• MikkisPikkis

Finns det någon med ett bra recept på sås som jag ska ha till Kyckling och ris? (Dock inte Curry)

Är så dålig på att laga mat men tränar febrilt! Någon som kan komma på något bra recept till mig?
    Sugen på Kyckling med ris. Kycklingen hjälper Gubben mig med och ris, ja det är inte så klurigt...

Tacksam !

• Svar på tråden Finns det någon med ett bra recept på sås som jag ska ha till Kyckling och ris? (Dock inte Curry)
  • Wilja

Vitvinssås o wokade grönsaker är jättegott till kyckling o ris

• Smulan

Café de Paris är jätte gott till kyckling. Det kan i och för sig vara lite curry i men det är inget man tänker på.

• Harley

Kelda ostsås med en tärning vitlök/persilja buljong. Kan inte bli enklare...

• grabbmamman linda

Jag äter oftast sötsur sås till ris o kyckling..Sweet and sourer eller hur det nu kan stavas.. ICA har en egen som är riktigt god. Fördelen är att du inte behöver göra såsen själv.. perfekt enligt lata linda iaf!

• MikkisPikkis

Vilka änglar ni är som svarade så snart!

Smulan: Är tyvärr inte så förtjust i Café de Paris.

Mrs arvid: Vitvins sås lät gott... har du ett recept? Wokning är jag urdålig på. Har bara gjort en gång. Men ska prova. Ngra särskilda grönsaker?

• MikkisPikkis

Söt sur sås på flaska lät ju bra också!

• Wilja

Hittade ett recept på vitvinssås Fast jag brukar inte ha svamp i, o så kan man öka på vinet o ha i lite citron om man vill ha lite surare smak

Det här behöver du:
    700 g lår- eller kycklingfilé
    1 gul lök
    200 g champinjoner
    1?2 vitlöksklyftor
    Svenskt Smör
    8 dl hönsbuljong
    1 dl torrt vitt vin
    (eller matlagningsvin)
    2 dl Vispgrädde
    2 msk vetemjöl
    salt och peppar

Så här gör du:
    Finhacka löken och skär champinjonerna i kvartar. Dela kycklingen i mindre bitar. Fräs detta i smör tillsammans med 1?2 hackade vitlöksklyftor. Häll på buljong och vin och låt det hela småkoka i ca 20 minuter. Vispa ihop grädde och mjöl och rör ned det i grytan. Låt det hela koka i 10 minuter. Smaka av med salt och vitpeppar. Servera med pressad potatis och sallad.

Grönsaker brukar jag köpa några frysta i frysdisken, o så lägga till vattenkastanjer

• Ciccin3

Lätt creme fresch och sweet chili sås blandat... lätt som en plätt!

• MikkisPikkis

Oki.. Men 8 dl Hönsbuljong? Är det flytande färdig??
    asså brukar väl vara små "KLOSSAR" men buljong...

• Wilja

8dl hönsbuljong är nog 8 dl vatten och sen såna "klossar". Står på förpackningen hur många det ska vara

• Tjej 83

Café de Paris eller Grönpepparsås sånna färdiga paket i affärerna.
    de är väldigt goda. inte alls så starka som man kan tro (på namnet)

du kan ta bacon och linda runt kycklingfilén och lägga i en form i ungen tills den fått fin färg. väldigt väldigt gott. behövs inga krydder heller för baconet smakar ju...

de är jätteskoj att laga mat. bra att du vill lära dej..

• kassio

Keldas Thaisoppa på tetra funkar bra som sås till kyckling och ris, tycker jag. Brukar då i och för sig komplettera med lite grönsaker i. Kan i alla fall knappast bli enklare!

• Babylonia

Hett tips när man ska "träna på" att laga mat är att kolla in receptsök på www.arla.se Hittar alltid massor av enkla och goda recept där. Lycka till!

Svar på tråden Finns det någon med ett bra recept på sås som jag ska ha till Kyckling och ris? (Dock inte Curry)