• Smilla86

"olja" och skum i urinen? obs! känsliga tittar varnas, bifogat en bild!

Hej!
    Min son , snart 3 år, har fått diagnosen periodisk feber i brist på annan förklaring varför han har haft regelbundna feberperioder sedan januari förra året.. Nu har jag en fråga angående urin, ifall någon annan varit med om samma sak.. Under de senaste 3 feberperioderna( vad vi vet, innan hade han blöja) har han 1 gång per period haft klumpar i urinen som ser ut som oljeklumpar, dvs att dom är helt ovala och skär sig i urinen. Inuti dessa klumpar är det vitt skum.. Någon som varit med om det? Vad berodde det på? Har bara lyckats fånga upp denna urin en gång, se nedan.. Åkte då till närakuten och en sköterska tog hand om urinprovet. Hon hällde ut klumpa
    rna(?) och tog hand om det andra i ett urinrör..  Det visade inget då..

• Svar på tråden "olja" och skum i urinen? obs! känsliga tittar varnas, bifogat en bild!
  • SvenThorstens

Oj, aldrig hört talas om detta förut. Reagerar på att ssk hällde ut klumparna och tog prov på kisset...är det inte intressant att veta vad klumparna är för något? och varför han får dem! Fick ni inte träffa någon läkare vid det tillfället?

Har man utrett urinvägar/njurar då man utrett febern? Om inte skulle jag kräva det om det var mitt barn.

Känns inte normalt att kissa fett och skum!

• mamma till tre busungar

Jag tror att det är väldigt mycket protein i urinen av någon anledning. Hur tänker man gå vidare med etta?

• Linastrumpan

Kanske lite långsökt men ni har inte gett honom en supp alvedon en stund innan han kissat? Ser ut som att det skulle kunna vara smält supp, brukar bli vitt och oljigt.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • LilaRos

Det är ju helt klart inget normalt urin, enligt mig. Tycker det borde kollas upp ordentligt..
    min tanke är att det kan vara njurarna som släpper ut stora molekyler..

• Pallas
    Linastrumpan skrev 2011-09-21 19:02:36 följande:
    Kanske lite långsökt men ni har inte gett honom en supp alvedon en stund innan han kissat? Ser ut som att det skulle kunna vara smält supp, brukar bli vitt och oljigt.
    Skulle suppen kunna ta sig från rektum till urinrör menar du då? Eller var stoppar du dina suppar?
  • La Lola
    Linastrumpan skrev 2011-09-21 19:02:36 följande:
    Hur menar du nu?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mamma till tre busungar
    LilaRos skrev 2011-09-21 19:04:47 följande:
    Det är ju helt klart inget normalt urin, enligt mig. Tycker det borde kollas upp ordentligt..
    min tanke är att det kan vara njurarna som släpper ut stora molekyler..
    Jo...det tror jag med. Skummande urin är ju ofta ett av de första tecknen på att njurarna "läcker". Släpper igenom molekyler som är för stora. Sedan kan det ju bero på väldigt många saker.

Vad kollade man urinen med? Var det en multisticka eller drog sköterskan bara en nitritsticka? Har man skickt urinen på odling?
  • pigglet

Ser likadant ut i toan när barnen fått alvedon supp faktiskt. Jag tror de "pruttat ut det" när de kissar? Det är helt klart oljigt!

• La Lola
    pigglet skrev 2011-09-21 20:36:04 följande:
    Ser likadant ut i toan när barnen fått alvedon supp faktiskt. Jag tror de "pruttat ut det" när de kissar? Det är helt klart oljigt!
    Om man sitter ner kan det säkert bli så men det gör ju inte alla småkillar.

Dessutom har ju Ts fångat upp urinet i något på bilden o det tyder ju på att pojken stått upp....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden "olja" och skum i urinen? obs! känsliga tittar varnas, bifogat en bild!