Det är inte så svårt när man börjar vänja sig vid produkterna.
Foundation.
Finns i en hel hög olika formulor. Flytande, mousse, pressat puder, löst puder. Vilken formula du väljer är en smaksak, det viktiga är att täckningsgraden passar din hud och att du får rätt nyans.
Puderfoundations finns oftast i fler nyanser än flytande, och det finns ofta riktigt ljusa foundations i puderform. Flytande finns också, men kan vara lite klurigare att hitta.
Appliceras enklast med svamp, fingrar eller pensel. Svampar bör kastas ofta då det annars samlas massa bakterier i dessa. Fingrar och penslar tvättas noga efter varje användning.
Flytande foundation bör kompletteras med transparent puder för att hålla hela dagen utan att flytta på sig.
Concealer.
Finnar, mörka ringar under ögonen? Med rätt concealer kan du få det mesta att försvinna. FInns också i olika formula.
Har man mörka ringar under ögonen kan man använda en laxrosa concealer för bästa täckning. Har man röda plitor passar en gröntonad concealer bäst. Det gröna/laxrosa kommer inte skina igenom din foundation sen så ingen fara att du får gröna fläckar i ansiktet!
Blush/Rouge.
Jag tycker att persikofärgade rouge var enklast att börja med för att lära mig hur jag skulle applicera för att det skulle se bra ut. Det är lättare att börja med ett ljust rouge och bygga upp färgen, än att ta en som är för mörk och försöka applicera sparsamt.
För enklast applicering: Sug in kinderna ordentligt och applicera rouge precis under kindbenet.
Ögonskuggor.
Är man nybörjare kan det vara bra att börja med neutralare färger, så som beige, guld, brunt, grått etc.
För bästa resultat använd primer på ögonlocket först. Finns i olika varianter, jag själv använder en hudfärgad primer från Lumene som jag applicerar på hela ögonlocket och upp till ögonbrynet.
Såhär skulle jag applicera en ljusbeige, guldfärgad och brun ögonskugga:
Med en stor fluffig borsta lägger jag lite av den ljusbeige skuggan precis under ögonbrynet, lagom så att det skimrar lite när ljuset träffar. Samma skugga lägger jag sedan i inre ögonvrån. Detta gör att ögat ser piggare ut. Den guldfärgade skuggan appliceras på hela ögonlocket och suddas i kanterna så det inte blir några skarpa kanter. Även här gäller det att man börjar med lite ögonskugga och tar mer om det behövs.
Sen tar jag den mörkbruna ögonskuggan och applicerar den på ögonlockets yttre tredjedel och suddar noga. Inga skarpa kanter. Den mörkbruna skuggan lägger jag också under de undre ögonfransarna ungefär halvvägs till inte ögonvrån. Och sen på med mascara och ev kajal/eyeliner.
Kajal/Eyeliner.
Kajalpennor kommer i alla möjliga färger. Vit eller vaniljfärgad kajal kan användas på vattenlinjen, innanför de underfransarna, för att öppna upp ögat och ge ett piggare intryck.
Svart kajal kan användas på samma sätt fast i samband med en mörk sotning.
Eyeliner är som kajal fast flytande. Kräver lite mer övning än kajalpennan, men när man får in tekniken kan man göra riktigt snygga eyelinervingar t. ex.
Mascara.
Välj en som passar med dina ögon. Det ska inte klia, svida eller på annat sätt orsaka obehag.
Mascaror finns i en uppsjö, beroende på vad man vill ha för effekt. En grundregel är dock att STORA borstar av "hår"/borst ger volym. Smala borstar i plast ger längd. Man måste känna själv vad man vill ha för effekt och vad man trivs med för typ av borste.
Jag fixar inte med plastborstar med vassa piggar, och jag behöver verkligen ingen längd på mina fransar så jag kör med volymmascara. Min favorit är IsaDora Build Up Extra Volume, svar behållare med röd topp.
Vattenfast eller inte är också en smaksak. Jag föredrar vattenlöslig, men vill du ha tips på en bra vattenfast kan jag rekommendera Nivea Extreme Resist 24H Hold. Turkosblå tub. Sitter som berget.
Läppar är inte riktigt min grej, jag kör oftast på neutrala läppar och lite lypsyl, eller ett svagt färgat gloss så här kan ju någoon annan få fylla i lite tips.
Hoppas du fick ut nånting av min gigantiska text. Var inte meningen att skriva en hel novell. :O