Vill adoptera lite äldre barn, är det okej med biologiska också då?
Jag har en fundering kring adoption. Har alltid varit öppen för det och min man likaså. Har både adopterade och fosterbarn i min stora härliga brokiga släkt så för mig har adoption alltid varit ett helt normalt sätt att bilda familj på. Inget laddat eller konstigt eller så.
Min man och jag har fått flera missfall efter varandra (har inga biolgiska barn) och mf-utredningen gav inget. Vi har fått beskedet att fortsätta försöka för någon gång borde det funka.
Vi har därför tänkt på möjligheten att adoptera och att låta naturen ha sin gång, dvs fortsätta med oskyddat sex och se om det nån gång blir en fullgången graviditet. Nu är det så att jag är fullt medveten om att det anses fel att försöka få bio-barn när man adopterar. Men vår situation är lite annorlunda. Ursprungsplanen var att först få ett bio-barn och sen adoptera ett småsyskon (om man godkänns som a-föräldrar då såklart) men nu tänkte vi att först adoptera och sen så om vi kan få till ett bio-barn.
Vi vill gärna adoptera ett barn som är 4-5 år och undrar om reglerna som gäller att man inte har eller försöker få bio-barn är lika stränga när man adopterar ett äldre barn.
Ber om ursäkt om inlägget är rörigt. Huvudfrågan är: är det okej att planera ett bio-barn när man vill adoptera ett lite äldre barn?