• Mammmma

Måste de peka med isolerat pekfinger?

Min son är 18 månader och har börjat använda pekfingret mer. När han pekar på något så håller han ut hela handen och oftast är pekfingret det som är mest utsträckt men de andra är sällan böjda utan ute också. Han kan också peka med bara hela handen, t.ex. om jag frågar vart hunden på bilden är så lägger han hela handen på hunden och markerar "Där". Han följer en pekning tvärs över rummet och är extremt social och charmig. Nyfiken och lekfull, pratar ca 10 ord som vi förstår.

Det är just det här med att peka, varför måste det vara en perfekt pekning med bara pekfingret? Vad är det som gör att det är det som är det normala så att säga? Vi pekar inte så ofta och när jag gör det nu för att visa så blir det bara påtvingat. Huvudsaken är väl att han kommunicerar och försöker, och visar när jag frågar vart saker är eller att han visar saker han är intresserad av t.ex. ser han en katt så sträcker han ut handen mot den och säger "Katt!". 

Han följer instruktioner superbra och imiterar allt vi gör. Förstår allt i princip. 

Svar på tråden Måste de peka med isolerat pekfinger?