• izzi

Språkutveckling

Hej!
    Min dotter på 2,8 år pratar mycket tycker jag tex fyraordsmeningar. Däremot är vissa ord ganska otydliga även om vi föräldrar förstår vad hon säger

Några exempel:

lalla - ramla
    låfa - blåsa
    sek - sked
    bumpa - strumpa

Vi försöker svara genom att upprepa med rätt ord. Jag är lite nyfiken vid vilken ålder orden blir tydligare och "rätt".

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Språkutveckling
  • Tow2Mater

Sonen är nyss fyllda tre och det är lika. Han envisas också med att kalla "spade" för "sked", oavsett vad man säger och förklarar. :)

• jordgubbe0812

Gränsen för att anses som problem är att man vid 3 år ska prata begripligt för närmsta omgivningen och vid 4 års ålder kunna förstås av omgivningen. Vid 4 år ska de flesta fel ha upphört.

• Maxbox

Känner inte igen att min son uttalar ord otydligt såsom du beskriver. Däremot gör han inte skillnad på hon/han  och talar ofta om sig själv i tredje person. Han kan även ha fel ändelse på substantiv, typ -et, istället för -en. Han har också fel ordföljd rätt ofta.

• izzi
    Tow2Mater skrev 2011-09-21 17:32:14 följande:
    Sonen är nyss fyllda tre och det är lika. Han envisas också med att kalla "spade" för "sked", oavsett vad man säger och förklarar. :)
    Fast på sätt och vis har han ju rätt Men det klart att det kan ju bi lite tokigt, som förälder förstår man ju men andra kanske inte har lika lätt. 
    Maxbox skrev 2011-09-21 17:49:32 följande:
    Känner inte igen att min son uttalar ord otydligt såsom du beskriver. Däremot gör han inte skillnad på hon/han  och talar ofta om sig själv i tredje person. Han kan även ha fel ändelse på substantiv, typ -et, istället för -en. Han har också fel ordföljd rätt ofta.
    Jo fel ordföljd händer här med, men inte lika ofta som tidigare. 

Sen vet man ju inte vilken påverkan förskolan gör heller. Vi har alltid kallat napp för napp, men på förskolan säger de tutte vilket dottern tog efter. Lite irriterande. 
  • Maxbox

Jag kommer att börja läsa en kurs om barns språkutveckling, kanske kan jag svara på din fråga vid slutet av terminen;)

Svar på tråden Språkutveckling