• Pixxiedust

Nu jäklar ska hon bli blöjfri!

Men, jag behöver tips och råd från er vettiga mammor och pappor som lyckats med potträningen på era små!

Min tjej fyller tre i november och det är hög tid för henne att sluta med blöja.
    Hon vet precis vad man har pottan till, hon har kissat i den flera gånger, fått följa med och spola ner kisset i toaletten under jubel och applåder. Men det är som att det inte riktigt lossnat för henne, oftast vill hon inte - samtidigt som hon blir jättearg när jag ska byta på henne, speciellt på morgonen. Så det är ju ett bra tecken tänker jag, att hon börjar känna själv att hon inte vill ha blöja.

Överös mig med tips och råd! ('',)

• Svar på tråden Nu jäklar ska hon bli blöjfri!
  • Kya

jag gjorde det så enkelt att jag en dag sa: Idag skippar vi blöjan, och använder pottan istället. Du är ju storpojke nu!   

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Pixxiedust
    Kya skrev 2011-09-21 20:11:00 följande:
    jag gjorde det så enkelt att jag en dag sa: Idag skippar vi blöjan, och använder pottan istället. Du är ju storpojke nu!   
    Och vips så blev han blöjfri?
  • Kya
    Pixxiedust skrev 2011-09-21 20:12:03 följande:
    Och vips så blev han blöjfri?
    Haha, ja faktiskt. jag sa det bara med en positiv röst. och ingen fråga, utan bara konstaterade att idag gör vi såhär.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • silvermist

Ett tips som jag fick...fast det var nu i sommras, men har man tålamod och ork kanske det funkar nu också. :)
    Köpa trosor o låta henne ha, händer det nått då så känns det. när jag fick tipset var det varmt ute, tänkt att man kunde pröva under lek. Men tar man bort mattor o så, o så är hon ju tre år. Kanske går att förklara lite. "nu får du trosor som en stor tjej, kissar du nu så kommer det på golvet. Måste gå på pottan om du är kissnödig."

Nu har jag inte lyckats än, min dotter är knappt två, men det är på gång, men ändå

• Pixxiedust
    Kya skrev 2011-09-21 20:14:14 följande:
    Haha, ja faktiskt. jag sa det bara med en positiv röst. och ingen fråga, utan bara konstaterade att idag gör vi såhär.
    Jäklar, ska prova imorgon.
  • Pixxiedust
    silvermist skrev 2011-09-21 20:14:29 följande:
    Ett tips som jag fick...fast det var nu i sommras, men har man tålamod och ork kanske det funkar nu också. :)
    Köpa trosor o låta henne ha, händer det nått då så känns det. när jag fick tipset var det varmt ute, tänkt att man kunde pröva under lek. Men tar man bort mattor o så, o så är hon ju tre år. Kanske går att förklara lite. "nu får du trosor som en stor tjej, kissar du nu så kommer det på golvet. Måste gå på pottan om du är kissnödig."

Nu har jag inte lyckats än, min dotter är knappt två, men det är på gång, men ändå
    Okej, hon har trosor och jag har testat att låta henne ha ett par istället för blöja och försökt förklara just det du skrev... om och om igen ^^)
  • krakel

Jag kör med mutmetoden... Fel eller inte men det har funkat båda gångerna. De får sätta ert klistermärke varje gång de gått på toa. De ska fylla ert A4 och när man gjort det får man en fin present. Min stora önskade sig en sparkcykel och min lilla en trampcykel. Gick på ett par tre veckor. De har varit mellan 2,5 o 3 .

• Snöfrun

Du kan testa att sätta ett par trosor under blöjan så känner hon att hon blir blöt men du slipper kiss på golvet. Dagens blöjor är så bra och känns inte våta så barnen ser ingen poäng med att sluta med blöjor, det är ju bekvämt! Den blöta trosan gör också att hon börjar förstå kopplingen mellan att det känns kissnödigt och att hon kissar (blir blöt i byxan). Snart lär hon sig att när det känns kissnödigt så kan hon gå på pottan istället. 

• Mikk86

Min dotter slutade med blöjor när hon var 2.5 år..jag gjorde som så att jag köpte massa trosor åt henne sen använde jag riktiga toaletten med toasits istället för potta, då tyckte hon att hon var riktigt stor =) Sen så köpte jag klistermärken som hon fick klistra varje gång hon velat gå på toaletten..mycket populärt =)

Dock så tror jag inte det är bra att pressa barnet...min dotter var väldigt intresserad av att vara stor och gå på toaletten när jag började...dock fick hon ett "bakslag" Innan sommaren...men jag låtsades då som ingenting och vi satte bara på blöja i nån vecka igen..sen funkade det bra igen =)

Lycka till!!

• Pixxiedust
    Snöfrun skrev 2011-09-21 20:46:12 följande:
    Du kan testa att sätta ett par trosor under blöjan så känner hon att hon blir blöt men du slipper kiss på golvet. Dagens blöjor är så bra och känns inte våta så barnen ser ingen poäng med att sluta med blöjor, det är ju bekvämt! Den blöta trosan gör också att hon börjar förstå kopplingen mellan att det känns kissnödigt och att hon kissar (blir blöt i byxan). Snart lär hon sig att när det känns kissnödigt så kan hon gå på pottan istället. 

Det var smart, det ska jag testa.
  • Pixxiedust
    Mikk86 skrev 2011-09-21 20:49:41 följande:

Min dotter slutade med blöjor när hon var 2.5 år..jag gjorde som så att jag köpte massa trosor åt henne sen använde jag riktiga toaletten med toasits istället för potta, då tyckte hon att hon var riktigt stor =) Sen så köpte jag klistermärken som hon fick klistra varje gång hon velat gå på toaletten..mycket populärt =)

Dock så tror jag inte det är bra att pressa barnet...min dotter var väldigt intresserad av att vara stor och gå på toaletten när jag började...dock fick hon ett "bakslag" Innan sommaren...men jag låtsades då som ingenting och vi satte bara på blöja i nån vecka igen..sen funkade det bra igen =)

Lycka till!!

Jag tror inte heller att det är bra att pressa barnet.
  • dalkullan666

Ja, det ska jag med testa. Vi har nämnligen samma dilemma.
    Iböand funkar det bra och ibland inte alls! Han vägrar gå på toaletten (med insats) och när han har kalsonger tror han nog att det är blöja, för då kissar han som vanligt, alltså inte pottan.
    Är så trött på att ha kisspölar här hemma!  

• Pixxiedust

Jag har kört med mutor nu, det går åt mycket zoogodis här hemma. Hon blir så glad och jag blir extra glad när hon självmant kissar i pottan och sedan rusar in i vilket rum nu jag är i "mamma kolla kisset!".

Men det känns ändå som om det här kan ta ett tag... :/

• Scruffy

Med dottern visade vi henne pottan och sa att nu får du börja kissa/bajsa i den här.
    Sedan satte vi på henne trosor. Dröjde en halv timme så hade hon kissat och tjöt för hon tyckte att det var så otrevligt när det rann längs benen. Tror att hon kissade ned sig ca 4 gånger första dagen men sedan fattade hon faloppen snabbt.
    I pottan satt dett bild som är svart när pottan är tom och när det kommer kiss på bilden så lyser det upp.
    Redan dag 2 så gick hon självmant och satte sig på pottan och bajsade,
    Hon blev torr på någon dag.
    Men visst blev det mycket tvätt första veckan.

• Pixxiedust
    Scruffy skrev 2011-09-27 08:39:22 följande:
    Med dottern visade vi henne pottan och sa att nu får du börja kissa/bajsa i den här.
    Sedan satte vi på henne trosor. Dröjde en halv timme så hade hon kissat och tjöt för hon tyckte att det var så otrevligt när det rann längs benen. Tror att hon kissade ned sig ca 4 gånger första dagen men sedan fattade hon faloppen snabbt.
    I pottan satt dett bild som är svart när pottan är tom och när det kommer kiss på bilden så lyser det upp.
    Redan dag 2 så gick hon självmant och satte sig på pottan och bajsade,
    Hon blev torr på någon dag.
    Men visst blev det mycket tvätt första veckan.
    Åh, easy peasy. Vi har en såndär enkel babybjörn potta med ryggstöd.

Hur gammal var hon när ni började?
  • Scruffy
    Pixxiedust skrev 2011-09-28 22:43:44 följande:
    Åh, easy peasy. Vi har en såndär enkel babybjörn potta med ryggstöd.

Hur gammal var hon när ni började?

Hon var precis 2 år och 4 månader.
  • MHK

Jag köpte boken "Min pottbok" med klistermärke och nu har min pojk som é 2,5 år börjat bajsa i toaletten på toaringen varje dag, sen så kissar han alltid vid varje blöjbyte så ofta é blöjan torr. Nu har vi kommit upp i 8 klistermärken, ska fortsätta en vecka till sedan ska vi ta bort blöjan tänkte jag. 

Klistermärken klistrat vi på ett fint blått A4 som hänger på en vägg på toaletten. Varje gång han klistrar då räknar vi upp dem och han får en fin Rorry Ballong efteråt, och då leker vi ett tag med ballongen och jag brukar säga, Bravo, du é superduktig, en stor pojk, och ger honom en massa beröm.

Testa något liknande, då kanske det blir roliga när hon väl får sätta på klistermärke. Köp vanliga och bara häng upp på ett A4. Lycka till  

Mamma till O 2009, H 2011, målet é stolt fyrbarnsmamma
  • Pixxiedust
    MHK skrev 2011-09-29 08:56:31 följande:
    Jag köpte boken "Min pottbok" med klistermärke och nu har min pojk som é 2,5 år börjat bajsa i toaletten på toaringen varje dag, sen så kissar han alltid vid varje blöjbyte så ofta é blöjan torr. Nu har vi kommit upp i 8 klistermärken, ska fortsätta en vecka till sedan ska vi ta bort blöjan tänkte jag. 

Klistermärken klistrat vi på ett fint blått A4 som hänger på en vägg på toaletten. Varje gång han klistrar då räknar vi upp dem och han får en fin Rorry Ballong efteråt, och då leker vi ett tag med ballongen och jag brukar säga, Bravo, du é superduktig, en stor pojk, och ger honom en massa beröm.

Testa något liknande, då kanske det blir roliga när hon väl får sätta på klistermärke. Köp vanliga och bara häng upp på ett A4. Lycka till  
    Ja det kanske vore en idé. Tack för tipset!
  • anyXX
    Kya skrev 2011-09-21 20:11:00 följande:

Så gjorde jag också, eftersom jag visste att hon kunde men inte ville. 2-3 dagar med bara "olyckor" sen kom hon på att det int var så roligt att kissa på sig. Därefter har vi haft EN olycka på över 1 år.
    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Nu jäklar ska hon bli blöjfri!