• Amelié77

Bila i Europa

Vi funderar på att bila i Europa tillsammans med mina föräldrar i sommar. Har aldrig provat på det tidigare, så jag skulle bli glad om ni har några idéer på vad man bör se eller tips på saker man ska tänka på. Vi ska på bröllop i Damnark 22.7 så vi tänkte köra dit först och sen fortsätta till Tyskland, Österrike och Schweiz. Hur lång tid bör man beräkna att en sån resa tar? Två veckor är väl minimum antar jag.

• Svar på tråden Bila i Europa
  • micki

Jag var ute med min familj 2001 och bilade i europa. sverige, danmark, tyskland, österrike, italien, frankrike, belgien, holland och sen hem igen. på 13 dagar!

På tok för kort tid. Men kul hade vi.

Jag ångrar att vi inte tog fler kort och stannade längre.

Det är mina tips.

Ang. sevärdigheter så kan jag inget säga eftersom jag vet inte vart exakt ni ska åka.
    Men åk gärna in i små byar i österrike och schweiz. Väldigt mysigt.

Ha en fin resa!

• Vallivetu

Ja, under min uppväxt har min familj och jag bilat till Grekland 4 gånger, Italien 3 gånger, Frankrike 1 gång och England 1 gång. Så jag talar av erfarenhet... Till Grekland tog det två övernattningar. Men vi körde ju i ett ganska lugnt tempo, med ganska många pauser. Schweiz är ju helt underbart!!! När man bilar är ju nästan resan själva målet.

Vi var borta i en månad när vi åkte till Grekland och Italien, men bara lite drygt en vecka när vi var i Paris. England minns jag inte hur länge det var men runt två veckor tror jag.

Fråga gärna mer

• Amelié77

Tack för tipsen!
    Bree - det var så jag funderade också - att själva resan är målet. För om man ska hinna stanna längre på nåt ställe måste man ju ha minst en månad på sig. Det blir väl att man kör mest hela dagarna och stannar et par gånger för att äta och fika och sen kör man till nåt hotell. Men blir det inte hemskt långtråkigt och enformigt att bara sitta i bilen hela dagarna? Eller vad tycker ni?
    Vi har inte bestämt oss riktigt vart vi ska åka, men Österrike och Schweiz är i alla fall säkert. Min pappa är naturälskare så vi tänkte att det kunde vara kul för honom att se Alperna.
    Hur är vägarna där förresten? Är de smala och krokiga så att man sitter med hjärtat i halsgropen hela tiden?

• mummelman

Vi brukar åka till frankrike på sommrarna. Det tar ca 1 dygn ner till rivieran. men då sover man inte mycket. Men beroende på vart i sverige man bor så kan man ju räkna med en övernattning i sydtyskland, 1 i österriken och sedan är man ju mere i italien. Men sedan beror det på hur länge man vill stanna och hur mycket man vill se!
    kan rekommendera Saalbach i österrike och Kaprun ca 1 mil från Saalbach. I Kaprun kan man ta en slalom tur på glacieren eller bara åka upp med tåget ( som det var en stor olycka i för nåt år sedan) och bara njuta av utsikten! Åh vad jag blir avundsjuk! Jag älskar Österrike!

• mummelman

Förresten. Åker man över passen så är det väldigt snirkliga vägar och ofta en avgift för att åka den vägen. Men det är fantastiskt att se utsiken när man är så högt upp. Om ni har möljighet åk över Grossglockner passet. Ligger i närheten av Zell am Zee. har en restaurang på toppen och en makalös utsikt! Älskar snirkliga vägar! det är gott om den i alpområdet!

• Vallivetu

Tråkigt i bilen... jo det är ju inte roligt när man kört flera timmar i sträck på Autobahn i Tyskland. Fartblindhet - passa er!!!! Byts om att köra! Tyskland är förresten mitt hat-land pga att det är så himla stort. Det är ju Tyskland hela vägen liksom... Inget roligt heller... förutom Heidi(tror det stavas så, vi säger så i alla fall ) park och Euro park. Stora nöjesfält som är stenkul om man gillar sånt. Nu är det ju många år sen vi var där så jag vet inte om de fortfarande håller måttet. Sen finns det ju enorma varuhus i Tyskland där man köper kilovis av typ allt. Billigt.

Om ni ska ligga på hotell så tycker jag att ni ska ta er lite utanför storstäderna. Ofta finns det underbara små familjeägda "Gasthause" i byarna, som är långt mycket mer prisvärda, och där man kommer närmre lokalbefolkning och får känna av atmosfären mer.

Ett tips är att ha vattenkokare i bilen - kaffe!!!! Ni lär väl inte köra två bilar, men om ni gör det så kan en walkie-talkie vara en bra sak att ha istället för mobiltelefoner. Sen finns det ju små minikylskåp man också kan ha i bilen, (vi hade ett som var som två kylväskor ungefär) perfekt att ta med lite mjölk, bröd pålägg och vad man nu gillar att ha som mellanmål (vi körde med en mini van, så det fick plats). Blir ju dyrt att alltid äta ute.

• Amelié77

Vilka bra tips Bree! Tackar för dem! Vi kommer nog att köra i en bil. Vet bara inte hur vi ska få plats med allt...Måste köpa en takbox där vi kan ha packningen.

Svar på tråden Bila i Europa