• Anonym (Ninakanin)

Undersökning av svanskotan

Ska till läkaren i veckan och se vad det är för fel med min svanskota. Har haft ont i den till o från ganska länge nu. Så tänkte det är dags att kolla upp. Nån annan kvinna här som behövt kolla sin svanskota? Vad kommer han att göra? Alltid lättare om man är lite förberedd innan. Känns åtminstone lättare då.

• Svar på tråden Undersökning av svanskotan
  • Julutzi

Jag har haft problem med min svanskota till och från i mer än 8 år.... Det startade under första graviditeten! Jag har kollat min ett antal gånger och också gått på akupunktur under en graviditet...
    Jag har inga problem längre, det liksom försvann bara! Men när jag kollade den så sa läkaren att det finns ingenting att göra och att det bara är att "stå ut". Hoppas det går bättre för dig och att de kan göra något åt det! Det är så jobbigt att ha ont i svanskotan!
    Lycka till! 

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • Anonym (Ninakanin)

Ingen annan här som blivit kollad för svanskotan som vet va dom kollar o så?

• Anonym

Gissningsvis kommer läkaren att fråga ut dig, känna lite..det är väl som vilket läkarbesök som helst?

• Anonym

Det var en tråd om det igår (?) där patienten måste klä av sej naken, men där gällde det väl hela ryggraden och inte bara svanskotan. Iaf kollar de den via ändtarmen enligt vad jag förstod.

• Anonym (Ninakanin)

Ingen som varit med om en sån undersökning av svanskotan? Gör det ont?

• Anonym (Wendy)

Jag har haft problem med inflammation i svanskotan med mycket smärta. Den kvinnliga läkaren klämde på den via ändtarmen och det gjorde så ont att det svartnade för ögonen. Det berodde dock säkert på¨att den var inflammerad och jätteirriterad....

• Anonym (Knäckt svanskota)

Jag knäckte min svanskota under min första förlossning, när de undersökte den ca ett år senare så gjorde de först en vaginal undersökning, och avslutade med en anal. han förde helt enkelt in fingret, kände litegrann på vaginans bakvägg, tryckte lite, frågade lite och gjorde samma sak från analen. inget som varken var hemskt eller kändes jobbigt. som en gyn-undersökning, på ett ungefär.

• Anonym (Ninakanin)
    Anonym (Knäckt svanskota) skrev 2011-09-21 18:48:57 följande:
    Jag knäckte min svanskota under min första förlossning, när de undersökte den ca ett år senare så gjorde de först en vaginal undersökning, och avslutade med en anal. han förde helt enkelt in fingret, kände litegrann på vaginans bakvägg, tryckte lite, frågade lite och gjorde samma sak från analen. inget som varken var hemskt eller kändes jobbigt. som en gyn-undersökning, på ett ungefär.

Låg du i en gynekologstol då dom kollade din svanskota?
  • Anonym (Knäckt svanskota)
    Anonym (Ninakanin) skrev 2011-09-21 18:57:19 följande:

Låg du i en gynekologstol då dom kollade din svanskota?

Jo, det gjorde jag. han pratade om att han kanske behövde lite olika ställningar, ifall han inte kände så bra. men han kunde snabbt konstatera att kotan låg där den skulle, så det handlade om att jag hade brutit svanskotan. så jag behövde bara ligga i gynstolen.
  • summerhunter

Jag gjorde illa min svanskota när jag red ett tufft dressypass på en häst. HAde ont i några år, men när jag skulle ut o resa bad jag om superpillet för smärtan så jag skulle kunna flyga etc.

Dvs jag käkade starka antinflammatoriska medel i ca 2 v, sedan dess är problemet borta till 99%

Och ja, undersökningen gör de delvis via ändtarmen. Eftersom jag hade ont gjorde det ont...

Svar på tråden Undersökning av svanskotan