• Maddsutt

är det svårt att bli gravid med EN äggstock??

Jag funderar på att ta bort min ena äggstock. jag har opererat mig tre gånger på 4 år för cystor på den, och trots detta går jag och har ont i den nästan varje dag.

läkarna vet inte varför det gör ont i den, men det skiter jag i nu - jag är trött på att ha ont!

så nu till min fråga, är det jätte svårt att bli gravid med EN äggstock?  

• Svar på tråden är det svårt att bli gravid med EN äggstock??
  • Girlinthecity

Det känns ju som att det är 50% mindre chans att bli gravid, men det vet jag inte. Kanske jobbar den som är kvar mer? Ja, nu ska jag inte spekulera mer, utan det jag ville skriva var att en bekant till mig har opererat bort ena äggstocken efter ett utomkvedshavandeskap, och hon har tre barn idag! Lycka till!

• Anonym

Vad jag har hört (från en som opererat bort ena äggstocken pga ett utomkvedeshavandeskap) så är det inte nämnvärt svårare. Normalt sett släpper kroppen ett ägg från ena äggstocken vid ett tillfälle, i nästa cykel släpper det en från den andra. Det ställer dock om sig automatiskt när man hara har en äggstock, så den äggstocken släpper ett ägg varje gång. Verkar som att naturen har skapat ett eget back-up system, alltså

• Malin198401

Har själv opererat bort ena äggstocken+ äggledare, å min största rädsla var om jag kommer få svårare att bli gravid.. Har frågat ca 3 läkare ( experter på området) om dettta å dom säger att det absolut inte gör någon skillnad med en eller två äggstockar.. Chansen minskar inte med 50%!. Och man behöver inte ligga mer än andra. Utan kör på som vanligt! =)

• Maddsutt

tack för era svar.. det stärker mig och gör mig gladare! jag har fått en tid i oktober till en läkare och jag ska gå och tala med dem, och ev ta bort den.. jag menar, varför ha ont om det nu ändå inte är svårare =)

• Anna Paulita

Jag har också bara en äggstock och till mig sa de inte att det skulle försvåra mina chanser just för att den som är kvar producerar även ägg för den som är borttagen. Och på mig har det absolut inte haft någon betydelse, med min dotter blev jag gravid på andra försöket som 27 åring och med min son på första försöket som 34 åring.

Svar på tråden är det svårt att bli gravid med EN äggstock??