Peugeot 508 - Familjebilen som låste in vårt barn
Vi är en ganska vanlig famij bestående av 2 vuxna och 2 barn som växt ur babyskydden och nu sitter i bilbarnstolar. Jakten efter en rymlig men ändå inte "tråkig" bil började då det blev för tajt i vår Bmw 5serie av nyare modell. I samma veva duggar reklamen tätt om att Peugeot lanserar sin bästa familjebil den nya Peugeot 508.
Vi tittar, provkör och provar med barnstolar och bilen verkar hålla måtten och att de dessutom har en GT modell som tilltalar min sambo gör att vi väljer att satsa på denna bil och går från Bmw ägare till peugoet ägare i April/Maj
Bilen fungerar bra och vi är nöjda men det fantastiska keyless go systemet börjar bugga sig och bilen känner inte av nyckeln alla gånger vi ska åka iväg utan man får ta nyckeln och i princip lägga den på ratten innan bilen fattar vinken.
Efter några mils körande ser vi en suspekt lackskada och kontaktar stället där vi köpt bilen som dessvärre inte ligger i samma kommun och bli nekade hjälp på TRE olika verkstäder för att efter ett samtal med en serviceman på Peugeot bli uppringda och bilen ska lämnas in
Så kommer dagen, dagen innan bilen ska in på verkstad. En vanlig dag men en dag då bilens nyckelsystem väljer att låsa in nyckel, mobiltelefon, hemnyckel och en 6 månader gammal bebis trots att det enligt tillverkaren ska vara OMÖJLIGT att bilen kan låsas då nyckeln ligger i bilen..
TUR var att vi bygger ut vårt hus och huset stod öppet och det bara var för mig att gå in i huset och hämta bilens andra nyckel och låsa upp. Den här gången fick historien ett lugnt och bra slut men vad hade hänt om huset varit låst, jag hade stått på en parkeringsplats ?
Peugeots service har varit fruktansvärd då de gång på gång lovar att ringa verkstad och återkoppla till oss men misslyckats. Ingen hyrbil, och fellackerad bakskärm plus att de har felsökt bilen EN gång och inte fått någon felkod och tycker deras del är klar.
Som mamma har jag fullständigt förlorat förtroende för bilen och vågar knappt köra denna!
Med detta vill jag bara varna andra för Peugeot 508 och dess keyless go system