• itq

Hjälp!!!

Min 4 månaders papillion/gårdshund har nyss ätit 2 rader av mörk choklad, kakaohalt 44%

hur farligt är de?

• Svar på tråden Hjälp!!!
  • SandraP81

Ring närmsta veterinär genast, det kan faktiskt vara riktigt farligt! Liten hund och rätt mkt choklad med hög kakaohalt! Ring och hör o förbered på att åka in akut!

• itq

tror du de spelar någon roll om de är mörk eller ljus? för jag tror hon har ätit av den ljusa oxå...

• SandraP81

Mörk är värre men ljus är inte heller bra. Har  hon ätit 2 rader mörk och sen av ljus choklad så är det inte så bra alls. Ring vet nu!

• Mysgosmys

Hundar äter ganska mycket skit, min hund (och katt) har ätit både choklad och lakrits, och de har klarat sig fint :p
    Tror inte det är nån fara, men du kan ju alltid ringa och höra :) 

• SandraP81

Det är ett ämne i kakaon som heter teobromin som hundar inte tål, de blir förgiftade helt enkelt. Äter de för mycket och inte får vård så kan de dö, ju mindre hunden väger desto värre är det (beroende på hur stor mängd de får i sig förstås). En stor hund klarar med andra ord av att käka mer choklad än en liten som kanske blir jättesjuk eller värre. Veterinären kan räkna ut om du behöver åka in och ev magpumpa/ge kolsuspension/dropp. Håll koll på hunden och se om den börjar dregla, darra och kräkas. Att ringa veterinären kostar ingenting.

• itq

så sant tack för informationen. sitter i telekö nu...

• SandraP81

Chokladförgiftning hund

0 kommentarer Betyg 6 Gilla
    Tack för din röst

Inledning

Att choklad är giftigt för hundar kan fortfarande komma som en överraskning för många. Tyvärr vet inte hundarna själva om det heller utan äter glatt upp all choklad de kan komma över. Speciellt vanligt är det med denna typ av förgiftning kring Jul och Påsk.

Orsak

Choklad innehåller xantinalkaloider, bla teobromin som har en stimulerande effekt på nervsystemet. Människor känner sig upp-piggade (vid normal konsumtion)  medan hundar är mycket känsligare, vilket kan få dödliga konsekvenser när både hjärna och hjärta blir överstimulerade.

En dödlig dos teobromin är ca 100-200mg per kilo kroppsvikt men redan doser på 20mg/kilo kroppsvikt kan ge förgiftningssymtom. Halten teobromin varierar väldigt mellan olika choklad typer men mörk choklad innehåller vanligen ca 10-15mg teobromin per gram choklad medan mjölkchoklad innehåller ca 2mg per gram. Det är alltså farligare att äta mörk choklad än ljus.

Prognosen är oftast god om man kommer på och behandlar förgiftningen inom några timmar. Om allvarliga symtom har hunnit utvecklas är prognosen sämre.

Symptom

Symtomen kommer vanligen inom 2-4 timmar men kan komma efter 24 timmar. Typiskt ses först tecken på illamående, dregling, ökad törst och oro följt av kräkningar, diarre och buksmärtor. Hunden verkar rastlös, andas snabbt och får snabb, eventuellt oregelbunden, hjärtrytm. Gången blir stel, vinglig och i svåra fall tillstöter kramper och koma varefter hunden dör.

Diagnos

Svår att ställa om inte ägaren vet om vad hunden har ätit. Sjukdomshistorien (anamnesen) är därför det allra viktigaste när diagnosen ska ställas. Symtomen kan bero på andra förgiftningar eller sjukdomar i hjärnan.

Behandling

Om hunden har fått i sig skadliga doser choklad eller om man är osäker på hur mycket den har ätit bör man se till att hunden kräks. Det cirkulerar en massa hemmagjorda recept på hur man kan får hundar att kräkas men inget av dessa är att rekommendera då effekterna av hemlagade kräkmedel kan vara lika allvarliga som av chokladen. Istället vänder man sig till en veterinär som kan ge en spruta med ett medel som kallas apomorfin. Apomorfin inducerar kräkning inom ett par minuter efter att det givits. Effekten brukar vara magnifik och normal får man då upp all choklad och allt annat hunden har ätit under de senaste 3-5 timmarna.

När hunden slutat kräkas bör man ge aktivt kol för att binda kvarvarnade chokladrester i tarmen.
    Om hunden har ätit stora mängder choklad eller visar symtomförgiftning bör man låta den stanna på djursjukhus för övervakning och dropp. Droppet hjälper till att hålla igång cirkulationen medan kroppen gör sig av med giftet. Om kräkningarna och diarren är kraftiga kan hunden drabbas av rubbningar i saltbalansen och i blodets pH. Via dropp kan man då tillföra extra salter eller pH stabiliserande medel.

Om hunden drabbas av rubbningar i hjärtrytmen måste den övervakas med ett EKG och eventuellt får man ge mediciner som stabiliserar hjärtat tex xylocain.
    Tillstöter kramper behandlas de med kramplösande mediciner tex stesolid och barbiturater (narkosmedel).

Förebyggande

Tänk på att aldrig ha choklad liggande framme så att din hund kan komma åt att äta.

www.veterinaren.nu/artiklar/hund/forgiftningar/chokladforgiftning-hund/21

• NiminyPiminy

Hunden kan bli förgiftad. Det kan orsaka dregling, törst, kräkningar, diarré, buksmärta, kramper, stel och vinglig gång.

Jag vet inte om den mängd du beskriver är tillräckligt mycket för att orsaka chokladförgiftning men min gamla jack russell fick en gång i sig en halv aladdinask och när jag kom hem och såg detta hade hunden kräkts och kissat överallt.

Jag fick panik och ringde veterinär samtidigt som jag ser asken under bordet som är tom. Veterinären talade om för mig att just den chokladen har en låg kakaohalt och därför inte så farlig men att jag skulle ge honom kokt ris och vatten. Skulle jag märka något mer på honom så skulle jag genast komma in.

Det positiva var ju att han kräkts upp allt så han hade nog inte något kvar i magen men mitt råd är att ringa veterinär. Hundar kan dö av chokladförgiftning.

• itq

har pratat med dom nu och hon sa att jag ska avvakta och se om de kommer någon reaktion i så fall komma dit.

Svar på tråden Hjälp!!!