• LängtarEfterDiig

Ni som fött i Örebro, på USÖ :)

Hej!
    Gick in i vecka 38 idag, så nu närmar sig förlossningen med stormsteg! Närsomhelst kan lillflickan i magen få för sig att komma till världen Skrattande

Hur var det att föda på USÖ? Var personalen bra? Är det sant att man måste åka hem efter sex timmar om allt är bra med mamman och barnet? Finns det pilatesbollar där eller måste man ta med egen? :P Knasiga frågor, men ni som fött där får gärna berätta hur det var för er :)

Kram på er {#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Ni som fött i Örebro, på USÖ :)
  • LängtarEfterDiig

Ingen som fött där? :(

• Skogsflikkan

Jag har fött i Örebro, men det var 10 år sen... då användes inga pilatesbollar... Du kan ju alltid ringa dem och fråga :). 

När jag födde där så var det mycket hög belastning, så barnmorskorna kom inte in så ofta... Detta var då. Vad jag har hört nu så är de allra flesta jättenöjda med att föda på USÖ. Hur det ligger till med att åka hem så snart efter förlossningen så vet jag faktiskt inte.

Lycka till!! 

• Proud

Jag har fött på USÖ för 3 och halv år sedan och var nöjd!
    Barnmorskan var trevlig och det var världens snabbaste förlossningen; från värk till min son kom till världen tog det bara 2 och halv timmar. Så jag hade samma barnmorskan hela tiden :)

Sen var det trevliga och vänliga barnmorskor som kom och kollade, även hjälpte till om det var nåt jag behövde hjälp med eller undrade, när jag låg på BB-avdelningen och fick åka hem nästa dag. Det är inte så att de slänger ut en, det beror på hur mamman och bebisen mår.

Båda jag och min son mådde bra så vi fick åka hem ganska snart eftersom jag ville så gärna åka hem för det var ju tråkigt på sjukhuset. Det är det ju alltid! :)

Många av mina vänner var nöjda på USÖ och även det fanns andra som inte var nöjda. Det beror på vilka personer som jobbar just den dagen. Jag hade väl tur....

Nu väntar jag vårt andra och hoppas att det blir en bra förlossning på USÖ denna gången också. Man kan aldrig veta....

• MammasSmåHjärtan

jag har flera vänner som fött där och det har vart allt från bra till otroligt dåligt. och när jag säger dåligt menar jag oförlåtligt och brutalt . vill inte gå in på detaljer men jag själv planerar  barn och skulle nog inte känna mig trygg att åka in dit efter det som hände min bästa vän tyvärr..det e jobbigt nog som det är när man ska föda barn och det sista man vill är att det ska gå fel pga av dåligt planerad och informerad personal....

jag födde min första son på norrköpings förlossning! det va helt fantastiskt, den e helt nyrenoverad och har STORA luftiga rum plus spa avdelning med stort badkar och massa goda lotions och tvålar man kan låna, man har egen dusch och toa och läkarna e klockrena, fick epidral 2 min efter jag sa till, och dom kollar en hela tiden och hjälper till på alla vis dom kan. vist du får åka 1 timme men jag hade fått åkt minst 40 min iaf då jag bodde i katrineholm , fick välja på nyköping lr norrköping lr örebro.

• Runguska

Födde där i mars i år. Jag hade en ganska snabb förlossning och kände att allt var okej, inte super men okej. Alt var bra tills dess två barnmorskor började "bråka" över mitt huvud huruvida jag skulle hinna få EDA eller inte) Dagen vi kom in var det mycket folk så efter ett par timmar på förlossningen fick vi flytta till BB trots att vi skulle hem tidigt. Jag mådde toppen och då kändes det bra att åka hem så snabbt som möjligt.

På BB var det sådär, alla gav olika råd och så fort jag gjorde som någon sa kom det en ny personal och sa att jag skulle göra på ett annat sätt. Sedan skulle vi ju hem tidigt men eftersom det var många som födde då så blev läkaren försenad så vi fick vänta längre än tänkt. (Planerat var att gå hem vid 6-7 på kvällen, men vi kom iväg först framåt 21-22-tiden) På grund av detta skulle jag först inte få någon mat men när jag väl skulle få det så hade den plockats bort osv. Eftersom förlossning är rätt ansträngande var jag utsvulten men så fick jag någon sorts köttgryta som smakade "sjukhusmat". Min man smet iväg och handlade lite annat åt oss men höll då inte på att bli insläppt eftersom det inte var "besökstid", men efter lite förklaringar så kom han in och vi fick äta lite extra och sen bege oss hemåt!

Mitt betyg är gott. Barnmorskor och övrig personal kändes kunniga på förlossningen. Allt gick snabbare än någon trott så det blev stressigt mot slutet, lätt hänt då att något blir lite tokigt och just i mitt fall var toket att jag fick en EDA som aldrig hann ta eftersom mitt barn var fött innan den hunnit värka.

Svar på tråden Ni som fött i Örebro, på USÖ :)