Bei Bei skrev 2011-09-21 23:05:40 följande:
Jag har gjort tre snitt med helt skilda måenden efteråt.
Första snittet planerat, mådde hur bra som helst. Blev sydd. De sa att de aldrig sett någon se så pigg ut efter ett snitt, var uppe på benen bara några timmar efteråt och duschade. Gick långpromenad 4 dar efteråt och enda bekymret var att det gjorde ont att skratta och att jag av orutin inte såg till att slippa förstoppning. För GUD skull, käka lösgörande och drick mycket. Du vill INTE ha förstoppning, lovar dig.
2:a snittet blev ett akutsnitt. De satte peanger (häftade ihop mig) mådde bra efteråt. Uppe efter ett dygn på skakiga ben. (Var vaken 2,5 dygn med kraftiga värkar innan snittet så jag var bra trött)
Tyvärr gjorde klamrarna så jäkla ont, kunde inte räta upp mig så när de togs bort kunde jag äntligen slippa smärtan och kunde njuta av att gå med rak rygg igen.
3:e snittet, planerat bad jag om att bli sydd och fick det också. Tyvärr fick jag någon reaktion på morfinet och kräktes i mängder. Sjuksköterskorna/läkarna trodde att jag kräktes pgr av smärta och höjde morfindosen vilket gjorde att jag kräktes väldigt mycket mer. Tufft dygn där innan det släppte. Annars gick det bra, tog lite mer smärtstillande men med 3:e barnet och sovrum på övre våningen så behövdes det.
TIPS:
Be om smärtstillanden att ta med hem. (hjälper kanske inte alltid med panodil liksom. De tyckte jag kunde be om smärtstillande efteråt om det behövdes, men jag var livrädd över att behöva ha ont en hel natt innan man får hjälp, så jag stod på mig och fick med mig piller hem. Behövde dock bara använda dem efter 2:a och 3:e snittet.
VILA, du behöver det, även om du känner dig pigg. Jag tog emot för mkt folk, gick för långa promenader för tidigt, det kan jag ångra.
Drick mkt
Ät laxerande mat. Kokt potatis, kokt fisk, linfrön i fil ect. Jag slarvade och fick förstoppning (värre än värst med nysnittad buk, huuuu)
skratta med en kudde tryckt mot snittytan.
LYCKA till! Världens häftigaste, underbaraste upplevelse! <3
Så dom sätter inte alltid klamrar? Jag trodde dom sydde och satte klamrar! Hur länga har man klamrarna?