• bambiboken

Uppmärksamhet=Trots?

Vet inte om jag har lagt denna tråd rätt men;

Jag har en 3årig som och en 1½årig dotter, båda barnen är i trotsåldern nu och vi har våra dispyter dagligen som det brukar vara

Jag har dom varannan vecka, gör vad jag kan för att barnen ska få lite "egentid"  ensamma med mig en gång om dagen men nu till problemet

Det verkar som om ju mer uppmärksamhet man ger sonen ju trotsigare och gnälligare blir han, som häromkvällen; Lillasyster somnade tidigare än honom så vi satte oss i soffan under en filt och läste pekböckere och hade allmänt mysigt, sen fick han somna hos mig i soffan för han blev så ledsen när han skulle lägga sig.

Och som ett brev på posten kom extretrotsen och gnälligheten dagen efter, det verkar som om ju mer tid jag ägnar åt honom ju gnälligare blir han,
    kan någon ge mig råd för hur jag ska lösa problemet? Jag vill ju inte ge honom mindre uppmärksamhet för att minska på gnället           

• Svar på tråden Uppmärksamhet=Trots?
  • Girlinthecity

Jag tycker det är kontsigt att du väljer att tolka det så. OM han är gnällig kan det väl bero på väldigt många olika saker! Är han trött? Hungrig/lågt blodsocker, har det hänt något på förskolan, är det en reaktion på separationen, har han tråkigt? jag tycker man gör väldigt lätt för sig att snabbt säga att barn är trotsiga när det kan bero på tusen andra saker.

• kutiom

Det där tror jag inte det minsta på. Varför skulle han bli gnällig enbart för att han fick lite extra egentid med sin mamma? Ni hade en trevlig kväll och att han sedan var gnällig dagen efter har helt säkert någon annan anledning. Vet bara av mitt eget barn att hon blir gnällig/trotsig framför allt när jag inte har den energi jag borde samt när hon själv är lite extra trött eller orolig. Dömer därför andra efter mig själv och visst är alla olika men detta är vad jag tror

Svar på tråden Uppmärksamhet=Trots?