• Sverige

Bo i Thailand i 6 mån

Vi ska ha tillökning nästa år i juli och tänkte spendera del av föräldraledigheten i Thailand för att få vintern att gå. Vi har redan en son på 1,5 (då är han 2,5) och vi är två vuxna.
    Finns det ngn som gjort detta som jag kan få kontakt med och som kan ge tips och råd att tänka på. Vi önskar hitta nån hemsida eller nåt för att få info om boende, tänkte hyra ngn månad i taget på olika platser. Vilka platser? vi har själva aldrig varit där...

Tips??

• Svar på tråden Bo i Thailand i 6 mån
  • Pingla med en åsikt

Åh så underbart! Ni gör HELT rätt! Vänta bara några månader med att flytta så att den lille får äta upp sig lite och ni ser att det är en frisk bebbe (skönt att ha nära till svensk sjukvård när bäbisar blir sjuka. Jag lovar...)
    Men sen gör ni helt rätt i att flytta! Jag hade dragit när den lille är 5-6 månader.

Har inte varit där så länge sjäv, men har rest massor i thailand både med och utan bäbis

Läste på inte så länge sedan om en familj som flyttat för ett tag, kolla på nätet om du hittar något om dem.
    Lycka till!

• Pingla med en åsikt

Hittade detta på expressen.se

?

Jag och min man har så himla mycket föräldraledighet sparad och skulle vilja vara borta 2?3 månader med våra två små barn under våren 2005.
    Har ni tips på artiklar, researrangörer etcetera som berättar mer om hur man hittar prisvärda, praktiska och härliga resmål? Helst av allt vill vi hitta en plats som ger utrymme för sol, bad, träning och roliga utflykter.
    SOFIA

!

Satsar på ?övervintrare? gör till exempel ABC Tours (information finns i broschyren Longstay), annars är det inte svårt att själv eller genom en resebyrå knåpa ihop en resa med flyg och hotell för de första nätterna eller längre.
    Thailand, Malaysia och Bali stämmer väl in på era önskemål. För mer praktiska tips finns böckerna ?Travel with children? (Lonely Planet) och ?Resa med barn? (Global reporting books).
    Niklas Nyberg

• Annacecilia

Titta på www.travelinsight.net som drivs av en svensk familj som bor på Koh Lanta. De förmedlar långtidsboende och har en del bra tips på sin site. De driver även en svensk skola på Koh Lanta.

Annars är det lätt att hitta boende på plats/på nätet (tex www.sawadee.com), även för längre tid. Man brukar kunna förhandla sig till riktigt bra priser om man stannar länge.

När planerar ni att åka? Vi var iväg 2 mån i vintras med ett barn (~9mån). Nu väntar vi syskon i juni och funderar på att tillbringa lite längre tid i Thailand till nästa vinter (förutsatt att allt går bra och att alla är friska såklart!), kanske 3-4 månader.

• Davids fru

Vi har liknande funderingar, bebis i maj och våra stora flickor är då 7 och 10. Har hittat en svensk skola på Kho Lanta, med svenska lärare och allt, som man skulle kunna ha flickorna i några månader.
    Har inte kommit till planeringsstadiet ännu, kollar fortf runt mest. Så jag ska följa tråden med spänning...

• Sverige

Vi får syskon i juli och är i precis samma sits som ni, Annacecilia. KUL!!!

Vi tänkte hyra hus nånstans i alla fall en månad i taget men vi har precis börjat fundera. Det är min idé och definitivt jag som måste klura och sen presentera en fin liten budget och lösning till sambon som köper det hela med hull och hår

Vi tänkte hyra ut lägenheten och kanske sälja bilen. Måste ändå ha större när vi får ytterligare ett barn.

Var har ni tänkt att åka, NI SOM TÄNKT? vI HAR INTE ENS VARIT I tHAILAND MEN oups caps lock så lite tips är inte fel 'ler'

jag ser inte någon anledning att INTE göra det, särskilt om man inte har jobb (läs är mammaledig och får pengar av pappa Göran) och sambon har jobb som han kan vara ifrån utan att det stör (hantverkare)

Var var ni förra gången Annacecilia?

• Annacecilia

Hej Sverige!
    I vintras reste vi runt en hel del, med start i Bangkok och sedan tog vi oss söderut via HuaHin till Krabi området och sen vidare till några öar utanför Trang. Längst stannade vi på Lanta där vi trivdes väldigt bra. Med två barn kommer vi nog stanna längre på varje ställe och kanske skippa de där mest äventyrliga lågbudget-nattbussresorna ! Kanske åker vi även till några näraliggande länder, typ Malaysia och Singapore. Eller så får vi hybris och åker jorden runt med stopp i Nya Zealand och Australien oxå, men det är nog mest min önskan, inte sambons som tycker det blir för mycket !

Vi bokade ingenting hemifrån förra gången och gör nog liknande nästa gång, beroende på när vi åker. Åker vi över jul/nyår så förbokar vi för att vara säkra på att få bo där vi vill, men annars är det inga problem att hitta bra boende på plats. Innan vi reste förra gången trodde jag att vi skulle behöva kök etc., men dels är det svårt (upplevde jag) att hitta boende med kök och dels var det egentligen ingen poäng eftersom det är så billigt att äta på restaurang.

Vi hyr förhoppningsvis ut lägenheten hemma, skönt med lite extra resepengar. Sist gjorde vi av med 750kr/dag inkl flyg, inrikestransporter, boende, mat etc. (men EXKL all shopping vi gjorde i Bangkok på slutet!!). Och då bodde vi ofta väldigt bra och åt gott. Jag tror inte att det kommer bli så mycket dyrare med två barn, möjligtvis lägger vi lite extra på bekvämma transporter inrikes och prioriterar att inte flyga ner med allra billigaste och mest bakvända flygrutten till Thailand (flög med BA med 6h stopp i London, billigt men det tog lite tid!)

Hm, bilen tänkte jag inte på. Den kommer ju ticka pengar här hemma. Dagis vet vi inte hur vi gör med. Måste kolla om vi kan säga upp platsen och få komma tillbaka till samma dagis. Annars får vi nog snällt betala dagisavgift när vi är borta.

Mycket att tänka på.... men OJ vad kul att planera!! Tänker som du, varför INTE åka?!?! Vi har mycket FP kvar på sonen och tar troligen FP för varsitt barn. HURRA för ett underbart föräldraförsäkringssystem :o)!

• Assis

Vi ska sticka jan eller feb och vara borta 6 månader. Vår minsta är 6 månaders då. Fick ideen förra året när vi var där. Tack för spännande länkar. Ni kommer hitta en massa boende när ni kommer ner, hur enkelt och billigt som helst, bungalows diekt på stranden.

• Sverige

Tack för bra länkar. Fick dock hem katalogen från ABC-tours och kontaterade att det var för plånböcker något större än en mammapengs Boende för 6-10.000 kr per person och månad... oups... så vi tänkte nog lösa det på plats. Kan väl inte vara så svårt va?

Däremot vet vi inte var i Thailand vi ska börja... förslag? alla resereportage är från Lanta men är det verkligen det bästa eller?

Vad tror ni beresta själar?

Svar på tråden Bo i Thailand i 6 mån