• Anonym

Luktar surt av LCHF?

Har nu kört LCHF exakt en vecka, har inte haft några problem alls hittils. DOCK har jag upptäckt att jag har börjat lukta lite mer surt vilket inte känns så fräscht. Trots deo och parfym så känner jag doften och kan då anta att även alla andra känner de :S Någon som vet var de beror på??

• Svar på tråden Luktar surt av LCHF?
  • lindaothomas

ja har hört att de kan bli så... ja körde extra vaganza förut.. då man går ner i vikt kunde de bli att svetten luktar surare och rikitgt illa... ja slapp den biverkningen som tur va... men dom varnade för de att en del blev så...

Hoppas de blir bättre!

• Hi5

Det är det lagrade, äckliga fettet som lossnar och kommer ut (det lät ju lagom konstigt...) men det går över. Drick mycket vatten.
    Om att par veckor/en månad så är det över. 

• Loppiz

Det är ett vanlig "övergångsbesvär" man kan få i början när man äter LCHF. Ingen fara - det går över efter ett tag. 

• Topdog

När man äter LCHF så hamnar man i ketos. När man är i ketos är det helt naturligt att man luktar illa. Det är ketonkropparna som bildas när kroppen omvandlar fett till socker som sedan transporteras ut från kroppen genom huden, andedräkten och urinen.

Att kalla det för "övergångsbesvär" tycker jag är lite missvisande. Många, många, har problem med att de luktar illa (oftast lösningsmedel) efter flera år i ketos. Andra drabbas inte alls.

• Betty Ballbreaker

Om man tar bort kolhydraterna ur kosten går kroppen in i ett tillstånd som heter ketos. I detta tillstånd förbränner kroppen fett. Avigsidan är den dåliga lukten, samtidigt som den är ett "kvitto" på att man gör rätt. Ett tips: håll koll på andedräkten då dess lukt också kan påverkas.

• Anonym

Okej tack för era svar, andedräkten visste jag kunde påverkas men inte svetten :S Har inte gått ner så mycket i vikt ännu men känns skönt då oxå att man fått bevis att man gör rätt :) hoppas de går över snart bara för fräscht är de inte =/

Svar på tråden Luktar surt av LCHF?