Klarar du av att vara ensam med ditt/dina barn?
Jag har börjat undra lite efter att ha tittat på vår bekantskapskrets med småbarnsföräldrar. Vi själva har ju en situation där min partner jobbar på annan ort 1-3 veckor i taget med oregelbundna mellanrum. Sedan sonen föddes har jag alltså varit ensam hemma med honom rätt ofta och länge. Själv har jag också hyfsat ofta jobbresor, så barnets pappa har också varit ensam hemma med honom en hel del om än inte lika mycket.
Det kan helt klart vara tufft ibland, särskilt om det är väldigt länge, men det funkar ju. Det finns ju ensamstående som har det så jämt!
Men det jag har märkt är att bland våra bekanta är det en helt annan situation. Om någon av dem är bortrest typ två dagar så ojar man sig och åker till mamma för att få hjälp. Det blir ett väldigt liv om partnern går bort en enda kväll för oj, det är ju så jobbigt att vara ensam med barnet (alla de det gäller har bara ett barn).
Som exempel: Svägerskan har haft sin son hos dagmamma sedan han var 8 månader, numera dagis plus dagmamma på eftermiddagen, samtliga kvällar är antingen båda hemma eller om han måste jobba sent så åker hon till sin mamma. Samma sak om han är bortrest över en helg eller så, då åker hon och bor hos sin mamma.
Vi har andra vänner som är likadana, att vara ensam hemma med barnet t o m ett par timmar upplevs som värsta pärsen, och en hel helg gruvar man sig inför. Det är välanpassade normalstörda individer utan någon social problematik eller funktionshinder inblandade, med helt vanliga barn som är i dagisåldern.
Jag är definitivt ingen supermorsa eller anknytningspuritan som är emot barnvakter. Verkligen inte! Men jag är konfus inför fenomenet och undrar om det råkar vara mina kompsar som är "konstiga" eller om detta är vanligt.
Känner du igen dig eller någon annan? Vad är grejen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 00:30
Kul med många svar!
Verkar som det är lite en typ- eller inställningsfråga. Jag har genom svaren fått lite nya perspektiv på mitt föräldraskap. Man förstår sig själv bättre genom kontrast med andra som funkar och tänker annorlunda!
Vill understryka en gång till att har man sjuka eller på andra vis extra krävande barn är det förstås en annan femma, herregud, klart jag fattar det.
Men jag tycker samtidigt att det verkar vara jobbigt med en sån stark bundenhet till hemmet som det blir om båda till nästan varje pris ska vara hemma varje kväll. Det skulle för mig vara jobbigare än att vara ensam ibland...