• Babybel

Ändrad mens efter ny partner??

Tänkte passa på att slänga in en fråga om det är någon med PCO som märkt någon skillnad i mensen efter olika partner. Bodde under mååånga år med en kille som det sen tog slut med. Under tiden vi var ihop hade jag väldigt lite mens, ofta gammal mens (svart och "sandig"). Äter dock Diane p-piller.

För ett år sedan träffade jag en ny partner och märkte ganska snart att min mens, trots samma p-piller och inga andra förändringar (än massa mer nykärssex) ändrades ganska kraftigt. helst plötsligt får jag färskt ljusrött/rött blod och lite större mängder än jag tidigare haft.

Är det ett märkligt sammanträffande eller kan partner spela in på hur den kvinnliga mensen fungerar. Nånstans tänkte jag först att "Happ, vi kanske är mer kompatibla så kroppen kickas igång och gör det den ska" men samtidigt så tänker jag ju att jag trots allt fortfarande äter p-piller så kroppen "fungerar" ju inte av sig själv.

Kul att höra era erfarenheter och vad ni tror om detta!

• Svar på tråden Ändrad mens efter ny partner??
  • ÄrlaPärla

Kanske så enkelt att du trivs med din nya partner och har mindre stress i kroppen?

• Udatja

jag har upptäckt något liknande men har en p-stav. Bortsett från att jag inte blir gravid som är den helt hopplös!!

Jag har mens mellan 1-7 dagar med 2-7 dagars mellanrum..... "mensen " är för det mesta mörk brunakti och trög.
     När jag träffade ny partner fick jag mens varannan vecka (bättre än var 3e dag!) där en av dem var lite, mörkaktig och seg o inte förändringar i kropen.
    Den andra föregås av spänningar i brösten i 1-2 veckor, rikligare mens och mera vanligt blod.

Kroppen kanske hoppas på att den här gången kansek det händer något då rä det bäst att vara redo....

en annan påverkande faktor kan ju ocskå vara att staven va 1,5 år gammal nrä jag träffade min nya partner, nu (beter sig nästan på samma sätt) är det 4 månader tills den skall ut o ersättas med något annat.

• Babybel
    ÄrlaPärla skrev 2011-09-27 11:11:27 följande:
    Kanske så enkelt att du trivs med din nya partner och har mindre stress i kroppen?
    Alltså, det är en jäkla vettig åsikt. Det kanske eventuellt kan vara så. Samtidigt som jag var med min förra partner i 10 år och var väääldigt bekväm med honom.
  • ÄrlaPärla
    Babybel skrev 2011-09-28 18:36:29 följande:
    Alltså, det är en jäkla vettig åsikt. Det kanske eventuellt kan vara så. Samtidigt som jag var med min förra partner i 10 år och var väääldigt bekväm med honom.

Allt jag tänker är att menscykel påverkas ju av andra människor tex så får ju ofta bästisar eller kvinnor som bor under samma tak mens samtidigt, cyklerna ställer in sig. Jag började få mer mens när jag träffade min sambo och började ha sex ofta och inte bara sporadiskt som när jag var singel och strula runt. Vet inte, men hormoner påverkas ju av närhet och andra människor tex om man håller ett lite barn etc och mensen är ju hormonstyrd pco är en obalans och din obalans blev kanske mindre av dina nya kille? BAra spekulationer.
  • Minönskan
    ÄrlaPärla skrev 2011-09-28 20:16:21 följande:
    Allt jag tänker är att menscykel påverkas ju av andra människor tex så får ju ofta bästisar eller kvinnor som bor under samma tak mens samtidigt, cyklerna ställer in sig. Jag började få mer mens när jag träffade min sambo och började ha sex ofta och inte bara sporadiskt som när jag var singel och strula runt. Vet inte, men hormoner påverkas ju av närhet och andra människor tex om man håller ett lite barn etc och mensen är ju hormonstyrd pco är en obalans och din obalans blev kanske mindre av dina nya kille? BAra spekulationer.
    Det där är rätt vanligt, att samboende kvinnor får mens samtidigt. Fränt att kroppen kan ställa om sig.

Jag spekulerar lite om min egna mens angående detta..

Jag var tillsammans med mitt ex i ca 3,5 år. Hade jätteglesa menstruationer. Kanske 2-3 ggr per år. Vi hade ett rätt taskigt förhållande. Ett på-av-förhållande. Bråkade en del och var liksom inte ens tillsammans sista året, men vi kunde inte "släppa" varandra.

Vi bröt tillsist upp.

Träffade min sambo i januari förra året och under det året fick jag mens hela 4 ggr. Hittills i år har jag haft mens sju gånger. HAR ALDRIG HÄNT tidigare år.
    Jag är tokkär, har aldrig älskat någon som min sambo och vi har sex ofta.

Jag mår riktigt jävla bra och både min sambo och jag tror att det har med det att göra. Kroppen mår bra och är stabil. Det kanske gör att kroppen kickas igång..

Men som sagt, spekulationer.,.
  • Night sky

De sägs ju också att PCO(S) kan bli/blir bättre med tiden... så det kan ju också vara en sån faktor som spelar in om ni inte märker att det går tillbaka då till ett sämre tillstånd igen med tiden...
    Bara lite spekulationer från min sida också Glad 

Svar på tråden Ändrad mens efter ny partner??