• DHF

TIps till 4-års kalas! AKUT

Hej, ska ha ett kalas för min son som fyller 4 år på lördag. Vi kommer vara 12 barn och 8 vuxna, allt som allt. Så till 20 pers.

Kalaset är mellan kl 14-16.
    Ska jag bjuda på mat? Eller bara tårta? Alla tips på all mat och dryck emottages.

Lekar? Vilka?
    Ute eller inne?

Fiskdamm ska jag ha, det är det enda jag vet...

Är ute i sista sekunden som alltid. Snälla hjälp! 

• Svar på tråden TIps till 4-års kalas! AKUT
  • Dixie

kl. 14-16 hade jag inte bjudit på mat - det är ju mellan lunch och middagstid - tårta, kaffe och saft blir ju bra!

vi brukar börja med presentöppning, alla barnen får sitta i en ring och spinner flaskan, den flaskan pekar på får ge sin present till den som fyller år och öppna den   

• DHF

Det var smart. Presentöppning i ring. Tack.

Ja, ang maten har du rätt. 

• Mammat3

Jag gjorde en skattjakt vilket var väldigt uppskattat :) under den hade jag olika uppdrag som att lägga pussel på tid och klä ut sig och springa runt en stol med en ballong mellan benen och kasta ner burkar med bollar.
    Finns en sida med en massa kalaslekar för olika åldrar. Googla på kalaslekar så kommer sidan upp.

• hymafr

Tänk på att inte alla barn tycker om tårta.

Ladda med glass eller bullar - det brukar de flesta gilla. 

• Machapuchare

Grönsaksstavar, majskex, fruktbitar hade jag börjat med att bjuda på, eventuellt lite små mackor (typ snittar). Det är ju mellanmålstid.

• DHF

Mm... kan ju ha det framme tills alla samlats och sen tar vi tårta och annan fika.

Men är det okej att bara ha fiskdamm och inget annat? Eller vad ska jag ha för lekar?
    Ev så ska jag be barnen att sätta sig i ring och så öppnar vi presenterna då. Men mer? 

• Machapuchare

Inte alltför avancerade lekar när de är så små. Skattjakt tycker de flesta är kul, det behöver inte vara någon komplicerad variant.
    Vi brukar försöka undvika tävlingsmoment för det kan vara så känsligt.

• DHF

Ja, skattjakt är jätte bra idé. Men hur gör man en karta till en liten männsika som inte kan läsa?!

• As mamma

Vi brukar ha kalas mellan 14 och 16 och bjuder inte på mat, utan på tårta och kaffe/te/saft, kakor och popcorn :) Lekar är onödigt i den åldern, de är så små så det är svårt med organiserade lekar. Ha fiskdamm på slutet, men annars kommer de troligen mest springa runt och leka med födelsedagsbarnets presenter. Blås upp en massa ballonger och ha några små racketar framme kanske? Om ni ska ha en lek kan ni t ex ha att en vuxen sitter på ena sidan väggen med en burk godis eller något, kanske utklädd som en pirat :) Sen "somnar" den vuxne och då ska barnen springa fram, men måste stanna när han/hon "vaknar" igen. Den som kommer fram först får ta burken med godis och dela ut till kompisarna. Det är ändå bara två timmar, och det tar ju lite tid innan alla kommit, presenterna är öppnade och man ätit tårta.. Det har aldrig blivit en massa tid över för oss, och alla har haft jättekul. Ett roligt tips ang fiskdammen förresten, är att lite då och då sätta fast en vante eller strumpa eller något annat tråkigt på kroken istället för att sätta fast godispåsen på en gång, det brukar alla tycka är såååå roligt ;)

• As mamma

OM ni vill ha lekar, förresten, kanske sätta svansen på grisen är en bra idé? Men håller med om att det är onödigt med tävlingar.. Dansstopp kan fungera också :) Eller limbo. Men som sagt, vi har aldrig haft lekar och det har funkat jättebra ändå, men kan ju vara smart att ha lite i bakfickan :)

• As mamma

Ett till tips ang maten är att ha ett bord framme med kakor, några skålar med popcorn och dricka, då kan barnen och de vuxna ta för sig själva. Popcorn är bra för det är billigt och inte överdrivet kladdigt som chips ;) Sen serverar ni tårtan när alla har satt sig. Har också varit på kalas där de serverat glass med chokladsås, strössel och maränger :) Man kan ju också ha t ex kokosbollar, kanelbullar osv men om ni inte har tid/råd så kommer ingen sakna det om det inte är där. Kanske att ni kan ha något för de vuxna.. ost, kex och vindruvor kanske? Men som sagt, tårta räcker egentligen gott och väl. Jag bakade dinosaurietårtor till sonens 4- och 5-års kalas, MYCKET uppskattat! :) Jättelätt att göra dessutom, inboxa mig om du vill ha recept och mall för dinosaurien. Ett bra tips är att dekorera med godis och ha en massa extra godis på brickan runtomkring tårtan ;) Det lärde vi oss efter första kalaset hehe.

• As mamma

Oooh, ett tips till! :) Om ni har lekar som t ex limbo eller dansstopp, så kan ni ha ett paket med glasspinnar t ex och ge barnen en glass när de åker ut.

Märks det att jag längtar tills sonen fyller 6 i februari?? :P Kommer vara höggravid men skitsamma, superkalas ska det bli i alla fall! ;)

• Anne69

Bjud på fika.

Så värst många organiserade lekar behövs inte men förbered för dansstopp och fiskdamm.  

• Mammat3

Jag ritade bilder på saker i vårt hus där de kunde hitta nästa ledtråd. Sen hade jag gåtor som jag läste upp och så fick dom gissa platsen

• strojes

Vi hade lekar först när dottern hade 6-årskalas. Innan dess var det bara fiskdam strax innan sluttiden.

Ett alternativ till flaskan-pekar vid paketöppning (den kan dra ut på tiden en hel del när det är många som lämnat paket): skriv barnens namn på lappar (ett namn per lapp) och lägg i en hatt/burk och låt födelsedagsbarnet dra en lapp i taget och den vars namn läses upp får lämna sitt paket.

Vi har alltid haft kalas på em (14-16) och då bjudit på ficka (saft, tårta, chokladbollar, kakor).

I november är det dags för oss att ha 4-årskalas. Får se om det blir något tema eller ej. Om tjejerna (tvillingar) får välja vill de nog ha hello kitty.

• DHF

As mamma - jag älskar dig!  ;)
    Super bra tips som dessutom går helt i linje med vad jag själv tänkte. I våra kretsar är det dock mycket avancerade kalas, men inhyrda clowner, teman, ponnyn osv. Men jag tycker det är onödigt! Fika och lek med fiskdamm blir super.

• strojes

En bra sida med massor av bilder att skriva ut och färglägga: www.coloringpages.se/
    Det kan vara bra att ha nån lugn aktivitet att bryta med ifall de blir för busiga.

• DHF
    strojes skrev 2011-09-22 14:32:17 följande:
    En bra sida med massor av bilder att skriva ut och färglägga: www.coloringpages.se/
    Det kan vara bra att ha nån lugn aktivitet att bryta med ifall de blir för busiga.
    Åh, perfekt tips! Ska skriva ut lite bilder.
  • As mamma
    DHF skrev 2011-09-22 14:22:30 följande:
    As mamma - jag älskar dig!  ;)
    Super bra tips som dessutom går helt i linje med vad jag själv tänkte. I våra kretsar är det dock mycket avancerade kalas, men inhyrda clowner, teman, ponnyn osv. Men jag tycker det är onödigt! Fika och lek med fiskdamm blir super.
    Oj herregud, alla kalas vi har haft har varit jätteomtyckta, och vi har inte gjort något speciellt :) Tror inte vår son har varit på ett enda dagis med saker som inhyrda clowner eller ponnyer heller, det behövs verkligen inte (tror det "största" kalaset han varit på var en familj som hade gjort VÄRSTA matbuffén, vilket iofs var väldigt trevligt, men hade absolut inte behövts för barnen åt mest korv med bröd, tårta och godis i alla fall). I den åldern är höjdpunkterna tårtan, presenterna och fiskdammen. De blir överlyckliga för saker som godis, popcorn och sånt. Innan vi började ha kalas tyckte jag att 2 timmar kändes kort, men det räcker verkligen! Barnen blir HELT slut och alla är jättenöjda när det är klart. Känns onödigt att överdriva när allt går så bra ändå :) På sonens 4-årskalas hade han fått några böcker i present. Hittade min sambo, vår son och 4 andra barn ihopkrupna i soffan lite senare, där de satt och läste böckerna :) Barnen var superkoncentrerade och satt kvar lääänge! De lekte också en massa med sonens presenter (men var försiktig med smådelar som har en tendens att försvinna....). Vi har förresten hyrt lokaler för sonens kalas eftersom att vi bor så litet och inte vill ha kalas utomhus i februari. Sist hyrde vi en parklek, det kostade några hundralappar tror jag och det var jättebra, för det fanns ju leksaker i rummet, bl a en klätterställning på väggen (sån som man har i gympasalar i skolor) och en rutschkana som man kunde sätta fast på den. Det var jättepoppis!! Vi åkte dit med allt på förmiddagen och städade efter att barnen åkt hem, vissa föräldrar stannade t o m och hjälpte till. Det fanns micro att poppa popcorn i, kylskåp, vattenkokare osv. Vi tog med vår dator och högtalare och hade på salsa under hela festen, också väldigt lyckat ;) Lämnade tillbaka nycklarna dagen efter. Hur bra som helst! Man behöver verkligen inte göra stora saker.. som jag skrev blev dinosaurietårtan superbra, vår son var såååå glad att han bad om den till två födelsedagar i rad. Sen köpte vi pappersdukar och papperstallrikar osv., sugrör i olika färger, kalashattar, serpentiner och en massa ballonger. Hur bra som helst :) Och eftersom att det var lätt att göra så var ingen stressad, och alla (inklusive jag och sambon) hade jättetrevligt! Vissa föräldrar stannade kvar på kalaset så vi satt och pratade, drack kaffe och åt tårta. Fiskdammen gick också jättelätt till, bara vanliga godispåsar med lite godis, en klubba, en mandarin och små tutor i. Vi var och storhandlade på Willys innan så det gick inte på mycket pengar alls.

Om "alla andra" har mer avancerade kalas, så är det största problemet egentligen vad föräldrarna tycker (om vissa tror att de är bättre för att de haft coolare kalas, alltså). Barnen kommer inte bry sig det minsta, de kommer ha lika roligt i alla fall :) Och det är väl det viktigaste? Att de får ha kul och vara tillsammans, att ni inte stressar ihjäl er och blir ruinerade så ni också kan trivas, och att sonen får en dag att minnas.

Stort lycka till, och inboxa gärna för mer tips eller ett enkelt tårtrecept :) Man kan forma tårtan till vad man vill egentligen, bara hitta en fin bild på google, rita av den, skära ut den i tårtan, och använda lite fantasi, karamellfärg, godis och kristyr :) Hoppas ni får ett jättetrevligt kalas!!
  • Paradigm

Jag skulle bjuda på tårta och kaka och allt som hör till. Dessutom skulle jag se till att det finns korv med bröd. De flesta barn brukar väl gilla det, eller har jag fel?
    Sedan skulle jag köra på något tema, något som sonen gillar. Man kan t.ex. köra på pirattema, där man köper små pirathattar till samtliga, har småkistor med godis i på bordet, tallrikar och glas med pirattema, osv. Då passar även fiskdamm in i det hela.

Svar på tråden TIps till 4-års kalas! AKUT