• Anonym (Erika)

Pluggar du till sjuksköterska?

Jag funderar på att börja plugga till sjuksköterska efter att jag gått av mammaledigheten med barn nr 2 i januari 2013.

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som läser utbildningen som kan berätta lite om den mer än det man kan läsa på skolans sida.

Tex undrar jag om den kommer gå att kombinera med två små barn, om det är mycket föreläsningar, mycket tentor, praktik osv.

Jag har tidigare pluggat tre år på universitetet men i ett helt annat ämne så detta är en stor förändring i mitt liv om det blir av.

Kan ni rekommendera utbildningen? Skrattande

• Svar på tråden Pluggar du till sjuksköterska?
  • Mickan84

Hej!

Jag avsluatde min utbildning till sjuksköterska i januari i år och under tiden som jag läste födde jag mitt första barn i termin 4. tog ledigt ett år och fortsatte sedan att plugga när hon var ett år. min erfarenhet är att det går att kombinera bara man planerar. Lärarna går ofta att resonera med och är det så att man missar en lektion så är det ens egna ansvar att få anteckningar från hjälpsamma klasskamrater. räkna med en tenta efter varje kurs men jag tror inte du behöver råplugga jättemycket om du bara läser igenom anteckningar direkt efter vaje avslutad dag i skolan så är det ju bara repetition sedan.

Är du ensam med två barn eller har du någon sambo som kan avlasta dig om det skulle bli mycket?
    Jag tycker inte att jag behövde sätta mig och plugga jätte mycket på kvällar och helger utan det var kanske några dagar innan en tenta eller så.

Antalet föreläsningar varierar beroende på kurs och lärare, men så länge det inte är obligatorisk närvaro så går det ju att hoppa en föreläsning eller två om det skulle krisa. Tycker verkligen att du ska fundera på detta för jag tycker att yrket är jätte roligt, har dock bara jobbat ett halvår och sitter här med bf i morgon för barn nr. 2 och funderar på om jag skall läsa vidare till ambulanssjuksköterska för det var en jätterolig praktikperiod när jag var där.

Vart bor du förresten?

Hälsningar Michaela  

• Anonym (Erika)

Jag bor i Stockholm så isf skulle jag försöka gå på Karolinska Institutet. Vi kommer ha en 2,5-åring och en ettåring då.

Jag har en sambo som då inte kommer kunna gå ner i tid eftersom vi behöver pengarna han får från jobbet. Att gå på CSN blir ju en skillnad mot att få en heltidslön. Men så länge vi bor kvar där vi bor och min sambo jobbar heltid så klarar vi det. Jag funderar lite på hur det blir om man kommer kunna ha möjlighet att hämta och lämna på dagis och sådant?

När jag pluggade tidigare hade vi föreläsning två dagar i veckan 10-13 och seminarier plus tentor förstås. Så då hade det ju gått bra. Men jag tänker på hur kurserna är upplagda på utbildningen. Är det långa dagar? Med praktik som är typ som ett 9-17-jobb?

Tiderna jag har på jobbet är 8-17 och skulle jag jobba kvar skulle jag gå ner i tid. Men jag tror jag bestämt mig för att plugga. Jag vill det här. Och att gå från föräldrarpenning direkt till CSN blir ju inte ett sånt jätteglapp så det hade ju blivit rätt i tiden.

Jag bara hoppas kunna ta hand om barnen också.

Tack så jättemycket för ditt svar!!! Skrattande

• Mickan84

Hej!

Dagarna varierade, ibland började vi 10 och gick till 15 men ibland började vi kl 8 och gick oftast inte längre än till kl. 16 som mest. Nellie, våran dotter började på dagis när hon var 15 månader och det var inga problem. Dagis visste om att jag pluggade och även om jag inte hade lektioner i skolan så pluggade jag ju ändå på heltid så det var ju bara att lämna på dagis på morgonen och gå hem och sätta sig och plugga.

Praktiken varierar beroende på vart du gör den. Jag gjorde min praktik i T6 på olika ställen. Bor i kungsbacka så det tar ca. en halvtimme för mig att köra till varberg så då fick vi ju lämna på dagis kl. 06 på morgonen och min man hämtade vid kvart över fyra på eftermiddagen. Man börjar ju oftast jobba kl 07 på sjukhusen iallafall och slutar vid 16. Oftast får man dock smita iväg tidigare så jag tycker inte det var några problem.

Gjorde även praktik på en vårdcentral och då började jag ju inte förrän 7,30 så då kunde jag ju lämna senare. På ambulansen hade jag dock nattpass ibland och då kunde det ju ställa till det när min man måste åka hemifrån kl 06 och jag slutade kl 07 men då fick jag ju helt enkelt sluta kl 05 bara och hoppas på att man inte var på utryckning.  

Jag har pluggat de senaste åren, först till usk sedan jobbat ett halvår och sedan pluggat ssk och skaffat barn och sedan fortsatt plugga och det har ju som du säger inte varit någon större skillnad i inkomst. När man har barn får man ju dessutom extra tillägg för varje barn man  har så sista delen på utb fick jag ca 500 kr mer än vad jag hade innan jag fick barn. 

Du får ju också tänka på att du ska ju jobba sedan och då blir det ju de arbetstiderna som gäller så det är lika bra att testa på det med än gång. Jag tror att man funderar på det mer som förälder än som barn, de har liksom ingen tidsuppfattning.  

När e du beräknad? 

• Anonym (Erika)

Så man har rätt att ha barnen "heltid" på dagis när man pluggar? Kände du inte att du ville ha dom hemma ibland också, kan man göra så då? Kanske knepigt. Obestämd Jag skulle önska att dom inte hade så jättelånga dagar på dagis och att jag skulle kunna plugga när dom gått och lagt sig tex. Alternativet är att jag jobbar kvar där jag är men går ner till 50%. Problemet är bara att jag känner att detta inte är vad jag vill göra med mitt liv även om jag pluggat till detta i tre år också... Obestämd

Hur långa är praktikperioderna? Är det veckor eller månader?

Min sambo kommer vara den som får lämna barnen på dagis eftersom han har flex och kan komma vid 9, så han kan lämna dom vid 8.30. Sen kommer jag bli den som hämtar och hoppas ju förstås att det inte ska bli sådär riktigt sent.

Vi kommer få bebis nr 2 den 1 december är det tänkt.

• Mickan84

Hej! Du väljer ju själv om du vill lämna varje dag eller ej, det beror ju på hur mycket du behöver plugga. Men du har ju rätt att lämna heltid om du pluggar heltid. Jag hade nellie hemma ca en dag i veckan och hämtade tidigare ibland. Praktikperioderna varierade mellan 5 veckor och tio veckor som mest.

• Anonym (K)

Hej! TS hur har det gått för dig, har du börjat plugga? Jag är i ungefär samma situation som du. Har pluggat i tre år till något helt annat och jobbar med IT sedan 2004 men har insett att det inte är det jag vill göra resten av livet, utan vill så himla gärna plugga till sjuksköterska! Jag har en dotter på 21 månader, och nr är i planeringsstadiet, vi vill gärna ha ett syskon inom ett år eller så. Min plan är att isåfall börja plugga efter den föräldraledigheten (känns långt borta, men måste ändå göra HP för att ha en chans att ens komma in, vill helst läsa i Gbg där vi bor). Skulle det inte bli någon bebis så kanske att jag kan börja tidigare om jag kommer in. Har inte berättat för så många att jag vill sadla om helt och hållet, vi håller på och räknar på vad det skulle innebära för oss som familj rent ekonomiskt och praktiskt. Jag hoppas att det ska ordna sig på något sätt, känns som att jag äntligen har kommit på vad jag verkligen vill göra, den känslan har jag aldrig haft innan! Är medveten om att jag inte kommer få mer i lön efter 3 års pluggande (snarare mindre) men jag värderar det högre att få jobba med något som känns meningsfullt för mig. Vill även fortsätta läsa till t ex barnmorska eller barnsjuksköterska, eller om man hittar något annat område som verkar intressant. 

Vet att den här tråden var gammal, men var tvungen att svara eftersom det kändes som att vi var i precis samma sits!

• Anonym (K)

Läste ju nu att du också ville börja plugga efter din föräldraledighet, var lite för snabb med att skriva ;) 

• Wernerliv

Jag har två barn och jag pluggar till sjuksköterska. Det går jättebra att lämna och hämta, samt hinna med alla inlämningar m.m. Dock kan det bli knepigt under praktikveckorna eftersom det kan innebära praktik på kvällar och helger. Då kan det verkligen behövas backup från någon. Jag tycker det beror på vilken kurs man är på vad som behöver läggas i tid på skolan. Jag börjar nästan alltid 9:15 och slutar 15:00 beroende på kurs. Denna kursen har vi tre studiedagar i veckan för inläsning och arbeten. Dessa dagar kan man välja att ha barnen en kortare tid, bara för att hinna läsa färdigt, men du har rätt till 8 timmar om dagen även vid studiedagar. Jag har läst fyra kurser nu och jag har inte än så länge upplevt att barnen utgjort något som helst hinder, mer en lättnad att få vara i skolan en stund och bara få lyssna på föreläsningarna, anteckna och få arbeta i grupperna. Det bästa när barnen är små är ju att de somnar tidigare (för mig iallafall) och att man då hinner sitta i lugn och ro och plugga. 
    LYcka till! 

• Ebba Caroline

Jag pluggar till sjuksköterska, t6 (eller har studieuppehåll, varit sjukskriven för en bruten arm) så har endast slutpraktiken kvar. 

Det går att kombninera med barn. Hade ett barn jag jag började utbildningen som då var 7 år, men bodde heltid hos sin pappa. Så för mig gick det bar. Fick sedan två till barn för 1 år sedan och var ledig några månader innan jag började igen. Har man en partern eller annan barnvakt så fungerar det.

Om det är mycket föreläsningar beror på vad det är förs kurs. Efter nästan alla kurser är det antingen en skrifltigt tenta eller hemtenta av nåt slag. Praktik är lite varierande hur mycket det är. 

Där jag pluggar har vi fältstudiedagar (ca 3 dagar) i t1, t2 och t5. Och VFU i t2 (3 veckor), t4 (tre berioder varav ca 15 veckor totalt) och sedan har vi ca 10 veckors slutpraktik i t6.

Jag rekomenderar utbildningen OM man vill jobba med människor. Ur lönesynpunkt är det än så länge inget bra att jobba som sjuksktöerska i Sverige. Vill man tjäna pengar påa tt jobba som sjuksklöterska får man vara bered på att pka till Norge och jobba.            

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Erika) skrev 2011-09-22 14:25:43 följande:
    Jag bor i Stockholm så isf skulle jag försöka gå på Karolinska Institutet. Vi kommer ha en 2,5-åring och en ettåring då.

Jag har en sambo som då inte kommer kunna gå ner i tid eftersom vi behöver pengarna han får från jobbet. Att gå på CSN blir ju en skillnad mot att få en heltidslön. Men så länge vi bor kvar där vi bor och min sambo jobbar heltid så klarar vi det. Jag funderar lite på hur det blir om man kommer kunna ha möjlighet att hämta och lämna på dagis och sådant?

När jag pluggade tidigare hade vi föreläsning två dagar i veckan 10-13 och seminarier plus tentor förstås. Så då hade det ju gått bra. Men jag tänker på hur kurserna är upplagda på utbildningen. Är det långa dagar? Med praktik som är typ som ett 9-17-jobb?

Tiderna jag har på jobbet är 8-17 och skulle jag jobba kvar skulle jag gå ner i tid. Men jag tror jag bestämt mig för att plugga. Jag vill det här. Och att gå från föräldrarpenning direkt till CSN blir ju inte ett sånt jätteglapp så det hade ju blivit rätt i tiden.

Jag bara hoppas kunna ta hand om barnen också.

Tack så jättemycket för ditt svar!!! Skrattande
    Praktiken är inte 9-17. Utan på sjukhuset snarare 7-16:30 (dagtid) eller 13:30-21:30 (kväll). Har man praktik på VC är det oftast mellan 7:30-16. Och på äldreboende är det också oftast 7:30-16, ev någon kväll eller helg. Vi hade så att under våran sjukhusplaceringar skulle vi gå minst en helt annars följa våran handledares schema. Vi skulle ha ca 30 dagar per vecka.  
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Pluggar du till sjuksköterska?