Anonym skrev 2011-09-26 22:56:28 följande:
Tack, redan idag så talade min kära far om för mig att det är bara negativt för immunförsvaret att inte låta dem gå på dagis..
Tycker det låter knäppt och undrar varför folk håller på sådär, det är som det är. Men jag blir ändå och ta åt mig lite..
Men jag har funderat mycket över det här..
Jag tycker det är bättre att ha han hemma innan han är potttränad och kan prata..När han kan prata så kan han berätta för mig hur han har haft det och så, det kan bli en trevligare grej av allt.. Plus att det är lättare för han att uttrycka sig på dagis då också..
Så vill jag heller inte missa massa grejor i hans utveckling..
Med öppen förskola, då kan vi gå hem när han tröttnar och han kan alltid söka av intryck hos mig om han vill..
Jag tror han blir tryggast så här..
Även nu när jag ska vara hemma, varför ska han då gå på dagis när han får möjligheten att sjunga sånger, läsa böcker och träffa andra barn, leka på stora lekparker osv utan att det är schemalagt..
Ne jag blir lite smått ledsen av att en del (nära) försöker skuldbelägga mig i mina val..
Då är det skönt att höra att jag är inte ensam om att tycka som jag gör :)
Lustigt att du redan fått kommentarer om dagis.
Jag tror också på att det är bra att kunna prata innan dom börjar dagis. Då får man ju veta om det hänt nåt och så.
Vilket argument att de behöver dagis för immunförsvaret. Det är sant att små barn ska bygga upp immunförsvar genom att bli sjuk men sjuk blir barn ändå om man träffar andra människor. Min son har varit förkyld 4 gånger under sitt första år och 5 gånger under sitt andra år. Lilltjejen har bara haft 2 förkylningar än så länge.
Förkylningar finns det överallt, så roliga är dom ju inte men svårt att undvika när man är mycket på öppna förskolan som vi är. Tror sonen börjar få lite bättre immunförsvar nu för han har lyckats undvika bli smittad nu när först min man har varit förkyld och sen jag har haft en annan förkylning.
Jag har då aldrig gått på dagis när jag var barn, inte har jag haft nåt dåligt immunförsvar för det.
Vi har väl tur med våra nära att de förstår vår inställning till att vi vill vänta med dagis. Mina föräldrar har ju själva haft oss barn hemma och vi har börjat först på allmän förskola vid 5 års ålder. Svärmor har väl frågat nån gång och vi har sagt han är för liten och inget mer med det.