• skmi

Hantera otrevliga människor!?

Jag skulle vilja öppna för diskussion kring OTREVLIGA MÄNNISKOR. 

Först och främst så tål jag inte otrevliga människor. Varför ska man vara otrevlig mot varandra?

Jag försöker alltid att vara glad och trevlig mot mina medmänniskor. Ibland känns det som att de märker att de kan "trycka ner" mig för att man är snäll och inte kan säga ifrån.

Ibland när det kommer spydiga kommentarer så vill jag bara säga ifrån, eller åtminstone säga: hur menar du nu? eller liknande. Men oftast så blir jag bara tyst och vet inte vad jag ska säga. Man blir liksom paff och tänker: sa den där person verkligen det där?

Jag stöter ofta på människor som jag hälsar på (oftast inom jobb och skola) som inte hälsar tillbaka??? När jag håller upp dörren så säger dom inte tack???

Måste jag vara iskall för att få respekt från andra människor?? Kan jag inte fortsätta att vara en mjuk och trevlig person som jag vet att jag är?

Ibland blir jag bara så less....är det någon annan som har liknande problem med kyliga människor? 

//En helt normal söt tjej... 

• Svar på tråden Hantera otrevliga människor!?
  • Anonym (Jag)

Jag har dessa problem med min svägerska, hon är en riktig satmara. Jag som person är snäll, på tok för snäll och en aning blyg och reserverad när jag träffar nya människor. Vi har alltid bott väldigt långt ifrån varandra och inte träffats så ofta vilket har gjort att det har tagit mycket längre tid än vanligt för mig att slappna av och känna mig trygg i hennes sällskap, hon är väldigt framåt och högljudd av sig.

Hon har ju märkt att jag är lite blyg och reserverad och har minst sagt tagit detta tillfälle i akt. Saken är den att när vi träffas så är hon alltid så där sockersöt och ljuvlig för att ganska fort komma med den ena inlindade dräpande kommentaren efter den andra, vissa är så genomtänkta att jag tappar andan och inte kommer för mig att säga något. Men jag har blivit tuffare mot henne och kan fråga ibland vad hon egentligen menar eller säger något i stil med att "nej, det där har du fått om bakfoten" etc. Men ibland håller jag bara tyst och håller en god min och ignorerar henne istället. Men det är tufft att ha sådana här människor omkring sig, de slukar energi och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna för att jag inte träffar henne så ofta. :)

• Anonym

Jag förstår vad du menar och det tog mig lång tid att acceptera att visa är bara helt enkelt inte trevliga. Se det att du är trevlig för din egen skull, för du är bara sådan utan några förväntningar på andra så går det lättare att hantera. Se det som en sållningsprocess och då kan man i stället se de som säger tack eller hälsar tillbaka och uppmärksamma dem.
    Problemet är väl bara på jobbet när man verkligen måste ta hänsyn till arbetskomraternas sätt för att fungera i kollektivet. Där får man tyvärr tuffa till sig och säga ifrån att du inte uppskattar spydigheter.
    Kram! 

• skmi
    Anonym (Jag) skrev 2011-09-22 09:56:40 följande:

Jag har dessa problem med min svägerska, hon är en riktig satmara. Jag som person är snäll, på tok för snäll och en aning blyg och reserverad när jag träffar nya människor. Vi har alltid bott väldigt långt ifrån varandra och inte träffats så ofta vilket har gjort att det har tagit mycket längre tid än vanligt för mig att slappna av och känna mig trygg i hennes sällskap, hon är väldigt framåt och högljudd av sig.

Hon har ju märkt att jag är lite blyg och reserverad och har minst sagt tagit detta tillfälle i akt. Saken är den att när vi träffas så är hon alltid så där sockersöt och ljuvlig för att ganska fort komma med den ena inlindade dräpande kommentaren efter den andra, vissa är så genomtänkta att jag tappar andan och inte kommer för mig att säga något. Men jag har blivit tuffare mot henne och kan fråga ibland vad hon egentligen menar eller säger något i stil med att "nej, det där har du fått om bakfoten" etc. Men ibland håller jag bara tyst och håller en god min och ignorerar henne istället. Men det är tufft att ha sådana här människor omkring sig, de slukar energi och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna för att jag inte träffar henne så ofta. :)

Hon tror väl att hon kommer undan med sina kommentarer men de är bra om du visar att det tolererar du inte. 
    Min pojkvän har sagt att jag måste stå på mig när det gäller min bästa kompis, hon kan vara som din svägerska, alltså sluka energi. Nu när jag oftast försöka säga vad jag tycker så är jag inte lika rolig att vara med helt plötsligt. Skrattretande när man tänker på det.  
  • Anonym (Jag)
    skmi skrev 2011-09-22 10:05:13 följande:
    Hon tror väl att hon kommer undan med sina kommentarer men de är bra om du visar att det tolererar du inte. 
    Min pojkvän har sagt att jag måste stå på mig när det gäller min bästa kompis, hon kan vara som din svägerska, alltså sluka energi. Nu när jag oftast försöka säga vad jag tycker så är jag inte lika rolig att vara med helt plötsligt. Skrattretande när man tänker på det.  
    Så trist att du har en så taskig vän, vänner skall få en att må bra och ge energi, inte ta. Kanske skall du fundera på om hon verkligen är värd att ha kvar som vän? Du skall ju inte ändra på den du är mer än att börja våga säga ifrån, ingen människa skall behöva ta obefogad skit från en annan människa.
  • skmi
    Anonym skrev 2011-09-22 10:00:45 följande:
    Jag förstår vad du menar och det tog mig lång tid att acceptera att visa är bara helt enkelt inte trevliga. Se det att du är trevlig för din egen skull, för du är bara sådan utan några förväntningar på andra så går det lättare att hantera. Se det som en sållningsprocess och då kan man i stället se de som säger tack eller hälsar tillbaka och uppmärksamma dem.
    Problemet är väl bara på jobbet när man verkligen måste ta hänsyn till arbetskomraternas sätt för att fungera i kollektivet. Där får man tyvärr tuffa till sig och säga ifrån att du inte uppskattar spydigheter.
    Kram! 
    Jag förstår hur du menar och jag försöker tänka så. Men om jag har en arbetskollega som inte hälsar eller så. Borde jag låta det vara och inte hälsa nästa gång man ses eller ska jag försöka att försöka prata med personen i fråga och lära känna? 
    Jag tycker de är superviktigt att man har en bra aura på jobbet,... 
  • skmi
    Anonym (Jag) skrev 2011-09-22 10:08:24 följande:
    Så trist att du har en så taskig vän, vänner skall få en att må bra och ge energi, inte ta. Kanske skall du fundera på om hon verkligen är värd att ha kvar som vän? Du skall ju inte ändra på den du är mer än att börja våga säga ifrån, ingen människa skall behöva ta obefogad skit från en annan människa.
     Hon har varit en bra vän men inte numera har jag märkt. Min pojkvän säger att hon är nog bara avundsjuk på mig och därför måste hon fälla kommentarer på mig hela tiden. Vad vet jag...
  • Anonym (Jag)
    skmi skrev 2011-09-22 10:12:14 följande:
     Hon har varit en bra vän men inte numera har jag märkt. Min pojkvän säger att hon är nog bara avundsjuk på mig och därför måste hon fälla kommentarer på mig hela tiden. Vad vet jag...
    Så kanske det är, min man säger att det handlar nog om avundsjuka från min svägerska också men jag kan för allt i världen inte förstå varför i sådana fall. Det bästa man kan göra, tror jag, förutom att säga ifrån eller ge svar på tal när de håller på, är att "döda med vänlighet". Fortsätt vara snäll och tillmötesgående, men visa att du inte tolererar vad som helst, för eller senare brukar det ge med sig, men det är klart, handlar det om saker som avundsjuka så lär det ju tyvärr inte ge med sig heller. :(
  • skmi
    Anonym (Jag) skrev 2011-09-22 10:15:05 följande:
    Så kanske det är, min man säger att det handlar nog om avundsjuka från min svägerska också men jag kan för allt i världen inte förstå varför i sådana fall. Det bästa man kan göra, tror jag, förutom att säga ifrån eller ge svar på tal när de håller på, är att "döda med vänlighet". Fortsätt vara snäll och tillmötesgående, men visa att du inte tolererar vad som helst, för eller senare brukar det ge med sig, men det är klart, handlar det om saker som avundsjuka så lär det ju tyvärr inte ge med sig heller. :(
    Det är det jag känner också att oavsett om någon är otrevlig mot mig så tänker inte jag sänka mig till deras nivå utan bara vara trevlig tillbaka. Prata tillbaka på ett vänligt men bestämt sätt. Det är svårt det där...dom kommer alltid undan med deras spydigheter och det är synd. 
  • Anonym

Ja, har inga problem med folk där jag jobbar. Däremot folk där jag bor, grannar och så...eller föräldrarna till mitt barn.
    jag: hej! (stort leende, ett kliv till deras håll)
    hon: (vänder bort ansiktet)
    min son: Hej reza! Ska vi leka?
    min sons kompis: inget svar.
    osv.

Och ja, det är otrevligt som fan.

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2011-09-22 10:27:23 följande:
    Ja, har inga problem med folk där jag jobbar. Däremot folk där jag bor, grannar och så...eller föräldrarna till mitt barn.
    jag: hej! (stort leende, ett kliv till deras håll)
    hon: (vänder bort ansiktet)
    min son: Hej reza! Ska vi leka?
    min sons kompis: inget svar.
    osv.

Och ja, det är otrevligt som fan.
    Barn blir ju som föräldrarna.
  • Muslimska mamman

Fortsätt vara snäll och trevlig, det lönar sig även om du stöter på otrevliga människor. Som muslim där det starkt utåt syns att jag är muslim, stöter jag dagligen på otrevliga människor i mängder. Men jag bryr mig inte längre utan ger svar på tal vid otrevliga kommentarer, eller bara skrattar eller flinar åt andras dumheter. Hålla upp dörren, bära kassar åt äldre, plocka upp en vara någon tappat och ge tillbaka den, springa efter någon som glömt eller tappat något efter sig ute - överdriv vänligheten så blir denna värld en bättre plats att leva på, även om det finns vissa sorgliga typer som inte uppskattar vänligheten.

• Bussförare

Jag stöter dagligen på otrevliga människor. Jag säger "hej" när de kliver på bussen, men de bryr sig inte om. Detta gjorde att jag själv har blivit otrevlig och rent av elak. Jag väntar inte när någon springer till min buss, jag försöker stänga dörren framför näsan och det gör min dag. Jag låter aldrig någon åka gratis om deras busskort krånglar/pengar saknas. Jag kör som en biltjuv ibland för att göra deras resa obehaglig. Jag mår helt enkelt bättre av att vara otrevlig. Tyvärr drabbas även oskyldiga människor, men så är livet. Jag var inte otrevlig från början, det är medmänniskors förtjänst att jag blivit så.

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2011-09-22 10:00:45 följande:
    Kram! 
    Eller så kan man inse att vissa människor som inte är snälla och trevliga ska man inte ha så mycket att göra med. De väljer det själva. De får själva ta ansvar.
  • Anonym (Glad)

Jag behandlar människor som de behandlar mig. Är de trevliga så är jag det, är de otrevliga så svarar jag med samma ton och går därifrån. Jag kan inte vara otrevlig mot människor med vilje, men har jag en dålig dag så kan andra säkert uppfatta mig som otrevlig även om jag då brukar försöka undvika att prata med människor i den mån de går.

• Anonym (Glad)

Eller så brukar jag överdriva och vara supertrevlig och jätteglad när någon sur en kommer i min väg - då blir de ännu surare! :D

• Bussförare

Men några människor har jag lyckats läxa upp. En kille frågade mig varför jag kört förbi honom, jag förklarade att jag inte gillar när man pratar mobil. Nu hälsar han mig varje gång har kliver på bussen.

• Anonym (Ann)

jag brukar aldrig störa mig på att folk inte hälsar. De kanske är döva eller stressade eller liknande, jag har aldrig brytt mig om sådant. Jag tycker inte det är så himla otrevligt att inte hälsa det har hänt mig ibland också att jag inte haft tid att stanna till och prata med folk.

Otrevlig för mig är att vara exempelvis spydig eller elak. Att vara negativ om allt, jag avskyr sådana personer som aldrig kan se något positivt i något uitan bara klagar klagar och klagar. Särskilt på jobbet kan man möta såadana personer som inte är nöjda med något. Men jag brukar helt enkelt bara undvika att prata med dem. Alla andra normala kollegor gör ju som jag, och det har ju slutat med att de gnälliga och negativa personerna nu får sitta helt själva vid fikabordet. Men vi orkar inte längre med deras gnäll.

• ica
    Anonym (Glad) skrev 2013-04-29 09:18:12 följande:
    Eller så brukar jag överdriva och vara supertrevlig och jätteglad när någon sur en kommer i min väg - då blir de ännu surare! :D
    En rolig metod.
Svar på tråden Hantera otrevliga människor!?