• Tant Green

Sova i ljus eller mörker på dagen?

Min tjej (4 månader) har väldigt svårt att sova på dagen, vare sig hon sover i vaggan eller ute i vagnen blir det bara 20-30 minuter (på natten sover hon 8-10 timmar i sträck i vaggan). Hon kan inte somna om, men är inte heller riktigt pigg utan gäspar och smågnäller mest hela dagarna.

Jag vill egentligen att hon ska vänja sig vid att sova i ljus och ljud på dagen, men idag provade jag att dra för gardinerna i sovrummet (det blir ju inte lika mörkt som på natten, men ganska mörkt) och nu har hon sovit 1,5 timme och det verkar som hon har tänkt sova en stund till... Jag är förstås inte säker på att det beror på mörkret, men det verkar ju nästan så.

Hur gör ni? Om ni har mörkt i rummet när de sover på dagen, har de då svårare att sova länge på natten? Jag vill ju absolut inte att hon ska börja vakna på nätterna igen! Då tar jag hellre gnället på dagarna.

• Svar på tråden Sova i ljus eller mörker på dagen?
  • Veladis

Nja...
    Om hon sover längre på dagen, är ju risken stor att hennes långa, sammanhängande nattsömn försvinner...

Min dotter har alltid haft lite halvdunkelt i rummet då hon sovit på dagen, inte mörkt, men inte ljus heller... Länge var hon som ditt barn, hon sov bara korta stunder på dagen, men i gengäld hela nätterna. Det ändrade sig när hon blev äldre, nu är hon 2 och sover 1-2 timmar mitt på dagen, i ljus elelr mörker, men oftast i halvdunkel... Mysigast så...

• Tant Green

Ok, det kanske löser sig av sig själv när hon blir större.

Jag menade alltså inte att hon behöver sova mer på dagen (hennes sammanlagda sovtid på ett dygn är nog ganska lagom), utan jag tänkte att om hon sover kanske 3 st 1,5-timmespass istället för 6-7 stycken 20-30 minuterspass, så kanske hon orkar vara vaken lite längre stunder på dagen också.

• Joanne

Har det ljust så lillen ska veta skillnaden att sova på natten och dagen.

• vivianne

Vi har fråndragna gardiner så det är dagsljus på dagen (dock inga tända lampor) och beckmörkt på natten. Jag vill att dottern ska lära sig skillnad på natt och dag. Nattsömnen är 12 timmar (med ett par uppvaknanden då hon behöver lite hjälp att somna om dock) och dagsömnen är allt från ½-2 timmar... Hon är 8 mån och tar två tupplurar/dag.

Ibland när min dotter vaknar snabbt på dagen så tar jag henne i famnen och hjälper henne somna om direkt... Man märker ju lite om de är utvilade eller inte (glad=upp och lek, gnällig/ledsen=somna om). Det kan du ju också testa. Men en sak har jag i alla fall märkt: Ju bättre de sover på dagen ju bättre sover de på natten också. Så sover flickan bra i mörker så är det nog ingen fara att låta henne fortsätta med det.

• Rosina

Bara en liten tanke: om du låter henne sova i allt för mörkt rum på dagen, kommer du att vara ganska låst hemma när hon ska sova framöver... Jag tror att det kommer att lösa sig framöver, för så småningom kommer du att kunna "sysselsätta" henne lite så att hon är vaken längre perioder på dagen o då kanske hon "hoppar" över nån sovtid o sover lite längre på nån. Hoppas det går bra för dig

• Tant Green

Rosina, jag tänkte på det också Inte så kul om hon måste ha det mörkt... men hon har ju redan nu problem att sova i vagnen, så jag tänkte att nästa gång hon lyckas somna i vagnen (idag gjorde hon inte det) så ska jag lägga snuttefilten över hennes ögon och se om hon sover lite längre än 20 minuter då (som hon brukar göra annars). I så fall skulle ju det "tricket" kunna användas även på andra ställen. Men vi får väl se om hon är så lättlurad

• fridanumberone

Det tog tusen år att få min lilla tös att somna på dagen tills jag kom på det fabulösa mösstricket: applicera en tunn mössa på huvudet på barnet som först placerats i vagnen. Dra ner mössan över ögonen. Rulla vagnen i ett fåtal minuter och PRESTO! Barnet sussar. Tag nu bort mössan så inte barnet blir för varmt.

• Lillknoppen2

Vi har ljust men lite i skugga om du förstår vad jag menar. Inte dagsljuset rätt i ansiktet. Vår dotter sov också bara ca 30-40 minuter/gång före 9-10 mån ålder men däremot bra hela nätterna. Jag tror dock de mår bättre av få men längre sovstunder på dagen så kanske mörkt i rummet är en bra lösning för er. Vår dotter började sova längre stunder när det gick över på bara 2 sovstunder/dag vilket hon fortfarande har (fyller 1 år i morgon).

• Lillknoppen2

Förrsten, i 'the no-cry-sleep-solution' (amerikansk bra bok om sömnproblem) så tar hon upp just detta med 30-minúters fjantare. Det är ungeför när första sömncykeln gått ett varv och de kommer upp "till ytan" och vaknar till för mycket. Hennes tips var att vakta på dem vid den tiden och ta dem direkt när man ser att de börjar vakna och de tex vagna dem eller vad som passar en bäst.

Jag testade ovan förr och lyckades ibland och ibland inte. När jag lyckades sov dottern i nära en timme ytterligare.

• Mia83

Vi drar för persiennerna så det blir hyfsat mörkt. Jag tycker själv att det är skönast att sova i mörker, oavsett dag eller natt, och därför får lilltjejen också göra det.
    Hon har defintivt aldrig haft problem att skilja på dag och natt för det.
    Jag kan även tillägga att hon utan problem sover i vagnen när vi är ute och far, fast det är ljust runt omkring. Så här har vi haft det sen hon föddes, och nu är hon 1 år.

• Tant Green

Jag måste ju berätta att jag testade idag när hon somnade i vagnen att lägga en liten trasa över ögonen på henne, och då sov hon en timme Hon vaknade till en gång och skrek, men det var när trasan glidit av ansiktet, då lade jag tillbaks den och då somnade hon om.

I vaggan har hon också sovit 1-timmespass nu när jag börjat dra för gardinerna (så att det blir halvmörkt åtminstone), och ännu så länge har hon åtminstone klarat av att sova länge på nätterna också. Håller tummarna för att det håller i sig...

• delovsson

lider med dig/er. Samma "problem" här. SKa prova tipsen här ocskå om en liten trasa/mössa över ögonen...

• J o E

Tror inte alls att de har problem att skilja natt och dag när de är så gamla som din plutt Elsa sov sååå mycket bättre när det var mörkt så vi köpte mörkläggningsgardiner på IKEA - jttebra! Dels sov hon längre på morgnarna och dels sov hon bättre under dagen.

Jag tror, som du skriver, att det är mycket bättre för ett barn att sova regelbundet och längre stunder. Sover ditt barn bara 30 min åt gången så kommer hon aldrig åt den "goa" djupsömnen som gör henne ordentligt utvilad.

Att hon skulle sova sämre på natten bara för att hon sover längre pass på dagen tror jag inte alls på! När Elsa var 4 mån sov hon 4 ggr per dag 1,5h +1,5h+45min+45min. När hon var 5 mån ändrade vi så att hon sov 1,5+1,5+45 och det funkade superbra.

När hon sov i vagnen så hängde jag för en tunn filt (ta tvätklämmor till hjälp om du är ute och går) när det var dags att sova. Då somnade hon direkt. För oss är det bara positivt att Elsa lärt sig förknippa mörker med sömn. HOn är 17 mån idag och hon vet att när det är mörkt då sover man, inga problem alls! Visst, när man är borta så blir det lite meckigt eftersom andra inte har det så mörkt i rummen som vi har i hennes, men det går att lösa (eller så sover hon lite sämre i ett par dagar - big deal! ) Man spenderar ju faktiskt ändå mest tid i sitt hem och då ska man väl inte anpassa sig till vad som händer de få gånger man sover någon annanstans?!

• J o E

Glömde skriva: När Elsa var 4-5 månader så sov hon också ca 11 timmar i sträck på natten utan att äta (det gör hon fortfarande )

• Annica71

Mitt tips är att du introducerar en "snutte". Min tjej var likadan förut, sov korta powernaps bara och hade också svårt att somna in. Men med en snuttefant över ögonen sover hon så gott så gott.
    För övrigt har vi becksvart på nätterna och ljust på dagarna för att det ska vara skillnad.

Lycak till

• Annica71

sorry såg att du testat trasa. Skönt att det gav positivt utslag.

Nu är min tjej snart 6 månader och gosar och snuttar själv med sin snuttefant (en elefant med en trasa som kropp )och det är såå sött.

• Tant Green

Annica71, jag ska nog också leta fram en gosigare trasa om hon börjar gilla den och vill ha den jämt. Nu fick hon ta "kräktrasan" och den är ju inte alltid så mysig... om man ska uttrycka det lite fint

Svar på tråden Sova i ljus eller mörker på dagen?