• Anonym (MammaBus)

Min 3åriga son har konstiga blåmärken..

Jag har en väldigt aktiv och ivrig liten kille på 3 år.
    Igår såg jag konstiga blåmärken på hans öra och precis strax bakom örat. Det finns också några små rivmärken intill.

Rivmärkena är jag inte så orolig över, dom har han säkerligen gjort själv, då han tyvärr har en tendens att rycka (dra i huden i ansiktet och på resten av kroppen= rastlöshet samt lite eksem).
    Men blåmärkena på örat känns lite konstiga, tror inte han har lyckats att göra det själv.

Igår gick han på dagis precis som vanligt. Idag frågade jag personalen om något särskillt hade hänt igår, visade dom blåmärkena och hörde mig om ifall han hade varit i bråk med något annat barn, men det hade han inte, inte vad dom visste iaf.
    Fick veta att han varit lite ledsen strax innan lunch, då en stol hade trillat omkull.
    Vet dock inte om han fick den på sig eller ej, men ledsen hade han blitt.
    Tycker ändå inte att en stol kunnat göra det märket, eller ?

På kvällen var vi på barngymnastik och han sprang runt.
    2 gånger krockade han med en annan pojke (rätt så hård krock, men ingen utav dom som blev ledsen, dom var så ivirga så dom sprang vidare sen. Dock så var det huvudena, inga öron som jag såg som kom ikläm).
    Han hoppade bock mellan 2 plintar och trillade några gånger, men det var sidan och ryggen han slog i dom gångerna, inget öra !
    Sista gången han trillade så var det baklänges och då slog han iof i bakhuvudet (tror jag!?) men tycker ändå inte att det borde ha uppkommit i samband med det !

Känns så himla olustigt.
    Jag har märkt på mig själv den senaste tiden att jag har fått en massa oförklariga blåmärken på benen, låren, men det här är ett riktigt blått blåmärke som sonen har.
    Är även lite "skavt" precis bakom örat, påminner lite om ett brännmärke, ni vet ett sådant man kan få om man ex halkar och dras med, eller åker en rutschkana och ambågarna skaver.

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan ett blåmärke uppkommer efter att man har gjort illa sig ?
    Skäms nästan över att jag inte vet vad som har hänt och själv minns han ingenting :/
    Men blåmärken uppkommer ju inte bara sådär utan anledning...

• Svar på tråden Min 3åriga son har konstiga blåmärken..
  • beccagranen

Tycker det låter, precis som du säger att han har mycket spring i benen just nu. Och olyckor händer då, så är det blåmärken på vanliga ställen som man oftasr slår sig på så skulle jag inte reagera nämnvärt. Ang. örat så kan det ju ha kommit från fallet med stolen. Kan ju ha tippat i sidled och fått ex. ryggstödet på sig dyl. Jag brukar alltid samtala med min treåring, och fråga om dagen, vännerna, om det vart några konflikter, om lärarna vart snälla (tar det inte förgivet) osv. Säger han inget och det inte uppkommer fler frågetecken så skulle jag inte fördjupa mig mer i det.

• Fia 28

Jag har väldigt ofta blåmärken på konstiga ställen som jag inte har den minsta minne av att jag gjort illa. Antagligen har det inte tagit så sjukt så jag lagt det på minnet. Sen så får jag väldigt lätt blåmärken också.

• Anonym (MammaBus)

Okej, känns bara så himla olustigt.
    Tycker verkligen det ser ut som om han har varit i slagsmål eller fått sig en törn av någon :(
    Jag kanske överreagera..

Ingen som vet hur lång tid det tar innan blåmärken blossar upp?
    Det kanske är några dagar tillbaka sen det hände då

• Queenie70

Sår bakom öronen kan vara ett tecken på att nån dragit barnet i öronen. Ett vanligt tecken man kollar på när man undersöker barnmisshandel.

Men rent generellt så gör 3 åringar sig ofta illa. Min har nåt nytt märke eller rivsår varje dag efter dagis.

• Anonym

En släkting till mig som är 3 år fick konstiga blåmärken överallt, speciellt på örat. Föräldrarna gick till läkaren för att kontrollera och det visade sig att han hade ITP. man kan ha både akut och kronisk sådan. Det är ingen farlig sjukom i regel men det är bra om man är medveten om den och medicinerar. Så ni kan ju kolla upp blåmärkena. Naturligtvis jättesvårt för mig att svara på om det kan vara ITP eftersom jag inte kan se ditt barns märken.

• As mamma

Om han inte verkar må dåligt pga det så har han nog bara gjort sig lite illa, händer ju hela tiden i den åldern :) Tycker inte du ska oroa dig!

• Anonym (.)

Tre gånger har min treåring haft rejäla blåmärken på örat. Jag har sett alla tre gångerna hur han ramlat rakt på örat eller slagit i örat, så jag vet att ingen dragit honom i örat. För en vuxen kan det vara ett märkligt ställe. Men för min treåring är det tydligen rätt normalt.

• Anonym (ramlat)

Min tös föll av en köksstol och slog i örat så det blev alldeles blått... men det tog nog nån timma innan det blossade upp och blev ett blåmärke om jag minns rätt.. Och riktigt ill-blått blev det - men det är ju också bara tunn hud där med, inget "köttigt". :)

Treåringar har en del spring i benen och ramlar ju emellanåt, som du själv säger. Kanske krocken med den andra pojken gjorde att en armbåge "bangade" till örat - men att de i lekens upphetsning inte kände av det just då? Ibland börjar det ju inte ömma förrän efter en liten stund när man slått sig. (och ser man till sig själv tycker jag att jag ofta ser blåmärken på tex mina ben - utan något direkt klart minne av att jag haft ont och slagit mig).  Ramlar de och slår sig är det väl inte heller konstigt om de tar sig där det gjort ont, bakom örat - och kanske tom "gnuggar/river" lite då det ömmat?

Men han är ju tre - går det inte att prata med honom om han minns att slått i örat...?

• Anonym (MammaBus)

Men jag borde väll ha sett mer om någon har misshandlat mitt barn om inte annat så borde han väll ha nämnt något om det för mig ? eller ?
    Pratade med dagis om det igen men dom tror att det har uppkommit omedvetet, utan bråk.
    Pratade också med en släkting tidigare, som tycker jag är live vääääl dramatisk och ser inte vad det skulle göra för skillnad om jag vet vartifrån det kommer eller ej.
    Är det bara jag som överreagerar ? Är det verkligen så vanligt att aktiva 3 åringar slår sig om örat ?

Jag lägger ner. MEN skulle det uppkomma fler olämpliga blåmärken så tänker jag verkligen kolla upp det igen.

• Anonym (MammaBus)
    Anonym (ramlat) skrev 2011-09-21 10:59:33 följande:
     Ramlar de och slår sig är det väl inte heller konstigt om de tar sig där det gjort ont, bakom örat - och kanske tom "gnuggar/river" lite då det ömmat?

Men han är ju tre - går det inte att prata med honom om han minns att slått i örat...?
    Så sant faktiskt.. Jag kanske överreagerar väldigt mycket !
    Det är ju ett ömtåligt ställe, tunn hud. Tänkte inte på det !

Frågade honom precis
    Mamma: "Vad har hänt med ditt öra?"
    Sonen: "Rivit"
    Mamma: "Varför har du rivit?"
    Sonen: "För dagis blir arg på mig "
    Mamma: "Varför blir dagis arg på dig?"
    Sonen: "Vet inte!"

Frågade samma sak 2 gånger Rynkar på näsan

Frågade ytterliggare en gång.. Då ändrade han sin berättelse och sa att
    "en fröken hade rivit honom på örat, för att han blev arg på henne !"

Jag vet att min son har livlig fantasi, han tidigare sagt saker som att ex pappa kört över honom med bilen, och det VET jag att det inte är sant.
    Pratade med den aktuella fröken (i historien) imorse ang hans blåmärken och dom visste inte vad som hade hänt. Tror dock inte att just denna fröken är kapabel till att göra något sådant.

Blir galen !
Svar på tråden Min 3åriga son har konstiga blåmärken..