• Anonym (Frida)

Ont i analen. Hjälp, pinsamt!

Har några gånger kännt en otrolig smärta i stjärten. Alltså det känns som det gör ont inne i själva analen. Tidigare idag kom det tillbaks o gjorde nåt så otroligt ont. Var tvungen att sluta med det jag höll på med för stunden och bara stå still och hoppas att det skulle gå över.
    Har provat att föra upp ett finger i stjärten och känna, men kan inte känna något konstigt.

Överväger nu att uppsöka en läkare. Är det en bra idé? Någon som kollat upp sånna smärtor hos en läkare nån gång som vet vad dom gör för koll?

Slutligen vet jag knappt om jag vågar gå till en läkare med det här egentligen för jag skäms lite över problemet. Känns som han kommer tro att jag stoppat in nåt för stort i rumpan eller nåt sånt. Det har jag inte gjort. Det onda bara kommer helt plötsligt.

Tacksam för svar!        

• Svar på tråden Ont i analen. Hjälp, pinsamt!
  • Anonym (kanske)

Det skulle kunna vara så att du har en långtidsförstoppning. Vilket av min erfarenhet innebär att man under en längre period inte kunnat få ut allt, och där av fått en förstoppning trotts att man går på toa och får ut endel. Då behöver du nog ett lavemang. Finns att köpa på apoteket reseptfritt, lätt att ta på sig själv. Kan då och då göra regält ont i baken, stickande regält dj---a ont. Ring sjukvårdupplysningen och fråga om dina problem så kanske dom kan styra dig rätt innan du behöver sätta dig ansikte mot ansikte med en läkare.

• mamma till tre busungar

Det låter ju mest som proctalgia fugax.

Googla det! 

• jossaan

Jag tycker att du verkligen ska uppsöka en läkare! Har du jätte ont så måste det vara bra att kolla upp det med någon professionell så att du slipper gå och oroa dig. Det är inget att skämmas över, sånt här hör säkert till vanligheten för dom. 

• Husis
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-21 20:18:57 följande:
    Det låter ju mest som proctalgia fugax.

Googla det! 
    OJ! Exakt det jag har haft i några år, utan att veta vad det var!

Det känns som kramp i ändtarmen och man tror att om man bara får "bajs-krysta" så ska det gå över.
    Bara starka värktabletter hjälper... Men annars går det över efter ca en timme.

Mitt kommer nästan alltid på natten. 
  • mamma till tre busungar
    Husis skrev 2011-09-21 22:54:18 följande:
    OJ! Exakt det jag har haft i några år, utan att veta vad det var!

Det känns som kramp i ändtarmen och man tror att om man bara får "bajs-krysta" så ska det gå över.
    Bara starka värktabletter hjälper... Men annars går det över efter ca en timme.

Mitt kommer nästan alltid på natten. 
    Att lägga något varmt mot rumpan/neråt svanskotan eller duscha varmt kan också hjälpa.
  • Anonym (Frida)
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-21 22:55:48 följande:
    Att lägga något varmt mot rumpan/neråt svanskotan eller duscha varmt kan också hjälpa.

Hittade ett annat forum på nätet där nån annan hade tagit upp detta med sånna hära smärtor. Där föreslog man det du skriver plus att man föreslog att massage med ett finger i ändtarmen skulle vara lindrande. Nån som vet?
Svar på tråden Ont i analen. Hjälp, pinsamt!