• Anonym

Sluta dagis..

Hej.

Min son är 16 månader och har gått på dagis i tre veckor han är sjuk hela tiden, vill inte somna på kvällarna.. Sover aldrig bra på nätterna och jag kan knappt byta rum..
    Jag känner även att jag skulle vilja väntat något år till innan han börjar..
    Är även gravid nu så jag har möjlighet att vara hemma med honom ett tag till..

Men jag kanske är nojig?
    Är det värt att förlora dagisplats?
    Är det viktigt för honom att gå på dagis nu?

Hjälp mig!

Jag ser andra barn som springer runt med snor under näsan och barn (1års åldern) som ramlar och gråter utan att dagisfröknarna ser. Det skrämmer mig!!

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sluta dagis..
  • Anonym

18 mån-24 mån är lämplig tid att börja. Alla blir sjuka vid start, även skolbarn .

• Anonym

Och nej det är inte viktigt nu! Du kan lätt tillgodose hans behov hemma!

• norrlandsflicka

Lyssna till ditt hjärta. Känns det fel med dagis, ta hem honom.
    Min son är 2 år och 2 månader och han är då hemma med sin lillasyster och kommer vara minst till han är 3 år. Känner inte att det är svårt tillgodose hans behov. Däremot försöker vi ju se till han får träffa andra barn så han får den sociala biten genom att vara på öppna förskolan och träffa kompisar som har barn.

• elefantmamman

Baserat på vad du berättar så skulle han kanske må bra av att vänta, om ni ändå har möjlighet till det.

• Anonym

Jag har läst att barn inte har utbyte av andra barn fören dom är 3 år men att dem bör träffa andra barn ändå..
    Men som jag märker på min son att när andra barn bråkar, blir högljudda, så vill han inte att jag lämnar honom.. För öppen förskola är vi på ändå och har många vänner som har barn i runt samma ålder och då går det mycket bättre..
    Men mina föräldrar säger att han blir överbeskyddad om jag inte har han på dagis nu, så då blir jag lite smått osäker och hur jag ska formulera för dagis att vi vill sluta igen..

Men det känns heller inte okay att lämna honom på dagis och gå hem och inte ha något att göra när jag vet att jag ska vara hemma och vara gravid och sen mammaledig så jag har möjligheten att ha honom hemma..
    Jag vill att han ska må bra och ha kul på dagis.. men efter andra dagen så blir han gnälligare och "osäkrare" i början när det bara var någon timme tyckte han att det var kul..

• mamma till tre busungar

Ha honom gärna hemma ett tag till! I mitt tycke är 2,5-3,5 års ålder en bra ålder att börja! Öppen förskola och att vara hemma tillgodoser absolut hans behov nu. han behöver inte förskola!

• norrlandsflicka
    Anonym skrev 2011-09-20 23:49:08 följande:
    Jag har läst att barn inte har utbyte av andra barn fören dom är 3 år men att dem bör träffa andra barn ändå..
    Men som jag märker på min son att när andra barn bråkar, blir högljudda, så vill han inte att jag lämnar honom.. För öppen förskola är vi på ändå och har många vänner som har barn i runt samma ålder och då går det mycket bättre..
    Men mina föräldrar säger att han blir överbeskyddad om jag inte har han på dagis nu, så då blir jag lite smått osäker och hur jag ska formulera för dagis att vi vill sluta igen..

Men det känns heller inte okay att lämna honom på dagis och gå hem och inte ha något att göra när jag vet att jag ska vara hemma och vara gravid och sen mammaledig så jag har möjligheten att ha honom hemma..
    Jag vill att han ska må bra och ha kul på dagis.. men efter andra dagen så blir han gnälligare och "osäkrare" i början när det bara var någon timme tyckte han att det var kul..
    Folk kommer med konstiga kommentarer ibland. Inte blir han överbeskyddad. Han är ju inte så gammal ännu, är ju jättebra att han kan få tid med dig och få chansen att mogna. Är ju jättebra att du har kompisar med barn i samma ålder och att det finns öppen förskola ni kan gå på.
    Jag är då glad att vi ger mycket tid till våra barn. Så skönt att man får vara med och se alla framsteg som sker i utvecklingen.
    Hörde idag av en förälder som höll på inskolade sitt barn på förskolan att det var ett annat barn som inskolade samtidigt som var bara åtta månader. Då blir man lite mörkrädd, varför sätter man en bebis på dagis?
  • Medusan

Jag tycker absolut att du ska ha honom hemma, jag hade haft det utan att tveka i din sits.

• Anonym

jag tänkte iaf ha honom hemma när hans syskon kommer,  jag har så svårt för att gå hem och "inte ha något att göra" när kommunen ska vara barnvakt utan att det behövs..
    Anledningen till att han är där är för att jag har hört att dagis är så bra för dem osv.. Men när jag var med på inskolningen så lekte inte han med dem andra och vart osöker när det vart skrik och bråk ifrån dem äldre barnen.
    Hemma hittar vi på roliga och tråkiga aktiviteter, så egentligen känner jag att han har chans att utvecklas fast han inte går på dagis..

Men kan man verkligen säga upp en dagisplats på engång och dagis tar inte illa upp av det?
    Knäppa frågor jag har..

• norrlandsflicka
    Anonym skrev 2011-09-23 11:08:20 följande:
    jag tänkte iaf ha honom hemma när hans syskon kommer,  jag har så svårt för att gå hem och "inte ha något att göra" när kommunen ska vara barnvakt utan att det behövs..
    Anledningen till att han är där är för att jag har hört att dagis är så bra för dem osv.. Men när jag var med på inskolningen så lekte inte han med dem andra och vart osöker när det vart skrik och bråk ifrån dem äldre barnen.
    Hemma hittar vi på roliga och tråkiga aktiviteter, så egentligen känner jag att han har chans att utvecklas fast han inte går på dagis..

Men kan man verkligen säga upp en dagisplats på engång och dagis tar inte illa upp av det?
    Knäppa frågor jag har..
    Är väl bara säga upp platsen och säga att du inte behöver den längre. Varför skulle de ta illa upp? Däremot får du ju säkert betala under uppsägningstid? Har ju ingen dagisplats själv så jag har inte koll på sånt med uppsägningstider.
    Så små barn har inte behov av dagis. Han mår bättre vara med dig och lär utvecklas mer när ni nu har möjlighet.
    Vår son han är en social orädd kille som tycker om att träffa nya människor. Vi har ju gett honom mycket tid, läst mycket, pratat och sjunger sånger och ramsor. Han pratar mycket och sjunger delar av sånger själv.
    Han pratar då betydligt bättre och renare än grannarnas jämnåriga barn som gått på dagis sen de var 1.
    Oroa dig inte så mycket utan våga lita på att du är bäst på ta hand om ditt barn! Tror snarare att barn som är hemma utvecklas snabbare än dagisbarn på en del saker.
  • krompa

Om du ändå är hemma nu så tycker jag att du kan ha sonen hemma. Är du rädd att han träffar för få barn kan du alltid besöka öppna förskolan någon gång varje vecka.

• kutiom

När jag skolade in min då tre och ett halvtåriga dotter sa en fröken att det var så bra att hon hade fått vara hemma. Hon tyckte det var sorgligt att ta hand om små ettåringar då de enligt henne inte behövde gå på dagis. Jag tror du känner ditt barn bäst, jag väntade tills det kändes rätt och riktigt och det tog ju sitt lilla tag. Inte blev inskolningen lätt då heller men jag har däremot en trygg och glad unge om än känslig Gör som du känner och inte så du tror att samhället eller andra tycker att du ska göra!

• Gurkan

barn behöver egentligen inte förskola förrän runt 3 års ålder, det är ju lite individuellt men runt tre brukar vara en bra ålder. Med det är det inte sagt att barn under tre år inte kan trivas på förskolan och må bra för det. Förskolan finns för barn under tre år och är inte skadlig även om de inte har något större utbyte av det.
    Det vi lär barn under tre år på förskolan kan du som förälder lära ditt barn hemma. visst kan det vara bra att träffa andra barn någon gång ibland men kyrkan brukar ha någon form av öppen förskola någon gång i veckan och dessutom någon sångstund som man kan gå på. Då har man åtminstone två gånger i veckan då man kommer ut och träffar andra barn. Därefter går det ju att annonsera efter lekkompisar, det brukar alltid finnas någon förälder i närheten som är hemma med sina barn och som också vill ha lekkompisar.

jag tycker att du ska lyssna till vad du vill. Vill du och har möjligheten att vara hemma med ditt barn så var det. Passa på och njut, småbarnsåren går så fort!
    Det är inget underligt alls att påbörja en inskolning och sedan ändra sig, det är bara att säga till personalen och säga upp platsen.  

• ByggareBob

Jag hade absolut haft honom hemma! Jag tog hem min 3åring när lillasyster föddes och det blev människa av henne medFlört...Man behöver inte förskola för att barnen ska utvecklas. Vi slapp stressiga morgonar, kunde styra våra dagar helt själva osv. Det blir ju lite vad man gör det till, vi hade kanske tur för i min lilla stad finns både öppna förskola och ett antal kyrkliga motsvarigheter så det gick ingen nöd på henne vad gäller lekkompisar.
    Gå på din magkänlsa och gör vad som känns bäst för dig och din familj! 

• Anonym

Jag sa upp dagisplatsen idag, eftersom jag inte har något jobb så behövde jag inte ha uppsägningstid, annars var den på 2 månader, tycker det låter helt tokigt med uppsägningstid på dagis :P

Hur som hellst, om jag skulle få jobb idag te.x då kan jag jobba i 2 månader, max 4 månader.. Och vad kan jag få för jobb när jag är gravid, jag får inte lyfta något och så..

Funderade på detta och känner att det är bättre att ha han hemma tills han blir äldre och skola in honom då så kan vi hitta på saker tillsammans på dagarna ist och sen kommer det ett syskon, då blir det mer liv i luckan..
    Tack för era kommentarer!!

• norrlandsflicka

Vad bra. Kommer bli bra för er få mer tid tillsammans.
    Bry dig inte om vad andra säger bara. Folk säger så mycket när man viker från "normen" att ha barnen på dagis från dom är ett. Vi brukar säga vi vill tillbringa tid med våra barn när folk ifrågasätter vi inte har satt sonen på dagis än.

• Anonym
    norrlandsflicka skrev 2011-09-26 22:03:18 följande:
    Vad bra. Kommer bli bra för er få mer tid tillsammans.
    Bry dig inte om vad andra säger bara. Folk säger så mycket när man viker från "normen" att ha barnen på dagis från dom är ett. Vi brukar säga vi vill tillbringa tid med våra barn när folk ifrågasätter vi inte har satt sonen på dagis än.
    Tack, redan idag så talade min kära far om för mig att det är bara negativt för immunförsvaret att inte låta dem gå på dagis..
    Tycker det låter knäppt och undrar varför folk håller på sådär, det är som det är. Men jag blir ändå och ta åt mig lite..
    Men jag har funderat mycket över det här..
    Jag tycker det är bättre att ha han hemma innan han är potttränad och kan prata..När han kan prata så kan han berätta för mig hur han har haft det och så, det kan bli en trevligare grej av allt.. Plus att det är lättare för han att uttrycka sig på dagis då också..
    Så vill jag heller inte missa massa grejor i hans utveckling..
    Med öppen förskola, då kan vi gå hem när han tröttnar och han kan alltid söka av intryck hos mig om han vill..
    Jag tror han blir tryggast så här..
    Även nu när jag ska vara hemma, varför ska han då gå på dagis när han får möjligheten att sjunga sånger, läsa böcker och träffa andra barn, leka på stora lekparker osv utan att det är schemalagt..

Ne jag blir lite smått ledsen av att en del (nära) försöker skuldbelägga mig i mina val..
    Då är det skönt att höra att jag är inte ensam om att tycka som jag gör :)
  • norrlandsflicka
    Anonym skrev 2011-09-26 22:56:28 följande:
    Tack, redan idag så talade min kära far om för mig att det är bara negativt för immunförsvaret att inte låta dem gå på dagis..
    Tycker det låter knäppt och undrar varför folk håller på sådär, det är som det är. Men jag blir ändå och ta åt mig lite..
    Men jag har funderat mycket över det här..
    Jag tycker det är bättre att ha han hemma innan han är potttränad och kan prata..När han kan prata så kan han berätta för mig hur han har haft det och så, det kan bli en trevligare grej av allt.. Plus att det är lättare för han att uttrycka sig på dagis då också..
    Så vill jag heller inte missa massa grejor i hans utveckling..
    Med öppen förskola, då kan vi gå hem när han tröttnar och han kan alltid söka av intryck hos mig om han vill..
    Jag tror han blir tryggast så här..
    Även nu när jag ska vara hemma, varför ska han då gå på dagis när han får möjligheten att sjunga sånger, läsa böcker och träffa andra barn, leka på stora lekparker osv utan att det är schemalagt..

Ne jag blir lite smått ledsen av att en del (nära) försöker skuldbelägga mig i mina val..
    Då är det skönt att höra att jag är inte ensam om att tycka som jag gör :)
    Lustigt att du redan fått kommentarer om dagis.
    Jag tror också på att det är bra att kunna prata innan dom börjar dagis. Då får man ju veta om det hänt nåt och så.
    Vilket argument att de behöver dagis för immunförsvaret. Det är sant att små barn ska bygga upp immunförsvar genom att bli sjuk men sjuk blir barn ändå om man träffar andra människor.  Min son har varit förkyld 4 gånger under sitt första år och 5 gånger under sitt andra år. Lilltjejen har bara haft 2 förkylningar än så länge.
    Förkylningar finns det överallt, så roliga är dom ju inte men svårt att undvika när man är mycket på öppna förskolan som vi är. Tror sonen börjar få lite bättre immunförsvar nu för han har lyckats undvika bli smittad nu när först min man har varit förkyld och sen jag har haft en annan förkylning.
    Jag har då aldrig gått på dagis när jag var barn, inte har jag haft nåt dåligt immunförsvar för det.

Vi har väl tur med våra nära att de förstår vår inställning till att vi vill vänta med dagis. Mina föräldrar har ju själva haft oss barn hemma och vi har börjat först på allmän förskola vid 5 års ålder. Svärmor har väl frågat nån gång och vi har sagt han är för liten och inget mer med det.
Svar på tråden Sluta dagis..