DHF skrev 2011-09-22 14:22:30 följande:
As mamma - jag älskar dig! ;)
Super bra tips som dessutom går helt i linje med vad jag själv tänkte. I våra kretsar är det dock mycket avancerade kalas, men inhyrda clowner, teman, ponnyn osv. Men jag tycker det är onödigt! Fika och lek med fiskdamm blir super.
Oj herregud, alla kalas vi har haft har varit jätteomtyckta, och vi har inte gjort något speciellt :) Tror inte vår son har varit på ett enda dagis med saker som inhyrda clowner eller ponnyer heller, det behövs verkligen inte (tror det "största" kalaset han varit på var en familj som hade gjort VÄRSTA matbuffén, vilket iofs var väldigt trevligt, men hade absolut inte behövts för barnen åt mest korv med bröd, tårta och godis i alla fall). I den åldern är höjdpunkterna tårtan, presenterna och fiskdammen. De blir överlyckliga för saker som godis, popcorn och sånt. Innan vi började ha kalas tyckte jag att 2 timmar kändes kort, men det räcker verkligen! Barnen blir HELT slut och alla är jättenöjda när det är klart. Känns onödigt att överdriva när allt går så bra ändå :) På sonens 4-årskalas hade han fått några böcker i present. Hittade min sambo, vår son och 4 andra barn ihopkrupna i soffan lite senare, där de satt och läste böckerna :) Barnen var superkoncentrerade och satt kvar lääänge! De lekte också en massa med sonens presenter (men var försiktig med smådelar som har en tendens att försvinna....). Vi har förresten hyrt lokaler för sonens kalas eftersom att vi bor så litet och inte vill ha kalas utomhus i februari. Sist hyrde vi en parklek, det kostade några hundralappar tror jag och det var jättebra, för det fanns ju leksaker i rummet, bl a en klätterställning på väggen (sån som man har i gympasalar i skolor) och en rutschkana som man kunde sätta fast på den. Det var jättepoppis!! Vi åkte dit med allt på förmiddagen och städade efter att barnen åkt hem, vissa föräldrar stannade t o m och hjälpte till. Det fanns micro att poppa popcorn i, kylskåp, vattenkokare osv. Vi tog med vår dator och högtalare och hade på salsa under hela festen, också väldigt lyckat ;) Lämnade tillbaka nycklarna dagen efter. Hur bra som helst! Man behöver verkligen inte göra stora saker.. som jag skrev blev dinosaurietårtan superbra, vår son var såååå glad att han bad om den till två födelsedagar i rad. Sen köpte vi pappersdukar och papperstallrikar osv., sugrör i olika färger, kalashattar, serpentiner och en massa ballonger. Hur bra som helst :) Och eftersom att det var lätt att göra så var ingen stressad, och alla (inklusive jag och sambon) hade jättetrevligt! Vissa föräldrar stannade kvar på kalaset så vi satt och pratade, drack kaffe och åt tårta. Fiskdammen gick också jättelätt till, bara vanliga godispåsar med lite godis, en klubba, en mandarin och små tutor i. Vi var och storhandlade på Willys innan så det gick inte på mycket pengar alls.
Om "alla andra" har mer avancerade kalas, så är det största problemet egentligen vad föräldrarna tycker (om vissa tror att de är bättre för att de haft coolare kalas, alltså). Barnen kommer inte bry sig det minsta, de kommer ha lika roligt i alla fall :) Och det är väl det viktigaste? Att de får ha kul och vara tillsammans, att ni inte stressar ihjäl er och blir ruinerade så ni också kan trivas, och att sonen får en dag att minnas.
Stort lycka till, och inboxa gärna för mer tips eller ett enkelt tårtrecept :) Man kan forma tårtan till vad man vill egentligen, bara hitta en fin bild på google, rita av den, skära ut den i tårtan, och använda lite fantasi, karamellfärg, godis och kristyr :) Hoppas ni får ett jättetrevligt kalas!!