• madeindenmark

Höjd skatt på onyttig mat

Vad anser ni om att skatten höjs på onyttig mat? Tycker ni att transfetter ska förbjudas i Sverige? Vad har ni för tankar kring att "bota" ohälsa och den ökade fetman i samhället?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Höjd skatt på onyttig mat
  • BloodyDisgusting

Tycker det låter som en fantastisk idé. Transfetter bör självklart förbjudas.

• apsolut
    BloodyDisgusting skrev 2011-09-21 09:46:20 följande:
    Tycker det låter som en fantastisk idé. Transfetter bör självklart förbjudas.
    --

Höj för onyttigt och sänk för nyttigt, närproducerat och ekologiskt. 
  • vandrarn

Vad blir nästa? Förbjud tobak och alkohol helt. Liksom godis, det är ju inget man måste ha för att leva.
    Nä, skippa massa storebrors-styren, alla är olika och gillar vi olika saker. Man får väl själv anpassa vad som är lämpligt, både av vad man stoppar i sig och hur mycket.
    Vad det gäller ohälsan och den ökande fetman handlar det om att få folk att röra lite på sig, det är minst lika viktigt som vad man äter.

• La Lola
    vandrarn skrev 2011-09-21 09:52:34 följande:
    Vad blir nästa? Förbjud tobak och alkohol helt. Liksom godis, det är ju inget man måste ha för att leva.
    Nä, skippa massa storebrors-styren, alla är olika och gillar vi olika saker. Man får väl själv anpassa vad som är lämpligt, både av vad man stoppar i sig och hur mycket.
    Vad det gäller ohälsan och den ökande fetman handlar det om att få folk att röra lite på sig, det är minst lika viktigt som vad man äter.
    Jag känner nog lite som dig jag....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Blablabla

Tycker det är bra. Men då kommer vi till frågan, vad är onyttigt? Fet mat? Kolhydratrik mat?

• La Lola
    Blablabla skrev 2011-09-21 10:09:36 följande:
    Tycker det är bra. Men då kommer vi till frågan, vad är onyttigt? Fet mat? Kolhydratrik mat?
    Exakt vad jag satt o tänkte på....
    Vems övertygelse när det gäller kost ska de utgå ifrån?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anna60

Nej men SÄNKT SKATT på nyttig!!  Att köpa frukt och grönsaker gör jättehål i plånboken. Det är mycket korta säsonger då viss frukt och grönt är billigt. LIDL är väl den bästa i sammanhanget.

• BloodyDisgusting
    vandrarn skrev 2011-09-21 09:52:34 följande:
    Haha.. ja tycker att de gott kan höja skatter på tobak och alkohol. Jag snusar och dricker öl men har inget emot höjning. Jag tycker att det ska vara dyrt och inte billigt. Godis får de gärna höja också eftersom dyrare godis betyder mindre köp. Då kan det istället sänka priser på frukt och bär t.ex.
    Folk är för dumma för att kunna anpassa sig och det är många procent av befolkningen som inte kan motionera så pass mycket med tanke på vad de stoppar i sig. Alla kan eller har inte råd att springa på gym eller köpa bra promenadskor för att slippa skador. Man går ner i vikt om man får i sig nyttig mat regelbundet men det är dyrt med nyttig mat och helst ekologisk mat. Höj den onyttiga maten, sänk den nyttiga och ekologiska. Blir ju superbra!
  • Millan83

Ja vem bestämmer vad som är nyttigt då?

Pointsräknare har ju inte samma uppfattning om det som kolhydraträknare direkt...

Näe, vansinnigt knepigt förslag!

• Tonårsmamman1

Vad är onyttig mat? Vissa tycker frukt är onyttigt, andra tycker vissa brödsorter är onyttiga. Ska det vara höjd skatt på chocklad men inte socker? Jag tror inte det kommer att fungera. Dessutom så är det ju så att om man äter varierat och nyttigt, så blir ju maten billigare. Äter man skräpmat blr det dyrare.

Svar på tråden Höjd skatt på onyttig mat