Mammor med utmattningsdepression
Hej, jag vet att jag inte är ensam om att vara deprimerad och utmattad som småbarnsmamma. Är dessutom gravid med andra barnet.
Efter ett årtionde av stress och oro varav det sista med extrem påfrestning; relationsproblem, trotsålder, stressigt jobb och graviditet med konstant illamående gick jag till slut in i väggen. Orkar ingenting. Är aldrig glad och nöjd med mitt liv utan ständigt irriterad, tråkig, orolig, trött, huvudvärk, rastlös, ledsen utan ork att leka utan alltid för lite tålamod med min dotter. Jag var fokuserad på allt praktiskt, det handlade om att överleva och ta mig igenom varje dag. Det blev tillslut "normalt" för mig. Kommer inte ihåg när jag var lycklig en längre period senast. Endast enstaka tillfällen som när jag gifte mig och fick min fantastiska dotter.
Man kämpar på. Ger mer än man har att ge till alla andra så att det inte blir något över till en själv. Dålig på att sätta mina egna gränser för dem har jag ingen aning om. Fast jag sa att jag orkar inte mer och måste få vila så fanns aldrig de tillfällena...och jag såg aldrig till att ta dem. Det tog 2 av 4 veckor av min semester att ens landa lite grann...och när jag började igen var det full fart. Fast jag varnade min chef och fick viss avlastning så var min tröskel så låg så det räckte inte.
När jag tillslut, i slutet på augusti, upplevde ångest på jobbet, hjärtklappning och panik fick jag till slut, efter lång övertid, nog. Det var läskigt att sjukskriva sig och erkänna för alla att man är svag. Att be om hjälp. Öppna mig och känna efter hur jag faktiskt mår. Men det gick bara inte längre. Alternativet var att gå under helt. Måste göra det för mina barn. Vill kunna ta emot nästa på ett bra sätt, känna lycka över det nya livet.
Känns ovant att äntligen få ta plats. Få tid för mig själv, tänka och känna. Slappna av... (Försöker i alla fall.) =)
Jag tar nu tag i mig själv och mina beteenden som gjorde att jag hamnade här. Bearbetar känslor jag borde tagit tag i för länge sen. Försöker läka min relation till min älskade man. Vet ännu inte hur det kommer sluta.
Min bibel är boken "Nystart i livet" av Madeleine Åsbrink. Känns som den är skriven för mig. Äntligen någon som förstår mig. Men det är svårt. Går långsammare än jag trodde. Det går upp och ner, har bra och dåliga dagar. Men jag är på väg mot att äntligen få vara lycklig och kunna njuta av mitt liv och mina barn.
Någon annan som varit med om samma sak?