• Lingongurkan

Bo på Gärdet? (Stockholm)

Vi tittar på lägenheter på Gärdet och jag undrar vad ni som bor eller har bott på Gärdet tycker om området.
    För mig har det tidigare känts ganska "off" och kommunikationerna kanske inte är de bästa men nu har vi barn och då är det inte lika högt prioriterat att bo mitt i smeten, andra saker har blivit viktiga också.

Undrar t ex om det finns fina promenadstråk, joggingspår, bra områden för barnen att leka på, bra mataffärer, osv. Kanske några erfarenheter av en eller flera förskolor? Finns det någon shopping eller måste man då ta sig in till mer centrala delar?

Positivt, negativt? Några områden man bör undvika?

Alla kommentarer om området tages tacksamt emot :)

Vet inte riktigt var gränserna går för vad som betecknas som gärdet men vi har t ex tittat på Sandhamnsgatan, kampementsbacken, mm.

• Svar på tråden Bo på Gärdet? (Stockholm)
  • MariaElionora

Jag tror det är ett område på uppgång i o m djurgårdsstaden. Mycket pensionärer så det är ju ett lugnt område.

• TEDDEN

Trevligt, perfekt läge med närheten till Djurgården med skog, hästar, promenadstråk, joggingrundor (hur många som helst!). På vintern kan man åka längdskidor från porten, barnen åker pulka i slänten mot Gärdet. På Gärdet finns aktiviteter i form av fotboll etc när barnen blir 6 år (DIF-knattar spelar där). Utomhusbadet Kampementsbadet är öppet maj-slutet på aug. Lekparker i anslutning till de flesta gårdar.

Ingen shopping, ok mataffärer. Nära ICA Kvantum i Värtan- bra mataffär!

Lugnt, trevligt- som en liten småstad. Perfekt för barn. Finns en del förskolor, många privata. Titta på Sthlms stadshemsida för listade förskolor. 

Bra bussförbindelser till övriga stan. 

• vap

Man kan inte bo bättre inne i stan med barn. Så nära till allt, även om man väljer att gå ner till city (20min) eller ta tunnelbanan (6min).
    Har ingen koll på barnomsorgen än.. men tessinparken har en större lekplats, humlan med. Hela ladugårdsgärdet finns att promenera/skida på.

Nästan ingen trafik, det är tyst på kvällarna.
    Finns ett gäng mataffärer från mindre dyrare (i området du nämnt) till som Tedden rekommenderade ICA Kvantum.

Jag kommer aldrig flytta från området, jag stormtrivs.

• TEDDEN

Tessinparkens parklek är väldigt trevlig. Korvgrillning, djur, bra lekpark. Nära Fältöversten där man kan handla allt nödvändigt- H&M, PoP, Kicks, Sabis, Hetmex tex. 

• Lingongurkan

Tack, vilka bra synpunkter! Det låter verkligen som att ni trivs i alla fall. Är det någon som har provat SATS eller Friskis i området, vet om de har bra anläggningar där?

• vap

hm det betyder träna va? friskis och svettis ligger på sandhamnsgatan 1 har jag för mig men har som sagt var aldrig varit där.

Svar på tråden Bo på Gärdet? (Stockholm)