• Thriller89

Personligt brev, hjälp!

Jag blev klar med min högskoleutbildning i våras och har sedan dess sökt massvis med jobb. Jag har endast blivit kallad till 2 intervjuer (fick inte jobben) och funderar nu på om det möjligen är något fel på mitt personliga brev/cv. Finns det någon här som känner att de har erfarenhet utav personliga brev och vet hur ett bra brev ska se ut?
    Någon som har lust att titta på mitt och ge mig feedback?? 
    Skulle bli så glad för all hjälp jag kan få. Och jag är beredd på konstruktiv kritik. Vill öka chanserna till jobb om det är möjligt!  
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-22 20:33
    Som en smart person tipsade om så lägger jag ut brevet här! Tack för era synpunkter hittills!

Hej!
    Mitt namn är *** och jag söker jobbet eftersom jag älskar att arbeta med människor. Jag brinner för att hjälpa de som har det svårare i samhället och vill arbeta för att alla ska ha det så bra som de förtjänar att ha det. Just barn och unga är en grupp i samhället som ligger mig varmt om hjärtat då det är svårt för dem att ha en egen röst. Men jag vill arbeta för att alla ska kunna få sin röst hört och få den hjälp de behöver.

Jag har en examen i Socialpsykologi som jag läste på Högskolan i **. Programmet är en grundläggande högskoleutbildning som leder till en filosofie kandidatexamen och jag kan nu titulera mig socialpsykolog eller beteendevetare. Socialpsykologi handlar om att förstå vad som händer när människor möter varandra i olika sociala sammanhang, hur vi påverkas av andra och av samhället och hur vi själva påverkar andra. Jag har alltså kunskap om hur människan reagerar och påverkas i grupper, hur välbefinnandet kan ökas och hur man utvecklas i sammanhang. Min utbildning är även unik i sitt slag då vi blir utbildade socialpsykologiska rådgivare. Att hjälpa team att nå sin fulla potential är något jag kan göra.
    Under utbildningen så har jag även läst 30hp psykologi och 7.5hp psykoanalys.
    Jag skrev min min kandidatuppsats (c-uppsats) om **** Genom alla intervjuer och de dagar jag tillbringade med behandlare har jag kommit i kontakt med, och har viss kunskap om, metoder och liknande som de använder sig utav där. ASI, MI (vilket vi även läste en delkurs om i Socialpsykologi) och CRA är några av dem. Mitt arbete gjorde det klart för mig att jag vill arbeta med att hjälpa de som har svårt att hjälpa sig själva. Jag fick upp ögonen för hur det kan se ut i samhället och jag vet att min empati stärktes samtidigt som mina fördomar minskade.
    Genom mitt arbete inom hemtjänsten har jag fått en arbetserfarenhet som är ovärderlig. Jag har nu fått en större insikt i hur det går till i sociala yrken där människor förlitar sig på ens hjälp, empati, hänsyn och diskretion.
    Jag har även dokumentationsvana då arbetet kräver det.

Mina styrkor ligger i att jag är ordningssam, jag är en bra lyssnare, kan arbeta bra för mig själv men passar även bra in i grupper, är flexibel, positiv och jag skulle beskriva mig själv som lugn och behaglig. Jag är extremt tålmodig och har ett lugnt temperament vilket är några av mina bästa egenskaper. Jag passar bra där struktur finns och jag är bra på detaljer och kommer alltid i tid!
    Jag har fått höra att jag ger ett lugn och en behaglig känsla i grupper och att lyssna och reflektera är en styrka hos mig.

Jag hoppas att mitt brev fångat ert intresse och att vi kan träffas för ett personligt samtal.
    Med vänliga hälsningar ***
  • Svar på tråden Personligt brev, hjälp!
  • katalysator

Jag kan ge dig lite feedback om du vill!

• gullican

Jag har tidigare varit "anställare" och läst en del ansökningar och personliga brev. Det som är genomgående är att de är väldigt "tråkiga" och innehållet är i pricip detsamma i alla.

Vad jag tittar på är de som sticker ut på något sätt, de som inte är "torra". Vissa ser man är standardbrev som skickas med alla ansökningar. För mig är det istället positivt om man märker att brevet är riktat till just det jobbet som söks.

Fraser som "jag är ansvarsfull, noggrann och tar egna initiativ" är i mina ögon meningslöst att skriva. Vem skulle skriva att de är slarviga och oansvariga liksom?

Nu skrev jag i alla hast här eftersom jag är på utgående, men du får gärna inboxa ditt brev till mig om du vill ha mina kommentarer eller tips. Svarar så fort jag kan     

• ÄrlaPärla
    gullican skrev 2011-09-22 16:44:45 följande:
    Jag har tidigare varit "anställare" och läst en del ansökningar och personliga brev. Det som är genomgående är att de är väldigt "tråkiga" och innehållet är i pricip detsamma i alla.

Vad jag tittar på är de som sticker ut på något sätt, de som inte är "torra". Vissa ser man är standardbrev som skickas med alla ansökningar. För mig är det istället positivt om man märker att brevet är riktat till just det jobbet som söks.

Fraser som "jag är ansvarsfull, noggrann och tar egna initiativ" är i mina ögon meningslöst att skriva. Vem skulle skriva att de är slarviga och oansvariga liksom?

Nu skrev jag i alla hast här eftersom jag är på utgående, men du får gärna inboxa ditt brev till mig om du vill ha mina kommentarer eller tips. Svarar så fort jag kan     
    Jag fick jobb en gång för att jag sa att jag inte kunde det som jobbet handlade om då jag var nyexaminerad. De tyckte det var så bra med någon som var ärligt och inte försökte låtsas att de hade lång erfarhet fast de inte hade det De hade ju bara intervjuat nyexaminerade så ingen av oss kunde ju egentligen det jobbet krävdes. Men jag sa att jag gärna lärde mig och det fick jag också möjligheten till.

Men ja, det visar ju egentligen att jag håller med dig, jag stod ut, därför fick jag jobbet.

Mitt tips är att ha lite humor och vara lite laid back. Ring på jobben, prata med dem, visa intresse det ger mer än cv.
  • Anna Paulita

Dels är det viktigt att inte skriva ett standardbrev utan att skriva ett nytt specifikt brev för varje jobb du söker. Skickliga rekryterare vet precis hur ett standardiserat brev ser ut.

Sedan ska man undvika floskler så som att man är flexibel, har hög social kompetens ect. Förklara istället i brevet hur du har social kompetens och hur du är flexibel.

Vissa missförstår även det personliga brevet och blandar in familjesituation, det är oftast rätt ointressant och det kommer i sådana fall eventuellt upp på en intervju, iallafall om det är relevant.

Gör dig inte tïll någon annan i ditt personliga brev utan låt det spegla vem du är som person snarare att du försöker trycka in massa ord i en mall på "hur ett personligt brev ska" se ut.

Sedan är det betydligt enklare att  hjälpa dig om du lägger ut brevet här.

• Anna Paulita
    ÄrlaPärla skrev 2011-09-22 17:46:12 följande:
    Jag fick jobb en gång för att jag sa att jag inte kunde det som jobbet handlade om då jag var nyexaminerad. De tyckte det var så bra med någon som var ärligt och inte försökte låtsas att de hade lång erfarhet fast de inte hade det De hade ju bara intervjuat nyexaminerade så ingen av oss kunde ju egentligen det jobbet krävdes. Men jag sa att jag gärna lärde mig och det fick jag också möjligheten till.

Men ja, det visar ju egentligen att jag håller med dig, jag stod ut, därför fick jag jobbet.

Mitt tips är att ha lite humor och vara lite laid back. Ring på jobben, prata med dem, visa intresse det ger mer än cv.

Fast vad är det för människor som låtsas att de är något de inte är? Om man skriver att man har erfarenhet av et yrke eller arbetsuppgift och inte har det så ljuger man ju, och får man ett jobb grundat på en lögn kan man få sparken.
  • Anna Paulita

Får jag fråga vad du gott för utbildning?

Rektorn på min institution tyckte att man kunde skicka med kursbeskrivningen och ev sin C uppsats för att visa exakt vilka kurser som ingått (om det är en difus utbildning som inte alla känner till) och vilken ens specialite´ är. Jag vet inte om det görs och om det är vanligt men det kanske är en ide´. Nu vet jag att ingen rekryterare läser en c uppsats, men det kan som sagt eventuelt vara en ide´.

• von Brev

Lite feedback:

för långt och för opersonligt
    mest beror detta på att du skriver en massa om din utbildning. Känner inte arbetsgivarna till utbildningen? Känns snarare som en programansvarig på högskolan som vill söka pengar åt sin institution, än en arbetsansökan.

Skriv lite mer om företaget/organisationen vad som lockar dig just DIT.
    Utifrån ditt brev låter det som att du lika gärna kan jobba på förskola eller som personlig assistent eftersom det centrala verkar vara att hjälpa människor. LITE mer kan du nog =)

Du skriver i sista stycket mycket om dina egenskaper. ATT de är bra - men inte VARFÖR! Koppla till arbetsplatse. "Jag är bra på strukturering och detta gör att jag är bra på de administrativa uppgifterna som eftersöks".

• katalysator

Hela det här stycket låter som något du copy-pasteat från universitetets reklamsida: 

Programmet är en grundläggande högskoleutbildning som leder till en filosofie kandidatexamen och jag kan nu titulera mig socialpsykolog eller beteendevetare. Socialpsykologi handlar om att förstå vad som händer när människor möter varandra i olika sociala sammanhang, hur vi påverkas av andra och av samhället och hur vi själva påverkar andra. Jag har alltså kunskap om hur människan reagerar och påverkas i grupper, hur välbefinnandet kan ökas och hur man utvecklas i sammanhang. Min utbildning är även unik i sitt slag då vi blir utbildade socialpsykologiska rådgivare. Att hjälpa team att nå sin fulla potential är något jag kan göra.

Att skriva "Jag har en utbildning i beteendevetenskap med inriktning på socialpsykologisk rådgivning." skulle vara fullt tillräckligt. Är det ett jobb inom området du söker så lär de veta vad ämnet handlar om.

Det är väldigt bra att du tar upp vad du har lärt dig genom skolan. Men en C-uppsats är tyvärr väldigt lite värd jämfört med arbetslivserfarenheter. Att du lägger så mycket fokus på att beskriva din c-uppsats får det att låta som att du inte har någon annan relevant erfarenhet att berätta om. Om det är så att du inte har det: tona ändå ner skolarbetet och försök hitta någonting annat du kan prata om. Har du någon relaterad föreningslivserfarenhet, volontäruppdrag eller något annat att bryta av med? Även orelaterade uppdrag, som du kan relatera till erfarenhetsmässigt, är bättre än att vara en nyutexad akademiker som bara fokuserat på skolan.

Att du tycker synd om barn är gulligt, men känns också som fluffig utfyllnad. Nu tänker jag att det här kanske bara är ett exempel, och att du inte skickar exakt samma brev till alla jobb, men det är viktigt att du väldigt tidigt i brevet knyter an till tjänsten du söker. Utan ljug vill du berätta varför du är den bästa möjliga kandidaten för det här jobbet, för de kommer bara att anställa den som är bäst.

• katalysator
    Anna Paulita skrev 2011-09-22 20:19:11 följande:
    Får jag fråga vad du gott för utbildning?

Rektorn på min institution tyckte att man kunde skicka med kursbeskrivningen och ev sin C uppsats för att visa exakt vilka kurser som ingått (om det är en difus utbildning som inte alla känner till) och vilken ens specialite´ är. Jag vet inte om det görs och om det är vanligt men det kanske är en ide´. Nu vet jag att ingen rekryterare läser en c uppsats, men det kan som sagt eventuelt vara en ide´.
    Man kan lägga det som en bilaga i så fall! Vad jag sett när jag rekryterat är att det är ganska vanligt att folk skickar med olika arbetsintyg, skriftliga omdömen eller andra referenser vid sidan av sitt CV och personliga brev. Man bör däremot inte klippa in det i själva brevet Glad En C-uppsats känns för mycket att skicka med tycker jag, man kan ju ta med länken till den i sitt CV istället.
  • neeext

Du skriver väääldigt mycket om din utbildning vilket är (redan efter de 2 första raderna) helt ointressant.
    Försök att få de lite mer personligt, kanske lite om tidigare erfarenheter, meriter (ifall du har)

• Anna Paulita
    katalysator skrev 2011-09-23 00:21:36 följande:
    Man kan lägga det som en bilaga i så fall! Vad jag sett när jag rekryterat är att det är ganska vanligt att folk skickar med olika arbetsintyg, skriftliga omdömen eller andra referenser vid sidan av sitt CV och personliga brev. Man bör däremot inte klippa in det i själva brevet Glad En C-uppsats känns för mycket att skicka med tycker jag, man kan ju ta med länken till den i sitt CV istället.
    Ja, självklart som bilaga, det var ju underförstått. ;)

I det här fallet tror jag kanske att det skulle gynna TS att lägga in sin kursplan som bilaga och kanske c uppsatsen beroende på vad det handlar om. Beteendevetare är precis som min utbildning aningens diffus och det är faktiskt inte räkert att arbetsgivarna vet vad en sådan har för kurser med sig. Jag själv pluggar till studie och yrkesvägledare och läser väldigt många kurser som folk generellt nog inte känner till. Inte ens de som anställer oss när vi ska jobba inom skolan faktiskt.

Gällande TS så tycker jag att det är väldigt mycket upprepningar i brevet, man hinner nästan tröttna innan det är genomläst. Bara första stycket har fullt av upprepningar. Språket skulle också kunna ses över. Sedan undrar jag om det finns något som heter "sociala yrken"? Det gör det kanske men det finns ändå kanske ett annat sätt att skriva det du vill ha sagt om hemtjänsten.

Även sista stycket känns som en enda lång upprepning och du skriver en gång att duär behaglig och en gång att du ger en behaglig känsla i gruppen. Onödigt tycker jag.     
  • Thriller89

Tack så mycket för alla era tankar kring mitt brev! Tar till mig det ni påpekat och skriver om :) 
    Alla som vill får gärna fortsätta ge kommentarer. Ni gör mig en jätte tjänst!

• von Brev
    Thriller89 skrev 2011-09-23 12:23:25 följande:
    Tack så mycket för alla era tankar kring mitt brev! Tar till mig det ni påpekat och skriver om :) 
    Alla som vill får gärna fortsätta ge kommentarer. Ni gör mig en jätte tjänst!

Kan du inte klistra in den nya versionen så får vi sätta tänderna i den också? =)
  • Thriller89
    von Brev skrev 2011-09-24 22:54:30 följande:
    Kan du inte klistra in den nya versionen så får vi sätta tänderna i den också? =)
    Jo visst kan jag göra det. Blir väl klar i början av veckan :)
Svar på tråden Personligt brev, hjälp!