• Anonym (undran)

Flytta till Mora,vart är bäst för en barnfamilj?

Jag och min man har bestämt oss för att flytta till Mora med våra barn,vi har varit där flera gånger och verkligen gillar den staden.
    Vart i Mora skulle ni som bor där rekomendera att vi flyttar.
    Ett barnvänligt ställe.. 
    Kan man hyra lägenhet eller hus?
    Vilken skola är bäst ?
    Vilket dagis är bäst? 

Jag vill ha alla tips ni kan ge..   

• Svar på tråden Flytta till Mora,vart är bäst för en barnfamilj?
  • Anonym (hemlängtan!)

Skulle bara avråda att flytta till Mora i huvudtaget det är det mest inskränkta stället jag någonsin bott på. Kommer själv söderifrån och min man är från Mora. Ett och ett halvt år efter våran flytt hit har jag fått nog! vi ska härifrån så fort som möjligt. Min man förstår mig helt och hållet och hade "varnat" mig för hur det är innan vi flyttade hit. Trodde dock inte att det var så illa som han sa,  "jag gillade nämligen också staden" 
      Vill inte att mina barn ska behöva växa upp i den här "jantelagen" som råder här. Avund och bakåtsträveri är ledord för orten i mina ögon.  

• Anonym (undran)
    Anonym (hemlängtan!) skrev 2011-09-22 19:39:32 följande:

Skulle bara avråda att flytta till Mora i huvudtaget det är det mest inskränkta stället jag någonsin bott på. Kommer själv söderifrån och min man är från Mora. Ett och ett halvt år efter våran flytt hit har jag fått nog! vi ska härifrån så fort som möjligt. Min man förstår mig helt och hållet och hade "varnat" mig för hur det är innan vi flyttade hit. Trodde dock inte att det var så illa som han sa,  "jag gillade nämligen också staden" 
      Vill inte att mina barn ska behöva växa upp i den här "jantelagen" som råder här. Avund och bakåtsträveri är ledord för orten i mina ögon.  

Låter som där jag bor nu.
    vill så gärna härifrån oxå,
    manman kommer härifrån o jag flyttade många mil hit..
    tänkte att till mora kunde vi flytta för att komma ifrån denna by..

Tack för att du är ärlig..
    Bor ni mitt i stan eller nån by utanför?
    Om man får fråga..      
  • Anonym

Jag trivs jättebra i Mora och vill att mitt barn ska växa upp här. Vad är det som är så dåligt med Mora egentligen?
    Vi bor uppe i Mora-noret och där trivs jag jättebra. Färnäs är väldigt fint ett ställe som ligger nära Noret men är ändå en liten by för sig själv. =)

• Anonym (undran)
    Anonym skrev 2011-09-22 22:24:49 följande:
    Jag trivs jättebra i Mora och vill att mitt barn ska växa upp här. Vad är det som är så dåligt med Mora egentligen?
    Vi bor uppe i Mora-noret och där trivs jag jättebra. Färnäs är väldigt fint ett ställe som ligger nära Noret men är ändå en liten by för sig själv. =)

Hej
    kul att höra possitivt oxå..

Om man nu vill flytta till mora ,finns det lägenheter/hus att hyra..
    Fick höra nu at det är omöjligt att flytta dit ..

• Anonym (mm)
    Anonym (undran) skrev 2011-09-22 22:41:29 följande:
    Hej

Om ni vill hitta något så kan ni sätta ut en annons i Mora tidningen eller  Masen så kanske ni får napp sen beror det som sagt vart man vill bo och hur mycket man vill betala för att bo där.

Tycker som vissa skrivit, otroligt stark jantelagen. Fördomsfylld plats och inskränkta människor.
    Ingen plats jag skulle rekommendera.
    Jag har bott i Bonäs/våmhus hållet och sedan mot sollerön hållet till.
    Men har vänner som bott/bor i centrum som tycker samma sak

Om ni ska bo i centrum så är hånåkni  ett fint område med en ganska bra skola, matbutik och nära naturen. Men tar kort tid att gå in till centrum.
  • Anonym
    Anonym (undran) skrev 2011-09-22 22:41:29 följande:
    Hej

Ja det finns lägenheter att hyra, www.morastrand.se är en hyresgästsida där kan ni bli medlemmar och börja samla ihop poäng, http://www.peojansson.se/ har lägenheter och hus till uthyrning, diös fastigheter har nog också lite lägenheter här,  sen så kan man hålla utkik på blocket, moratorget, dt och masen. Det kan vara lite svårt att få en lägenhet men det gäller att samla på sig poäng och bara söka, hålla utkik efter direktlägenheter och privata annonser, det är iaf inte omöjligt att få ett boende i Mora. :)
  • Anonym (undran)

Tack så mycket

Ska kolla upp dessa,det var jättesnällt.. 
  • Järnsaxa

Hej! Jag har också bott i Mora, både mer på landet (Sollerön) och mer vid stan (Morkarlby). Jag flyttade därifrån och skulle inte rekommendera någon att flytta dit. Tyvärr :)

• Anonym (heja)

Jag är skåning och bodde i Mora i flera år innan jag flyttade söderut igen av familjeskäl. Trivdes mycket bra där och upplevde folk som intresserade och nyfikna på utsocknes. Smartast är nog att börja hyra i centrum för att känna av var man vill bo. Personligen hade jag bosatt mig i Vattnäs som ligger otroligt vackert men m3d cykelavstånd till centrum.

• Anonym (H)

Är uppväxt där men flydde så fort jag kunde. Trivdes inte alls. Var man som tonåring inte intresserad av moppe/epatraktor, sport, eller hembränt så var man en ensam tonåring. Hatade att alla visste vem man var också, att aldrig kunna göra något utan att halva byn inklusive morsan visste inom ett par timmar. Nej fy. Flyttade så snart jag tagit studenten och längtar inte tillbaks.

Anonym (heja) skrev 2016-02-16 20:29:58 följande:

Jag är skåning och bodde i Mora i flera år innan jag flyttade söderut igen av familjeskäl. Trivdes mycket bra där och upplevde folk som intresserade och nyfikna på utsocknes.

Haha. Du skulle bara veta vad det snackas när utbölingen gått utom hörhåll.
  • Relocate

Hej TS,

Såg detta för att jag och min man med barn också överväger allvarligt att flytta till Mora. Tänkte höra om ni flyttade och hur ni trivs och så vidare?

Om någon annan har flyttat och har erfarenheter får ni gärna dela med er.

Tack på förhand

Svar på tråden Flytta till Mora,vart är bäst för en barnfamilj?