• Anonym

alkholist eller ? Behöver råd

Är sambo med en man sedan två år tillbaka,, Nu en fråga. Han dricker öl nästan varje kväll ca 3-5 styckna 5,2. På helgern dricer han 6 till 8 styckna öl.. Min fråga är han påväg in i ett missbruk och vad ska jag göra ? Man känner sig ensam och det är jobbigt att tex komma hem från gymmet och inte veta om han är påverkad eller inte..
    Behöver hjälp och råd... 

• Svar på tråden alkholist eller ? Behöver råd
  • Anonym (?)

Har du pratat med honom om det?
    Hur blir han när han är påverkad?

• Anonym

Jag har pratade med honom och han säger att det har blivit för mycket. När han blir påverkad blir han oftast väldigt omtänksam och säger mycket att han älskar mig MEN det finns en sida till han kan blir aggresiv ( nej aldrig slåss absolut inte) men det går inte att diskuter med honom och han blir väldigt aggresiv och lättretlig..

• Anonym

Ja det känns redan som han är i ett missbruk och ibland jobbar han borta och det blir alltid minst tre glas öl varje kväll.. Råd och tips tas tacksamt emot då jag är rädd för att "förlora" honom och bli ensamstående om  jag ställer för hårda krav...

• Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2011-09-22 16:53:22 följande:
    Nej han är inte på väg in i ett missbruk, han är redan där.

Hon har rätt. ´

Min man var/är periodare.

Det jag gjorde när jag vågade öppna ögonen och se hur min verklighet höll på att bli var att prata honom tillrätta.. och få honom att förstå att det aldrig skulle hålla i längden om han fortsätter dricka.
    Vi satt i soffan nästan en hel dag och bara pratade igenom hans liv och hur han reagerar på saker och ting. Försökte lista ut vad det är som gör att han har det här beteendet. Kom visserligen inte fram till något konkret, men det kan hjälpa så otroligt mycket att bara få prata ut om allt.
    Än så länge har han inte tagit en klunk. Eller jo, han smakade på ett vin när vi var hos min pappa på middag. Men inget mer. :)

Önskar dig all lycka! Och du, stå på dig. Det kommer vara jobbigt, det kommer gå upp och ner. Var där för varandra och lär er att öppna upp er, även när det är som jobbigast. Det löser sig till slut, på ett eller annat sätt :)

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-09-22 16:57:55 följande:
    Ja det känns redan som han är i ett missbruk och ibland jobbar han borta och det blir alltid minst tre glas öl varje kväll.. Råd och tips tas tacksamt emot då jag är rädd för att "förlora" honom och bli ensamstående om  jag ställer för hårda krav...
    Du kan inte ställa för hårda krav när det gäller erat liv tillsammans. Inte när det gäller missbruk.
    Om nu  han ens skulle få för sig att lämna dig för ölen så är det väl bättre att det sker nu i så pass tidigt i missbrukarstadiet (har fått för mig att det är det iaf..) än att det händer när du fått gått igenom hur mycket skit som helst?
  • Anonym

det jobbigaste är när han är borta och jobbar att jag inte kan lita på honom. Dom är tre killar som reser på olika platser i Sverige och varje kväll dricks det öl och käkas  de mat.. Sen är det tuff och rå chargång mellan dom.

• Anonym (pappa)

Låter som min pappa, han är också en öl fantast och dricker så fort han får möjlighet till det, mer på helgerna.
    Blir några st om vardagar och fler och eller annat på helgerna.

Om din man  är på väg in i missbruk eller inte är omöjligt för oss att svara på, hög konsumtion är inte nock för att kalla det för missbruk.

Personligen ser jag inget problem med det mer än långsiktigt, så pass stor förbrukning är ju inte hälsosamt direkt.
    Dricker han sig inte dyngrak utan tar sig bara nån öl så förstår jag inte varför han inte ska kunna göra det om det är det han känner för.

Svar på tråden alkholist eller ? Behöver råd