• mammatill3busungar

imma på rutan

har en saab 9-5 sport combi 03.....har problem med imma i bilen....får imma på framrutan vid regn å även övrigt..bytt kupefilter men e samma sak..blir imma i bland.....vad kan vara fel?

• Svar på tråden imma på rutan
  • Gryntroll

Jag tycker att dimman brukar försvinna efter att man kört med ACn ett tag... Den tar bort fukten i kupén och därmed dimman.

• mammatill3busungar
    Gryntroll skrev 2011-09-21 10:48:03 följande:
    Jag tycker att dimman brukar försvinna efter att man kört med ACn ett tag... Den tar bort fukten i kupén och därmed dimman.
    Gryntroll skrev 2011-09-21 10:48:03 följande:
    nä gör ej det nu tyvärr:(--kan bara välja att luft antigen på fram eller sidorutorna:(..kanske finns massa löv där fram?
  • dogcatbird

Men AC:n ska inte riktas utan suger upp fukt allmänt i bilen. Annars är mitt tips att sätta en Torrboll därbak. Med en sten i så den inte välter. 

• Cig35

OK, har du klimatanläggning och vad händer i så fall när du trycker på defroster-knappen?

Fläkten ska då gå upp till nästan max och all luft ska riktas mot framrutan och sidorutorna.
    Om inte det händer så är det något fel i styrningen till klimatanläggningen..

Om du inte har klimatanläggning (jag har inte koll på hur 9-5 normalt var utrustad 2003) så slå på AC:n, fläkt och värme och rikta all luft upp mot framrutan.

• mammatill3busungar

Nä:)..testat att göra rent framrutan nu med såpa..

• Ulf Harrys Farsa

Du kanske har stängt av så du inte får in friskluft utifrån, på vissa bilar finns en knapp att trycka på för recirkulation, bra om man t.ex ligger bakom en illaluktade buss, är det fuktigt ute och man inte får in torrluft utifrån immar bilen igen, det kan också vara så att du har fukt i bilen, kanske läcker in vatten via taklucka eller nån dålig dörrlist.

Svar på tråden imma på rutan