• Cymbelina

Vilken lådcykel är bäst?

Efter mycket funderande har vi nu beslutat oss för att köpa en lådcykel. Med två små barn som ska transporteras kortare sträckor ofta (men för långa att gå) så känns det som det bästa alternativet.
    Vi har provat cykelvagn som man har bakom cykeln men vill hellre ha barnen framför.

Finns det någon här som har en Christiania bike, en Nihola, Cargo bike eller annat som kan ge tips om vilket märke som är bäst?

• Svar på tråden Vilken lådcykel är bäst?
  • Cymbelina

Tack!
    Sitter en ettåring bra i sätet? Det blir inte för skakigt för små barn?

• Dixie
    Cymbelina skrev 2011-09-20 23:52:02 följande:
    Tack!
    Sitter en ettåring bra i sätet? Det blir inte för skakigt för små barn?
    nja, vi har bara cyklat med vår 4 och 6 åring - så en 1åring har jag inte erfarenhet av............
  • Cyklopen

Min rekommendation är att satsa på en 2-hjulig lådcykel. Jag har kört både 3-hjulig och 2-hjulig lådcykel och kan inte förstå varför de flesta verkar så förtjusta i den 3-hjuliga varianten.  Fördelen med en 3-kjulig cykel är givetvis att man kan lasta mer, men i övrigt är det bara nackdelar. En 2-hjulig lådcykel ( den typen med lådan mitt på ramen mellan förare och framhjul har samma egenskaper som en vanlig cykel, dvs du lutar dig inåt i kurvorna, kommer du in i en kurva med en 3-hjulig lådcykel är det inte omöjligt att den tippar om du svänger för snävt eller har för hög fart. En 3-hjulig lådcykel är också tyngre att trampa och det känns som att man kommer ångande med en buss på cykelbanan. Kommer du till en sån där cykelfålla är det bara kört att ta sig igenom.

Svar på tråden Vilken lådcykel är bäst?