• IngentingAlls

Gått upp i vikt av träning.

I tre veckor har jag kört ett hårt träningsprogram då jag tränat 5-6 dagar i veckan konditionsträning 40-60 min. Under denna tiden så har jag legat på ca 1500 kalorier om dagen i matintag. Ställde mig på vägen ikväll och såg att jag har gått upp minst 2 kilo från dag 1 då jag började med träningen. Blev helt förtvivlad. :(

Jag äter alltså mindre än vad jag gör av med. Tränar intensivt men ingenting händer. vad är det som händer? Känner nästan att jag vill lägga ner skiten nu. Har väldig press på mig själv när det gäller sånt här och vill verkligen gå ner i vikt.

Blev överviktig efter att ha ätit mediciner och har fått bort mycket av min övervikt redan men det är kvar en del. Är sen innan väldigt otränad och minst sagt oerfaren när det gäller hälsa och träning då jag levt med ätstörningar innan viktuppgången....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-22 00:19
    Vill notera att även jag förstår att saker och ting tar tid. Men någon förändring skulle jag vilja se.

• Svar på tråden Gått upp i vikt av träning.
  • bradfield

Två kilo hit eller dit kan bero på många saker. Kanske vägde du dig vid olika tider på dygnet? kanske hade du bajsat innan du vägde dig sist, men inte nu. Olika tider i menscykeln. Du har inte gått upp två kilo i fett det är ett som är säkert =) Tycker du har kämpat på bra och hoppas att du inte ger upp nu. Försök att alltid väga dig på morgonen när magen är tom. Lycka till och kämpa på, du är jätteduktig!

• IngentingAlls
    bradfield skrev 2011-09-22 00:22:13 följande:
    Två kilo hit eller dit kan bero på många saker. Kanske vägde du dig vid olika tider på dygnet? kanske hade du bajsat innan du vägde dig sist, men inte nu. Olika tider i menscykeln. Du har inte gått upp två kilo i fett det är ett som är säkert =) Tycker du har kämpat på bra och hoppas att du inte ger upp nu. Försök att alltid väga dig på morgonen när magen är tom. Lycka till och kämpa på, du är jätteduktig!
    Nu börjar jag ju nästan gråta.  haha :) Jo idag vägde jag mig på kvällen 2 timmar efter middagen. och så tror jag att mensen är på gång. Det är kanske sant det du säger. Så skönt med någon som kan säga några uppmuntrande ord för jag har varit så orolig för att det inte ska ge något det här. Man är rätt hård mot sig själv och glömmer nog väldigt lätt att tänka på det man åstadkommit. Tack! ska väga mig om några dagar igen på morgonen så kanske jag får ett mer rättvist nummer. Är bara rädd att det visar samma siffror då, då vet jag inte vad jag ska göra.
  • IngentingAlls

Vägde mig imorse och de där 2 kilona var borta. Tänkte att jag ska börja med att mäta. Mätte mig förut och jag hade tappat 3 centimeter sedan någon månad tillbaka så då fick jag ju ett bevis på att det funkar ialla fall :)

• delih

Yes, tränar du så bygger du ju muskler vilket gör att du även kan gå upp. Men måttbandet fungerar alltid :)

• Tonårsmamman1
    delih skrev 2011-09-22 22:03:16 följande:
    Yes, tränar du så bygger du ju muskler vilket gör att du även kan gå upp. Men måttbandet fungerar alltid :)
    Man måste träna mycket hårt och ofta för att gå upp i vikt. Vanlig motion går man inte upp i vikt av.
  • delih
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-22 22:16:02 följande:
    Man måste träna mycket hårt och ofta för att gå upp i vikt. Vanlig motion går man inte upp i vikt av.
    "I tre veckor har jag kört ett hårt träningsprogram då jag tränat 5-6 dagar i veckan konditionsträning 40-60 min."

Hon sa ju att hon tränat hårt :)
  • Carisma95

Som någon redan har sagt, det kan ju bero på många olika saker. Jag skulle också rekommendera dig att MÄTA. Känner en som gått ner 2 kg på vågen, men tappat 12 cm i midjan!

Hur mäter du ditt kaloriintag? Du är säker på att du antecknar, väger (?) och räknar rätt? Risken finns ju annars när man tränar hårt att man äter mer utan att man tänker på det?

Hur lång är du och hur mycket väger du idag (om man får fråga)? Kan det vara så att du inte har så mycket fett att tappa längre? 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Tonårsmamman1
    delih skrev 2011-09-24 19:15:52 följande:
    "I tre veckor har jag kört ett hårt träningsprogram då jag tränat 5-6 dagar i veckan konditionsträning 40-60 min."

Hon sa ju att hon tränat hårt :)
    Man går upp i vikt av träning om man bygger muskler, mycket muskler. Dels för att musklerna väger mer, men även för att man måste äta mycket för att orka bygga mycket muskler.
    TS skriver att hon konditionstränar, då borde hon ju förbränna en del kalorier. Man ökar inte i vikt av att konditionsträna.
    Kan vara så att TS inte har koll på hur mycket hon äter. Vi tendrar gärna att underskatta hur mycket vi äter och överskatta hur mycket vi bränner när vi tränar.
  • MajaVira

Förutom om man tränar väldigt hård styrketräning bygger man som kvinna 1-2 kg muskler på ett år, som högst. Det träningen istället kan göra är att musklerna binder mer vätska, själv brukar jag gå upp 1-2 kg om jag tränar regelbundet jämfört mer perioder då jag inte tränar alls.

Det bästa man kan göra är att väga sig på samma tid, helst direkt på morgonen innan frukost.

• IngentingAlls
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-26 10:45:10 följande:
    Man går upp i vikt av träning om man bygger muskler, mycket muskler. Dels för att musklerna väger mer, men även för att man måste äta mycket för att orka bygga mycket muskler.
    TS skriver att hon konditionstränar, då borde hon ju förbränna en del kalorier. Man ökar inte i vikt av att konditionsträna.
    Kan vara så att TS inte har koll på hur mycket hon äter. Vi tendrar gärna att underskatta hur mycket vi äter och överskatta hur mycket vi bränner när vi tränar.
    Jag skulle kunna säga att jag har nästintill exakt koll på mina kalorier. Som fd anorektiker kan man sånt där. Saken är dessutom redan utredd. Det handlade om vilken tidpunkt jag vägde mig.
  • IngentingAlls
    Carisma95 skrev 2011-09-26 10:26:09 följande:
    Som någon redan har sagt, det kan ju bero på många olika saker. Jag skulle också rekommendera dig att MÄTA. Känner en som gått ner 2 kg på vågen, men tappat 12 cm i midjan!

Hur mäter du ditt kaloriintag? Du är säker på att du antecknar, väger (?) och räknar rätt? Risken finns ju annars när man tränar hårt att man äter mer utan att man tänker på det?

Hur lång är du och hur mycket väger du idag (om man får fråga)? Kan det vara så att du inte har så mycket fett att tappa längre? 
    Ja men jag tappar ju i måtten så det räcker för mig :) Jag mäter mitt kaloriintag genom att väga all mat jag äter sedan räkna ut kalorierna. Är sedan innan liten i maten så har svårt att komma upp i 1500 kalorier.

Vill inte berätta min vikt. Men jag är överviktig men har inte fetma om man går på bmi. Har väl inte jätte många kilon kvar. Egentligen är det inte vikten jag vill fokusera på mest utan min hälsa. Hela mitt liv har gått ut på att väga så lite som möjligt nu vill jag helst bara bli sund.
  • IngentingAlls

I övrigt så går det framåt för mig. Det är mycket enklare att träna nu och jag kan göra mycket mer under passen. Innan jag startade med träningen kunde jag knappt göra en armhävning, nu gör jag flera stycken. Kände även efter att ha sprungit till bussen här i veckan att jag faktiskt inte ens blev andfådd. Kul med förändringar som inte bara har med vikten att göra :)

• Tonårsmamman1
    IngentingAlls skrev 2011-09-26 22:38:45 följande:
    Jag skulle kunna säga att jag har nästintill exakt koll på mina kalorier. Som fd anorektiker kan man sånt där. Saken är dessutom redan utredd. Det handlade om vilken tidpunkt jag vägde mig.
    OK, bra att fixade sig. Lycka till i fortsättningen.
  • Carisma95
    IngentingAlls skrev 2011-09-26 22:43:44 följande:
    Ja men jag tappar ju i måtten så det räcker för mig :) Jag mäter mitt kaloriintag genom att väga all mat jag äter sedan räkna ut kalorierna. Är sedan innan liten i maten så har svårt att komma upp i 1500 kalorier.

Vill inte berätta min vikt. Men jag är överviktig men har inte fetma om man går på bmi. Har väl inte jätte många kilon kvar. Egentligen är det inte vikten jag vill fokusera på mest utan min hälsa. Hela mitt liv har gått ut på att väga så lite som möjligt nu vill jag helst bara bli sund.
    Nej, du behöver absolut inte skriva det. Det var bara en undran om det kunde vara så att om du inte har så många kg kvar att gå ner, så är det ju svårare att gå ner dem, om du förstår vad jag menar. 

Vad bra att du är nöjd med att mäta dig och att känna dig sund! Låter som en bra inställning.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Gått upp i vikt av träning.