• Gmml

Extrakort till hushållskontot, kostar det något?

Jag och min sambo använder ett av mina konton till "hushållskonto" , dvs vi sätter in pengar till mat och städgrejer på det kontot och handlar för det varje månad.
    Som det är nu är det ju endast jag som står på kontot och även jag som har Maestro-kortet som är knutet till det.
    Men det skulle ju vara bra om även sambon kan handla på ett kort som är knutet till det kontot.
    Kostar det något att ha ett extrakort?
    Går det att han också står på kontot???

• Svar på tråden Extrakort till hushållskontot, kostar det något?
  • LadyMarmalade

extrakort kostar...oavsett om det är ditt egna konto eller ett gemensamt

• linda87

man kan ju ha flera konton på samma kort kolla me banken summan brukar inte överskrida 100-lappen /år kan vara värt det...

• Alle

Jag har ett extrakort till sambons Visa-konto, det är inte jättedyrt men kommer såklart inte ihåg vad det kostar, mellan 100 - 200 kr per år.

• Maria84

Vi har öppnat ett konto tillsammans och till det har vi två kort.. Så vi har ett gemensamt, och sen har vi varsitt eget konto. Och sen ett sparkonto då som vi inte har kort till.
    Korten har inte kostat oss nåt extra..

• 16aug

Det var smart idé.. Ska jag framföra..

• Gmml

Så ni har två kort var då Maria84?
    Ett eget o ett gemensamt?
    Står båda på det gemensamma kontot då?
    Det är så vi vill ha det, ska nog höra med banken hur vi löser det.

• brokig

Vi har två masterkort kopplade till vårt gemensamma bankkonto. Vi förhandlade med banken och fick det ena kortet till halva priset just eftersom vi har två kort.

Priset beror ju på om ni vill ha VISA, mastercard eller maestro. Vi valde mastercard efetrsom vi redan har varsitt VISA till våra egna konton och vi ser det som en fördel att slippa online-problematiken med maestro.

Oavsett korttyp borde väl dealen det ena kortet till halva priset vara genomförbar, säg att ni blivit lovade det av en annan bank och se om de kan sätta emot. Är priset viktigt kan man alltid jämföra mellan olika banker.

• Mian80

Vi har ett gemensamt lönekonto där våra inkomster kommer in till detta har vi varsitt "mastercard"k ort. Sen har vi ett ICA konto dit matpengar och hushållspengar går, till det har vi oxå varsitt "mastercard". Tror att varje kort kostar mellan 200-250 kr om året. Det är lite olika beroende på vilken bank man har vad de har för kostanader för korten.

• Alfonsina

Vet att banker inte är så förtjusta i man har två personkonton med kort kopplade till. Och för att man ska få ett betalkort till ett konto ska det egentligen gå in lön eller annan regelbunden insättning (pension, CSN, sjukpening mm).

Jag har 3 kort, ett till mitt lönekonto (VISA), ett till vårt gemensamma matkonto (Master Card) och så ett kreditkort (VISA).

• Maria84

Ja till det gemensamma kontot har vi varsitt kort och sen har vi ju varsitt privat konto också med kort till.. Båda står för det gemensamma kontot.

• Ninnana

Vi har det på samma sätt som Maria84. Dels är det en bra fördel att vi båda har varsit kort kopplat till ett gemensamt konto, men det bästa är nog att vi båda kan komma åt kontot från våra resp. inloggningar på internetbanken och t ex betala räkningar från det kontot. Annars blir det ju bara från en persons internetlogin som man kan göra det.
    (vi har automatisk överföring varje månad med x kr från våra privata lönekonton till vårt gemensamma konto för att kunna betala lån/bil/mat/räkningar från det)

Jag vet inte vad vi betalar extra för detta, har dålig koll på det. Men det brukar väl ligga på några hundralappar per år.... Inget jag tänker så mkt på, vi vill/måste ha det.

• Malounis

Vi har bara kort till våra resp lönekonton.
    Vi har ett gemensamt huskonto, som vi båda kommer åt på våra resp internetbank-inlogg, men inga kort till det kontot (likaså med det gemensamma sparkontot).
    Behöver vi använda pengar från huskontot så betalar en av oss och för sen över summan från huskontot till det egna kontot.

Något särskilt matkonto har vi inte, utan vi sätter in pengar på ett icakortskonto. Till det har vi av bekvämlighetsskäl ett varsit kort.

Så två kort var har vi. Visakortet och icakortet.

Ett tips är att göra som vi: anslut er till Häradssparbanken. Dom har inga kostnader för varken visakort eller internetbank!

Svar på tråden Extrakort till hushållskontot, kostar det något?