• Mara

Cushings syndrom hos hund?

Vår lilla hund är sjuk. Dricker stora mängder med vatten, kissar mycket och ofta och har ökad aptit.

Vi väntar på provsvaren, men det tyder på att det kan vara cushings syndrom. Är det någon som har erfarenhet av denna sjukdom hos hund? Har du en hund som behandlas för sjukdomen?

Hoppas att någon vill dela med sig. Är så orolig för lille vovven...

• Svar på tråden Cushings syndrom hos hund?
  • Insanejane77

Kanske har fått diabetes? Det vet jag förekommer bland hundar också och kan vara värt att kolla upp. Ta kontakt med en veterinär snarast!

• Mara
    Insanejane77 skrev 2011-09-21 21:55:36 följande:
    Kanske har fått diabetes? Det vet jag förekommer bland hundar också och kan vara värt att kolla upp. Ta kontakt med en veterinär snarast!
    Vi har tagit kontakt med veterinär som tagit olika prover vid två olika tillfällen. Diabetes vet vi att det inte är. Väntar nu på provsvaren från provtagning nummer två.
  • Insanejane77

OK, ja diabetes var min första tanke bara. Bra att du har kontakt med veterinären, det är minsann inte alla som gör utan många hemmadiagnostiserar på egen hand (galet) jag önskar er lycka till i utredningen och att ni kommer tillrätta med det här snart. {#emotions_dlg.flower}

• Mara
    Insanejane77 skrev 2011-09-21 22:22:26 följande:
    OK, ja diabetes var min första tanke bara. Bra att du har kontakt med veterinären, det är minsann inte alla som gör utan många hemmadiagnostiserar på egen hand (galet) jag önskar er lycka till i utredningen och att ni kommer tillrätta med det här snart. {#emotions_dlg.flower}
    Tack!
  • vildaungarnasmamma

Min hund har ev detta sa vet.
    Hon går just nu på kortison och har svarat bra på behandlingen.
    Min är 9 år gråhund/samojed mic

• Mara
    vildaungarnasmamma skrev 2011-09-21 23:36:12 följande:
    Min hund har ev detta sa vet.
    Hon går just nu på kortison och har svarat bra på behandlingen.
    Min är 9 år gråhund/samojed mic
    Hade hon samma symtom som vår hund? Är hon helt symtomfri nu? Har hon några biverkingar av medicinen?

Men visst måste det väl vara något annat än kortison hon får? Cushings syndrom innebär väl att man har en överproduktion av kortison?
  • vildaungarnasmamma

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad det egentligen är.
    Veterinären sa att det kunde vara cushings syndrom och att man stoppade det med kortison.
    Hon hade alla din hunds symptom + hälta och stelhet.
    Och hon har piggnat till bra sen hon började med medecinen.
    Hon äter även ett special foder.

• Mara
    vildaungarnasmamma skrev 2011-09-22 00:26:01 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad det egentligen är.
    Veterinären sa att det kunde vara cushings syndrom och att man stoppade det med kortison.
    Hon hade alla din hunds symptom + hälta och stelhet.
    Och hon har piggnat till bra sen hon började med medecinen.
    Hon äter även ett special foder.
    Men blandar du inte ihop det nu? Cushings innebär ju att binjurarna producerar för mycket kortison. Att då behandla det genom att ge hunden kortison verkar ju väldigt märkligt.

http://www.veterinaren.nu/artiklar/hund/hormonsystemet/cushings-sjukdom-hund/164
  • vildaungarnasmamma

Nja. Nej vet sa att det kunde vara cushings. Tro mig jag tycker också att det är märkligt, men just nu "köper" jag vilken diagnos som helst.
    Jag har vart hos otaliga vet i ett år nu och ingen verkar hitta felet.
    De ser att hon haltar, mår allmänt skit och blodproven är difusa.
    Trots att hunden är grundligt röntgad från nostipp till svanstipp (inkl alla ben/tassar etc) så hittar de inte varför hon haltar. Eller varför hon mår dåligt, de ser att hon gör det men inte varför.
    Så sista vet sa att det kunde vara cuschings och så fick vi kortison.
    Sen om det verkligen är cushings kan ju inte jag svara på....

Svar på tråden Cushings syndrom hos hund?