• Anonym (fan!)

Csn, hur fan ska jag göra nu då??

Brevet som kom idag:

Innan den 5 oktober ska jag komplettera med fler uppgifter till csn
    "Du har klarat 27p under den period du senast fick studiemedel, enligt vår första bedömning måste du klara ytterligare 25p."

Jag har lämnat in ett dokument med personliga skäl, där i ligger dödsfall, missfall och sjukdom hos mitt barn. Csn vill ha in dödsfallintyg, intyg för mitt missfall och intyg för dotters sjukdom. Hur jag ska kunna ordna dessa intyg vet jag inte.
    De vill även ha en ytterligare förklaring till varför mina resultat inte är uppnådda för vår och sommar -11, och jag tycker själv att jag har förklarat dem. De vill att jag ska skriva utförligt för varje inlämning, tenta, lab m.m varför jag inte klarade den..

Jag vet inte hur jag ska göra nu :/ jag kan inte ordna några intyg.. tror jag..

Någon som vet hur jag ska bära mig åt? Kan jag komplettera våren/sommarens uppgifter lite snabbt (har lärares stöd där redan) och skicka in studieresultaten till csn innan den 5/10 eller det är för sent eftersom de vet att jag inte klarade det jag skulle under våren/sommaren?

Förvirad, behöver hjälp och stöd och vill inte ringa csn och prata med ngn surkärring.. 

• Svar på tråden Csn, hur fan ska jag göra nu då??
  • As mamma

Jag skickade bara in ett brev (ca en halv sida) där jag skrev att jag varit sjuk, samt ett intyg från min läkare. Det godkände de direkt!

• Anonym

Läkare kan skriva intyg för dotterns sjukdom. Du borde väl varit hemma med så du kan få intyg från FK.

Missfallet, var det tidigt? Finns det dokumenterat någonstans?

Dödsfallet kan du få intyg på också. Jag fick för en släkting men minns inte vem jag fick det ifrån.

Jag beklagar allt du behövt gå igenom.

• Anonym (fan!)
    As mamma skrev 2011-09-22 10:47:31 följande:
    Jag skickade bara in ett brev (ca en halv sida) där jag skrev att jag varit sjuk, samt ett intyg från min läkare. Det godkände de direkt!
    Hur lång tid (termin, veckor) rörde det sig om då och hur mkt missade studieresultat?
  • Sheldon

Självklart måste du kunna be om läkarintyg för missfall och för dotterns sjukdom. Dödsfall vet jag inte hur man intygar.

Men det är inte konstigt att du måste kunna "bevisa" vad som hänt- annars skulle ju vem som helst kunna  hitta på en snyfthistoria och slippa kraven på studieresultat.

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Anonym (fan!)
    Anonym skrev 2011-09-22 10:48:53 följande:
    Läkare kan skriva intyg för dotterns sjukdom. Du borde väl varit hemma med så du kan få intyg från FK.

Missfallet, var det tidigt? Finns det dokumenterat någonstans?

Dödsfallet kan du få intyg på också. Jag fick för en släkting men minns inte vem jag fick det ifrån.

Jag beklagar allt du behövt gå igenom.
    Jag studerar hemma, så lite svårt där eftersom jag inte sjukanmäler mig.. fast jag borde..
    Missfallet var i vecka 13 och är dokumenterat på gynakuten.
    Dödsfallet var min systerdotter som dog i cancer, 3½ år gammal.. jag vill absolut inte fråga hennes föräldrar om ett intyg!

Tack! 
  • As mamma
    Anonym (fan!) skrev 2011-09-22 10:49:12 följande:
    Hur lång tid (termin, veckor) rörde det sig om då och hur mkt missade studieresultat?
    Det rörde sig om en halv termin där jag inte fick en enda poäng.. Jag sjukskrev mig inte heller, men det räckte med intyg från min läkare.
  • Anonym
    Anonym (fan!) skrev 2011-09-22 10:50:49 följande:
    Jag studerar hemma, så lite svårt där eftersom jag inte sjukanmäler mig.. fast jag borde..
    Dödsfallet var min systerdotter som dog i cancer, 3½ år gammal.. jag vill absolut inte fråga hennes föräldrar om ett intyg!

Tack! 
    Då kan gynakuten skriva ut ett intyg.

Dotterns sjukdom är svårare då. Jag kan inte reglerna för det där, ska man sjukanmäla sig när man är hemma och studerar? Går dottern på förskola?

Jag förstår verkligen att du inte vill be hennes föräldrar om ett intyg. Jag förutsatte att det var någon äldre son dött. Någon som var i den åldern när det är naturligt att dö.

Jag skulle nog fixa intyg från gynakuten och från förskola om det finns. Dödsfallet skulle jag förklara och skriva att jag inte vill belasta föräldrarna som just mist sitt barn om ett intyg.
  • icelolly
    Anonym (fan!) skrev 2011-09-22 10:50:49 följande:

Tack! 
    I det här fallet hade det nog varit bra om du hade sjukanmält dig, då hade det antagligen inte blivit problem, men jag har gjorts som du, dock inte råkat illa ut.

Jag funderar på om du inte kan få ett "intyg" om barnet som avlidit via skatteverket, kan inte se att det finns några hinder för det. Ring och förklara för dem och hör om du kan få ett registerutdrag eller vad det kallas, heter ni samma efternamn kanske du inte ens behöver bevisa släktskapet utan att det räcker med ett utdrag som visar att systerdottern är avliden.

Har du inget läkarintyg kan du begära ut din journal från sjukhuset, där står det garanterat om ditt missfall och vilken vecka du var i. Står det saker i jornalen som csn inte behöver känna till stryker du bara över det med svart penna. Kräver sjukhuset en skriftlig begäran om journalutdrag kan det tyvärr ta några veckor innan du får journalen är jag rädd men påtala att det är bråttom och hoppas på det bästa.
  • SABL

Hejsan!
    Så här tycker jag att du ska göra, se till att skaffa fram ALLA papper du kan som kan stödja dig. Förstår givetvis att du inte vill be din syster om intyg. Men ett tips då är att skicka in dödsrunan eller någon annat som stöder.
    Prata med din läkare, antar att om du varit sjuk att du varit till sjukhuset/vårdcentralen ( samma gäller för missfallet), samma med din dotter, be om journalerna eller intyg.. Be förskolan om intyg att hon varit hemma.

Du kan be en lärare skriva ett intyg, du kan tala med studievägledaren.

Det du nu har lärt dig är att när man är sjuk, så sjukanmäler man sig och när man VAB:ar så anmäler man VAB. Annars kommer det och biter en i arslet. Been there done that, var utan studiemedel förra hösten pga gamla studier med dåligt resultat.

Kämpa på!

• Anonym (fan!)

Tack för era råd och svar !

Tänkte på en sak.. OM jag skulle sätta mig och fixa med studieresultaten, kämpa på som en galning med hjälp av mina lärare som förstår vad jag gått igenom, och får fullständiga (eller iaf de här 25p) studieresultat och skickar in dom på nytt till csn innan den 5/10.. godkänns det då eller som kan fortfarande neka nytt stöd eftersom jag inte gjorde det jag skullle NÄR jag skulle?

• As mamma
    Anonym (fan!) skrev 2011-09-22 11:12:10 följande:

Tänkte på en sak.. OM jag skulle sätta mig och fixa med studieresultaten, kämpa på som en galning med hjälp av mina lärare som förstår vad jag gått igenom, och får fullständiga (eller iaf de här 25p) studieresultat och skickar in dom på nytt till csn innan den 5/10.. godkänns det då eller som kan fortfarande neka nytt stöd eftersom jag inte gjorde det jag skullle NÄR jag skulle?
    Tror inte de kan neka dig det då!
  • SABL
    Anonym (fan!) skrev 2011-09-22 11:12:10 följande:

Det borde ju funka tycker jag, ring och fråga dem. Hade otroligt stöd av CSN under min kamp om studiemedel. Dom är ju tyvärr bara budbärarna i det här fallet, lagen är det som styr.
    Oavsett tycker jag att du borde försöka avsluta dina påbörjade kurser, det kommer kännas bra att ha dem i bagaget och inte behöva ta tag i dem sen i livet igen. CSN kan ju nänligen gå bak 10 år och kolla på studieresultat då dom bedömmer studiemedel om jag inte minns fel.

Som sagt CSN är duktiga och om du ber om hjälp så hjälper dom dig säkert, tala om att du vill göra klart dina kurser och bli bedömd utifrån dem och att du gör dem klar till den 5:e :) Du har ju 2 veckor på dig :)
Svar på tråden Csn, hur fan ska jag göra nu då??