Anonym (Erika) skrev 2011-09-22 14:25:43 följande:
Jag bor i Stockholm så isf skulle jag försöka gå på Karolinska Institutet. Vi kommer ha en 2,5-åring och en ettåring då.
Jag har en sambo som då inte kommer kunna gå ner i tid eftersom vi behöver pengarna han får från jobbet. Att gå på CSN blir ju en skillnad mot att få en heltidslön. Men så länge vi bor kvar där vi bor och min sambo jobbar heltid så klarar vi det. Jag funderar lite på hur det blir om man kommer kunna ha möjlighet att hämta och lämna på dagis och sådant?
När jag pluggade tidigare hade vi föreläsning två dagar i veckan 10-13 och seminarier plus tentor förstås. Så då hade det ju gått bra. Men jag tänker på hur kurserna är upplagda på utbildningen. Är det långa dagar? Med praktik som är typ som ett 9-17-jobb?
Tiderna jag har på jobbet är 8-17 och skulle jag jobba kvar skulle jag gå ner i tid. Men jag tror jag bestämt mig för att plugga. Jag vill det här. Och att gå från föräldrarpenning direkt till CSN blir ju inte ett sånt jätteglapp så det hade ju blivit rätt i tiden.
Jag bara hoppas kunna ta hand om barnen också.
Tack så jättemycket för ditt svar!!!

Praktiken är inte 9-17. Utan på sjukhuset snarare 7-16:30 (dagtid) eller 13:30-21:30 (kväll). Har man praktik på VC är det oftast mellan 7:30-16. Och på äldreboende är det också oftast 7:30-16, ev någon kväll eller helg. Vi hade så att under våran sjukhusplaceringar skulle vi gå minst en helt annars följa våran handledares schema. Vi skulle ha ca 30 dagar per vecka.