Mammig 3-månaders?
Senaste tiden har det hänt vid 4 olika tillfällen att min son blir helt hysterisk när han upptäcker att han är i någon annans famn än mammas eller pappas. Tyvärr så har sonens farmor varit den som råkat ut för det flera gånger. Nu tror jag inte att varken hon eller de andra tar det personligt, men jag själv funderar på vad orsaken till detta kan vara och om man kan göra något för att underlätta för honom.
Allt börjar bra, han är nöjd och glad och ler stort mot dem som pratar med honom, men när han kommer till deras famn så blir det tvärstopp. Han blir som en fiolsträng och skriker hysteriskt tills han knappt för luft eller får kväljningar. Då duger inget annat än bröstet som tröst. Han har hela tiden helst velat bli buren om han inte har något att titta på, exempelvis sitt babygym eller mobilen ovanför skötbordet. Med andra ord så har han hängt på min axel hela dagarna periodvis. I början var det värst, han skrek så fort man lade ner honom och kunde inte somna någon annanstans utom i famnen. Dem bitarna har liksom blivit mycket bättre, men nu undrar jag vad som kan göra att han reagerar såhär? Vi träffar hans farmor minst en gång i veckan, så han känner ju igen henne och spricker ofta upp i ett leende när han ser henne. Till saken hör att han kan först bli hysterisk, få bröstet och sedan komma tillbaka till farmor utan konstigheter. Han har ätit mindre än en halvtimma innan så det kan inte vara akut hunger som utlöser detta.
Ska man vara återhållsam med att lämna över honom till andra tills detta lagt sig, eller ska man "öva" på att vara hos andra för att vänja bort det otäcka?
Sabbar jag mer trygghetsmässigt än jag hjälper honom om jag skulle lämna över honom och han blir hysterisk? Självklart försöker jag trösta med allt möjligt innan han får bröstet men det är som att han inte kan lugna ner sig förrän han får det.
Tacksam för lite input....det här är första barnet.