• Anonym

Blev utkickad från läkaren för att jag sa jag är rädd RÅD TACK!!

Idag skulle jag ta ut en glasbit jag har haft ca 2.5 månad i foten. Har väldigt ont och läkaren skulle ta ut den. När jag väl kommer dit så får jag reda på att jag ska få lokalbedövning dvs spruta under foten för att bedöva området, jag talar om för läkaren att jag är livrädd för sprutor och att jag behöver lite tid. Med att andas och förbreda mig, så när han första gången försöker sätta sprutan får jag panik och drar bort foten och säger Jag är jätte rädd, kan du tala om för mig vad du ska göra och hur. Då han inte alls har informerat mig om själva ingreppet. Så andra gången säger jag snaälla jag måste få ta några djupa andetag och börjar nästan gråta för jag är jätte rädd!. Han blir förbannad och säger Gå hem med dig! Gå här är det fritt med vård och ingen kan tvinga dig! Jag blir chokad över hans reaktion och han tackar undersköterskan för hjälp och bara går därifrån förbannad, Undersköterskan blir lika obekväm i situationen och förklarar att han har många andra patienter och att jag får återkomma när jag är redo!.

Får det verkligen gå till så här?? Han har verken tagit en rötgenprov för att se vart glasbiten sitter eller infektionsprover och dessutom så informerar han inte mig vad han ska göra. Istället blir han förbannad och kickar ut mig för att jag är väldigt sprut rädd.

Känner mig oehör förnedrad som patient och vet inte vad jag ska göra och har ont i foten :( Någon som kan råda mig vart jag ska gör nu?? 

• Svar på tråden Blev utkickad från läkaren för att jag sa jag är rädd RÅD TACK!!
  • Anonym

Boka ny tid och låta läkaren göra sitt jobb kanske. Röntgen och infektionsprover? är det verkligen något man gör för en liten glasbit som du klarat att ha i foten i 2,5 månader?

• Pyris

Går det inte sätta Emla-kräm kanske innan han sätter sprutan?

• MrsAssault

Han tyckte väl du var jobbig, men han kunde kanske tagit det lugnt och sagt det på ett vänligt sätt att han inte har tid att ta hand om din rädsla just nu.

• Anonym

Ta det lugnt nu, röntga behövs knappast inte heller andra prover. Du överreagerar helt klart (för att du är rädd förstås). Men hur har du klarat av att ha en glasbit i foten så länge? Kan du gå på foten?

Jag fick en glasbit (en liiten skit) i hälen i somras, kunde inte gå på hälen alls och var tvungen att åka in till VC för att få hjälp. Doktorn kände på hälen och sen fick jag en lokalbedövningsspruta. Sprutan gjorde jätteont ja, men sen kände jag ingenting och han kunde ta ut glasbiten. Vilken befrielse.

Ta ett djup andetag, ställ in dig på att de kommer att göra väldigt ont men vad har du för alternativ? Lycka till!

• Anonym

När du bokar in dig måste du nog berätta att du är rädd och att du behöver hjälp och extra tid. Om du inte berättar det så vet de ju inte det och antar att de ska hinna med dig på ett normalbesök.

• Fia 28

Har man haft en lång dag med många patienter så kanske man inte orkar med (ursäkta ordvalet) fjollor. Att rycka undan foten sådär kan ju var farligt också, kan bryta av nålen och/eller tom skada läkaren.
    Min svåger hade en pytteliten glasbit i fotsulan i en vecka och hade enormt sjukt. Kan verkligen itne förstå hur du lyckats ha den i 2,5 månad!!??
    Men gör som nån annan här skrev, ring och boka ny tid och säg att du e rädd och behöver extra lång tid. Kan ju även fråga om Emla krämen.

• Betty Ballbreaker

Usch vilka trista svar du fått TS.
    Jag tycker såklart att läkaren borde visat mer empati och försökt förstå till vilken grad du är rädd. Är du väldigt rädd hade ingreppet kanske inte varit möjligt inom tidsramen för det inbokade besöket, men då borde läkarn ha rått dig att boka ny tid. UTAN att vara otrevlig och oempatisk! Om några lugnande andetag var allt du hade behövt, så SJÄLVKLART skulle läkarn gett dig den minuten extra, samt även i övrigt agerat på ett sätt som lugnade dig istället för att göra dig upprörd. Fy fasen för en läkare sin behandlar en spruträdd patient på det viset!!
    Hoppas det löser sig med foten!

• Astarte

För det första behöver man inga röntgenbilder eller infektionsprover för att man trampat på en glasbit. Man tar en pincett och drar ut den, sedan kan man koka ur med lite asollösning. Är det svårt infekterat syns det, det behövs inga prover.

För det andra kan jag faktiskt förstå läkaren. Det funkar inte att man sitter och drar undan foten och kräver att få en massa tid för att ta en spruta. Det är bättre att göra som läkaren sa. Boka om en tid och kom när du är redo, det är många som står i kö länge för att få tider hos läkaren. Ta med en kompis som kan hålla dig i handen om du inte kan pilla ut biten själv.

Svar på tråden Blev utkickad från läkaren för att jag sa jag är rädd RÅD TACK!!