Hej Sverige!
I vintras reste vi runt en hel del, med start i Bangkok och sedan tog vi oss söderut via HuaHin till Krabi området och sen vidare till några öar utanför Trang. Längst stannade vi på Lanta där vi trivdes väldigt bra. Med två barn kommer vi nog stanna längre på varje ställe och kanske skippa de där mest äventyrliga lågbudget-nattbussresorna
! Kanske åker vi även till några näraliggande länder, typ Malaysia och Singapore. Eller så får vi hybris och åker jorden runt med stopp i Nya Zealand och Australien oxå, men det är nog mest min önskan, inte sambons som tycker det blir för mycket
!
Vi bokade ingenting hemifrån förra gången och gör nog liknande nästa gång, beroende på när vi åker. Åker vi över jul/nyår så förbokar vi för att vara säkra på att få bo där vi vill, men annars är det inga problem att hitta bra boende på plats. Innan vi reste förra gången trodde jag att vi skulle behöva kök etc., men dels är det svårt (upplevde jag) att hitta boende med kök och dels var det egentligen ingen poäng eftersom det är så billigt att äta på restaurang.
Vi hyr förhoppningsvis ut lägenheten hemma, skönt med lite extra resepengar. Sist gjorde vi av med 750kr/dag inkl flyg, inrikestransporter, boende, mat etc. (men EXKL all shopping vi gjorde i Bangkok på slutet!!). Och då bodde vi ofta väldigt bra och åt gott. Jag tror inte att det kommer bli så mycket dyrare med två barn, möjligtvis lägger vi lite extra på bekvämma transporter inrikes och prioriterar att inte flyga ner med allra billigaste och mest bakvända flygrutten till Thailand (flög med BA med 6h stopp i London, billigt men det tog lite tid!)
Hm, bilen tänkte jag inte på. Den kommer ju ticka pengar här hemma. Dagis vet vi inte hur vi gör med. Måste kolla om vi kan säga upp platsen och få komma tillbaka till samma dagis. Annars får vi nog snällt betala dagisavgift när vi är borta.
Mycket att tänka på.... men OJ vad kul att planera!! Tänker som du, varför INTE åka?!?! Vi har mycket FP kvar på sonen och tar troligen FP för varsitt barn. HURRA för ett underbart föräldraförsäkringssystem :o)!