• helena29

Min 1 månad gammal son kan inte komma till ro!

Hej!
    Jag har en son på en månad som har väldigt svårt att komma till ro. Både på dagen och natten. Han kan inte ligga på en filt i max 2 minuter innan han börjar gnälla. Till kvällen blir han oftast övertrött och är nästintill omöjlig att lägga för att sova. Det enda som KAN hjälpa är att han får ta bröstet och somna vi det. Utan att rapa och byta blöja, för annars är det som att börja om på ny kula. Han har väldigt svårt att komma till ro även i famnen. Om han får nappen suger han frenetiskt och vaknar oftast till när han känner att "nu somnar jag". Väldigt orolig alltså.
    Inte ens på dagen kan han somna....Bara i vagnen och vaknar när vagnen stannar eller vi kommer hem.
    Jag försöker lägga honom i spjälsängen när han sover, men det slutar oftast med att han vaknar efter 10 minuter. Jag vet att han bara är en månad och behöver mycket närhet, men ibland är han ju inte ens nöjd i famnen utan fäktas och kommer inte till ro alls!
    På dagarna får jag INTE lägga mig ifrån honom, måste hålla i honom, vagga, gå... Visst, det hade ju funkat om han somnade nån gång, men det gör han ju inte.

HUR SKA JAG FÅ HONOM ATT LÄTTARE KOMMA TILL RO? HELST AV SIG SJÄLVT.
    FINNS DET NÅN "METOD" ATT PROVA INFÖR NATTEN? HAN ÄR JU BARA 4 VECKOR.
    JAG BEHÖVER TIPS! FÅR ALDRIG SOVA SJÄLV.

• Svar på tråden Min 1 månad gammal son kan inte komma till ro!
  • asp76

Mina tips är bärsjal/sele på dagarna och att han får ligga bredvid dig på natten. Våra tvillingar hade enormt närhetsbehov och ville inte ligga själva, vaknade direkt vi lade ner dom. Så räddningen för att kunna äta och utföra enklare hushållssysslor på dagen blev bärsele, och för att få sova fick vi helt enkelt acceptera att bebisarna ville ligga nära nära, helst på bröstet. Vi passade på att ta det väldigt lugnt, låg mycket på soffan med bebisarna och slötittade på tv och sov. Men jag tyckte det vände när de var ca 6 veckor, då började de klara av att ligga lite själva. Och nu när de är 4 månader så sover de sedan någon vecka tillbaka i egen säng hela natten (alltså de sover inte hela natten i ett streck, utan vaknar för att äta, men sedan är det bara att lägga tillbaks dem i sina sängar). Ett annat tips är förresten att lägga en flaska med varmt vatten i hans säng så du värmer upp den innan du lägger ner honom. Har i efterhand förstått att en anledning till att de alltid vaknade troligen var att det blev sån temperaturskillnad från famnen till sängen. Lycka till!

• Jeanki

Vår dotter är likadan, köp en sjal säger jag bara! Hade aldrig i livet försökt med någon "metod" på en så liten bebis!

• Jeanki

Att liggamma är ett tips också! Och tänk på att det kommer bli lättare ju äldre han blir!

• helena29
    Jeanki skrev 2011-09-21 21:21:33 följande:
    Vår dotter är likadan, köp en sjal säger jag bara! Hade aldrig i livet försökt med någon "metod" på en så liten bebis!
    Verkar så bökigt med sjal? Går det inte med sele? Men jag funderar på om bärsele funkar eftersom han inte ens kommer till ro i famnen ibland?
    Hur är er dotter? Hur gammal? Kan hon ligga själv i tex babysitter eller babygym?
  • Jeanki

En ergonomisk sele isåfall, baby Björn får man bara ont av! Hon är 4 mån nu och vid 3 mån ungefär kunde vi börja lägga henne i babygym/sitter korta stunder! Innan dess var det BARA bära bära bära som gällde! Det skulle guppas på ett speciellt sätt också, annars blev det tokskrik! Jag föredrar sjal för hon sitter så tight och bra i den, jag kan göra allt!

• helena29
    Jeanki skrev 2011-09-21 21:26:08 följande:
    Att liggamma är ett tips också! Och tänk på att det kommer bli lättare ju äldre han blir!
    Är det verkligen så!? När kan man vänta sig att han kan ligga en liten stund själv. Förstår att han behöver närhet, men det som oroar mig är att han inte kommer i ro i famnen heller. Bara ibland. Försöker man FÖR mycket kanske??? Är det bara vissa bebisar man kan lägga på en filt lugnt och svtilla så liggerde där och bara är tysta och tittar....?
  • Toppen9

Manduca köpte jag och älskar den! sen samsov vi också för att lillens snutt/närhetsbehov var så stort. Gjorde att jag kunde sova gott jag med och det är så oerhört mysigt (dvs efter att man har vant sig och lärt sig veta vart barnet är i sömnen)

• helena29
    Toppen9 skrev 2011-09-21 21:39:23 följande:
    Manduca köpte jag och älskar den! sen samsov vi också för att lillens snutt/närhetsbehov var så stort. Gjorde att jag kunde sova gott jag med och det är så oerhört mysigt (dvs efter att man har vant sig och lärt sig veta vart barnet är i sömnen)
    Min lille har svårt att komma till ro efter amningarna....Svårt att somna om! Hur gör man?
  • Southern Belle

Läs "Trygga barn och trygga föräldrar"  av Cecilia Moen.
    Boken ger förståelse för hur små barn är programmerade att fungera och varför din som reagerar som han gör när du försöker att lägga honom ifrån sig. En oerhört viktig bok som alla föräldrar borde läsa.

Svar på tråden Min 1 månad gammal son kan inte komma till ro!