är tillfreds. Jag börjar bli frustrerad att jag inte kan använda ens en hand under dagarna då han har magtjorm. Vi har MAMs små nappar och när jag lockar med dem så suger han in dem hårt (han har stark sugreflex) , får kväljningar och blir sedan jättearg. Mitt finger hamnar upp i gommen på honom och därför passar det som handen i handsken. Pappas finger passar inte lika bra och därför är jag mänsklig napp under dagarna. Han har inga problem att somna utan napp för jag ammar honom och vi somnar ihop. Men under dagarna har vi problem.

Vad kan jag göra  ?

• Svar på tråden Han får kväljningar av nappen..
  • Waersta

Magmassage så han blir av med gaserna tillfälligt!

Testa andra nappar, kanske han behöver en större än vad som är tänkt för åldern?

• Habbi

Min son får också kvällningar av nappen ibland och då tänker jag att de säkert är för den är för lång för hans mun så den åker bak i munnen så långt. Testa med en napp för fö rtidigtfödda, dom är mindre än vanliga napparna som är för vanliga nyfödda bebisar. Kanske har din son lite känsligare kräkreflex om de kommer något lite för långt in i munnen. Om inte det fungerar kan du testa andra former.. de finns hur många som hellst!

• SmultronKatt
    Habbi skrev 2011-09-19 21:38:22 följande:
    Min son får också kvällningar av nappen ibland och då tänker jag att de säkert är för den är för lång för hans mun så den åker bak i munnen så långt. Testa med en napp för fö rtidigtfödda, dom är mindre än vanliga napparna som är för vanliga nyfödda bebisar. Kanske har din son lite känsligare kräkreflex om de kommer något lite för långt in i munnen. Om inte det fungerar kan du testa andra former.. de finns hur många som hellst!

Det verkar mer som om han är för "kort" i munnen och behöver något som går upp mot gommen eftersom det är så mitt finger formas när han snuttar på det. Var kan jag hitta ett bra napputbud?
  • Paninaro

Jag har exakt samma problem som dig TS. Jag har dock tänkt att nappen är för stor snarare än för liten. Det kanske är helt fel?

Ska i alla fall testa att köpa NUK Genius den ska efterlikna bröstvårtan i sin utformning.

Vår dotter är 8 veckor och jag ser att hon börjar suga på handen nu. Jag är livrädd att hon ska bli en tumsugare som jag var. Jag sög på tummen i smyg längre än jag vågar berätta... Flört
    Det är betydligt enklare att plocka bort nappen så småningom.

• Lindreas

Testa olika nappar, vår unge var likadan, men han tog NUKs nappar. Lite dyrare, men värt att testa. De lägger sig också i gommen. Esska är formade på samma sätt, men var för långa för vår son.

• nyfiken0201

Min lilla är snart 5 månader och vi har samma problem. ingen napp har hjälpt. Jag har testat alla möjliga. Men hon kaskad-spyr av napp. Hon är ett kräkbarn med så...

• Habbi
    SmultronKatt skrev 2011-09-19 22:20:43 följande:
    Det verkar mer som om han är för "kort" i munnen och behöver något som går upp mot gommen eftersom det är så mitt finger formas när han snuttar på det. Var kan jag hitta ett bra napputbud?
    Gå till apoteket eller babyproffsen ocg berätta vad du söker
Svar på tråden Han får kväljningar av nappen..