• cascada79

Årsarbetstid???

Är det någon som är kunnig och kan ge mig ett svar angående årsarbetstid....
    Hade en disskution med en vän just angående arbetstid, hon sa att en person som jobbar 37, 5 timmars vecka (oregelbundna arbetstider=kvällar, helger, röda dagar) jobbar mer än en som jobbar 40 timmars vecka (regelbundna arbetstider mån-fre).

Men om man räknar 40 (timmar) x 52 (veckor) =2080 årsarbetstimmar Regelbunden arbetstid.
                                          37,5 (timmar) x 52 (veckor)=1950 årsarbetstimmar oregelbunden arbetstid.

Om jag räknat rätt så jobbar ju då en person med regelbunden arbetstid mer än en med 37,5 timmar vecka mer.
    Sen att att det är många timmar som skiljer är ju att en regelbunden arbetare oftast är ledig röda dagar.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar??

• Svar på tråden Årsarbetstid???
  • Gladskit

Men är det inte rätt självklart att 40h per vecka blir mer än 37,5h per vecka? Eller missar jag något i ditt resonemang??

En person med oregelbunden arbetstid jobbar ju enligt ett helt annat schema och ofta längre pass än en med 40h arbetsvecka som jobbar i princip 8-17 måndag-fredag.
    Exakt hur årsarbetstiden räknas brukar anges i kollektivavtal. Årsarbetstiden kan även anges i dagar (inte i timmar).

• Tecken

En person med oregelbunden arbetstid kan få arbetstidsförkortning, men måste inte få det. Det styrs av kollektivavtal samt anställningsavtal. Jag vet att det t ex finns personliga assistent som arbetar natt och har ett heltidsmått på 40h/v.

Svar på tråden Årsarbetstid???